e-son Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 (edited) Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande! SE-banken Problem: Inloggning på internetbanken är inga problem! Problemet kommer när man skall skicka sina betalningsorder... då möts man av meddelandet att "Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället, försök gärna senare"... inte ett ord om kompatibilitetsproblem! Lösning: Installera webläsartillägget Bayden UAPick, och ändra tillfälligt till någon annan "UA string"... t.ex IE7.Vista Edited September 22, 2009 by Hammare Quote
Japanmannen Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande! För mig inget problem med Handelsbanken att göra allt som Internetbanken erbjuder. Installerade Nexus Personal som vanligt. Quote
Noctrl Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande!SE-banken Problem: Inloggning på internetbanken är inga problem! Problemet kommer när man skall skicka sina betalningsorder... då möts man av meddelandet att "Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället, försök gärna senare"... inte ett ord om kompatibilitetsproblem! Lösning: Installera webläsartillägget Bayden UAPick, och ändra tillfälligt till någon annan "UA string"... t.ex IE7.Vista Kör RC och får/har inte detta problem. Något som uppstår RTM eller? Quote
e-son Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 Kör RC och får/har inte detta problem. Något som uppstår RTM eller? Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem! Quote
CyphoX Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Kör med RC och har Nordea och använder e-legitimation för att betala osv och har inte stött på några problem Quote
Noctrl Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem! Har mailat och frågat om det bör vara problem. Återkommer. Quote
Opptokoppter Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 (edited) Hej! Jag har själv haft problem ända sedan i våras med Länsförsäkringar och IE8, där det inte går att logga in med lösenordskoden. (en sifferkombination tillsammans med personnummer) Alltså inte engångskod på papper. Har nu bränt 3 koder som jag fått hemskickade och supporten har skyllt på att jag använt en mindre bra dator då det misslyckats. Använder jag däremot säkerhetsdosan som inloggnings alternativ så fungerar det bra och man kommer in och kan betala och göra överföringar utan problem. Misstänker att IE8 och deras inloggnings automatik inte riktigt fungerar tillsammans än. Då jag provat & logga in med deras nya koder så har jag testat ifrån två helt olika datorer (en med XP och en med Vista) Det enda som fanns gemensamt på båda var IE8. Edited August 17, 2009 by Opptokoppter Quote
Noctrl Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem! Det ska inte vara något problem. Dock finns det en bugg i IE8 som gör att man kan bli ofriviligt utloggad. Buggfixen från Microsoft beräknas komma i oktober. Quote
Opptokoppter Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Har Länsförsäkringar bank, inga problem Exakt, det brukar ju för de mesta alltid fungera bra hos dem och jag har varit jättenöjd med hela deras webblösning som är enkel och lätt att jobba med. Hade Swedbank tidigare men efter stort missnöje med deras webbaserade funktioner så bytte jag och har nu använt Länsförsäkringar i många år. Lite trist bara att man har dragit in Svensk kassaservice, fungerade bra tidigare för oss som bor utanför städer att kunna göra uttag med brevbäraren. Men å andra sidan kommer vi närma oss ett samhälle utan kontanthantering mer och mer och säkert något vi får vänja oss vid. Så det fanns en bugg ändå i IE8 Nåja då får man väl hålla sig till tåls fram till Oktober då fixen kommer.. I annat fall funderar jag också på om mitt tilläggsprogram Roboform i webläsaren kan vara orsaken..vilket också fanns på båda datorerna. Tycker de verkar konstigt eftersom det alltid fungerat tidigare..Frågan är ju också om Internetleverantören eller ADSL modemet kan ha någon inverkan, vilket också var de samma vid försöken då jag skulle logga in. För egen räkning känns detta väldigt långsökt För man kan ju logga in med säkerhetsdosan..Börjar undra om felet inte har & göra med något kontorellaterat fel i inloggningproceduren. Quote
e-son Posted August 19, 2009 Author Posted August 19, 2009 (edited) Telia har som vanligt inte bråttom...! Här hjälpte inga UA-strängar, kan tilläggas! Edited August 19, 2009 by e-son Quote
Venoms Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 LF's e-leg fungerar inte på ie8 x64, utan det måste vara 32 bitar. Quote
RTM-Fan Posted September 4, 2009 Posted September 4, 2009 Hade Swedbank tidigare men efter stort missnöje med deras webbaserade funktioner så bytte jag och har nu använt Länsförsäkringar i många år.Lite trist bara att man har dragit in Svensk kassaservice, fungerade bra tidigare för oss som bor utanför städer att kunna göra uttag med brevbäraren. Men å andra sidan kommer vi närma oss ett samhälle utan kontanthantering mer och mer och säkert något vi får vänja oss vid. Lite "off topic" men jag har också gått över till Länsförsäkringar och kan bara instämma. De har en väldigt bra internettjänst Quote
e-son Posted September 29, 2009 Author Posted September 29, 2009 (edited) Svenska Spel har tillsammans med bankerna ändrat sitt säkerhetssystem, vad gäller betalning med bankkort (Visa). Följden har blivit att det 3:e-parts säkerhetsföretag, som tydligen sitter mellan Svenska spel och banken, inte släpper Windows 7 genom sin dåligt uppdaterade brandvägg! Lösningen blev att återigen fejka Windows Vista, med hjälp av Bayden UAPick. Edited September 29, 2009 by e-son Quote
gsb Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 SEB: Inga problem (RTMx64/IE8) vare sig med inloggning eller betalningar. /G Quote
e-son Posted September 29, 2009 Author Posted September 29, 2009 Inte för att vara grinig, men tråden handlar om problem och eventuella lösningar, gällande W7/IE8! Att tala om att man INTE har några problem, är lite som att berätta att det gick bra att skita i morse... alltså totalt ointressant för alla utom en själv! Quote
gsb Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Vaknat på fel sida? Det var mest en kommentar till dina inlägg til problem med "SE-banken", alltså att det nu förmodligen är löst iom RTM. Quote
e-son Posted September 29, 2009 Author Posted September 29, 2009 Vaknat på fel sida?Det var mest en kommentar till dina inlägg til problem med "SE-banken", alltså att det nu förmodligen är löst iom RTM. Sorry... men jag tyckte tråden mest bestod av "inga problem-inlägg", så det var mer en allmän reaktion än riktat till någon speciell! Quote
gsb Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Fast det kan ju också vara bra med besked om att det fungerar (för de som ännu inte sett ljuset med W7). /G Quote
Manneman Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Fast det kan ju också vara bra med besked om att det fungerar (för de som ännu inte sett ljuset med W7)./G Yepp... håller med. Kör Windows 7 RTM och använder Swebank... funkar alltid utmärkt för mig, har gjort sen RC. Mange Quote
Noctrl Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Telia har som vanligt inte bråttom...! Här hjälpte inga UA-strängar, kan tilläggas! Nu fungerar Telia E-leg med Windows 7/IE8 Quote
Tormax Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Jag har tidigare inte kunnat installera e-legitimation från Telia i Windows 7 men när jag provade härom kvällen så fungerade det plötsligt... Jättebra att det äntligen funkar! Quote
Opptokoppter Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Ville bara tala om att min inloggning till LF fungerar bra igen. Allt löste sig till sist och nu flyter de på bra Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.