Gå till innehåll

Inloggningsproblem med W7/IE8


e-son

Recommended Posts

Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande!

SE-banken

Problem:

Inloggning på internetbanken är inga problem! Problemet kommer när man skall skicka sina betalningsorder... då möts man av meddelandet att "Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället, försök gärna senare"... inte ett ord om kompatibilitetsproblem!

Lösning:

Installera webläsartillägget Bayden UAPick, och ändra tillfälligt till någon annan "UA string"... t.ex IE7.Vista

Redigerad av Hammare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande!

För mig inget problem med Handelsbanken att göra allt som Internetbanken erbjuder.

Installerade Nexus Personal som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vet att det har förekommit sporadiska inlägg om detta i andra trådar, men tänkte en samlingstråd för diverse inloggningsproblem (och lösningar) med Windows 7/InternetExplorer 8, på t.ex banker och liknande!

SE-banken

Problem:

Inloggning på internetbanken är inga problem! Problemet kommer när man skall skicka sina betalningsorder... då möts man av meddelandet att "Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället, försök gärna senare"... inte ett ord om kompatibilitetsproblem!

Lösning:

Installera webläsartillägget Bayden UAPick, och ändra tillfälligt till någon annan "UA string"... t.ex IE7.Vista

Kör RC och får/har inte detta problem. Något som uppstår RTM eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör RC och får/har inte detta problem. Något som uppstår RTM eller?

Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem!

Har mailat och frågat om det bör vara problem. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv haft problem ända sedan i våras med Länsförsäkringar och IE8, där det inte går att logga in med lösenordskoden. (en sifferkombination tillsammans med personnummer) Alltså inte engångskod på papper.

Har nu bränt 3 koder som jag fått hemskickade och supporten har skyllt på att jag använt en mindre bra dator då det misslyckats. Använder jag däremot säkerhetsdosan som inloggnings alternativ så fungerar det bra och man kommer in och kan betala och göra överföringar utan problem.

Misstänker att IE8 och deras inloggnings automatik inte riktigt fungerar tillsammans än.

Då jag provat & logga in med deras nya koder så har jag testat ifrån två helt olika datorer (en med XP och en med Vista) Det enda som fanns gemensamt på båda var IE8.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade aldrig med RC, men har 2 dagar på raken blivit nekad att skicka min betalningsorder, enligt ovan! När jag provade 5 minuter senare, med annan UA-sträng, så fungerade det! Detta fick mig att anta att det var kompatibilitetsproblem!

Det ska inte vara något problem. Dock finns det en bugg i IE8 som gör att man kan bli ofriviligt utloggad. Buggfixen från Microsoft beräknas komma i oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Länsförsäkringar bank, inga problem

Exakt, det brukar ju för de mesta alltid fungera bra hos dem och jag har varit jättenöjd med hela deras webblösning som är enkel och lätt att jobba med. Hade Swedbank tidigare men efter stort missnöje med deras webbaserade funktioner så bytte jag och har nu använt Länsförsäkringar i många år.

Lite trist bara att man har dragit in Svensk kassaservice, fungerade bra tidigare för oss som bor utanför städer att kunna göra uttag med brevbäraren.

Men å andra sidan kommer vi närma oss ett samhälle utan kontanthantering mer och mer och säkert något vi får vänja oss vid.

Så det fanns en bugg ändå i IE8 :unsure: Nåja då får man väl hålla sig till tåls fram till Oktober då fixen kommer..

I annat fall funderar jag också på om mitt tilläggsprogram Roboform i webläsaren kan vara orsaken..vilket också fanns på båda datorerna.

Tycker de verkar konstigt eftersom det alltid fungerat tidigare..Frågan är ju också om Internetleverantören eller ADSL modemet kan ha någon inverkan, vilket också var de samma vid försöken då jag skulle logga in. För egen räkning känns detta väldigt långsökt :blink:

För man kan ju logga in med säkerhetsdosan..Börjar undra om felet inte har & göra med något kontorellaterat fel i inloggningproceduren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Hade Swedbank tidigare men efter stort missnöje med deras webbaserade funktioner så bytte jag och har nu använt Länsförsäkringar i många år.

Lite trist bara att man har dragit in Svensk kassaservice, fungerade bra tidigare för oss som bor utanför städer att kunna göra uttag med brevbäraren.

Men å andra sidan kommer vi närma oss ett samhälle utan kontanthantering mer och mer och säkert något vi får vänja oss vid.

Lite "off topic" men jag har också gått över till Länsförsäkringar och kan bara instämma. De har en väldigt bra internettjänst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Svenska Spel har tillsammans med bankerna ändrat sitt säkerhetssystem, vad gäller betalning med bankkort (Visa). Följden har blivit att det 3:e-parts säkerhetsföretag, som tydligen sitter mellan Svenska spel och banken, inte släpper Windows 7 genom sin dåligt uppdaterade brandvägg! :angry:

Lösningen blev att återigen fejka Windows Vista, med hjälp av Bayden UAPick.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara grinig, men tråden handlar om problem och eventuella lösningar, gällande W7/IE8! Att tala om att man INTE har några problem, är lite som att berätta att det gick bra att skita i morse... alltså totalt ointressant för alla utom en själv! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknat på fel sida?

Det var mest en kommentar till dina inlägg til problem med "SE-banken", alltså att det nu förmodligen är löst iom RTM.

:ph34r:

Sorry... men jag tyckte tråden mest bestod av "inga problem-inlägg", så det var mer en allmän reaktion än riktat till någon speciell! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...