Jump to content

Internet ?

Kutchie

Recommended Posts

Jag har köpt en dator som har windows vista så jag ville surfa på nätet men det gick inte fast än jag la en internet sladd. Så jag gick till biblioteket där dom har trådlös internet men det stog inga nätverkverksanslutningar och massa annat och allt jag kunde ansluta var bluetooth och det vill jag inte ha. Hjälp???

Till att börja med måste vi nog reda ut några saker.

Har du haft en dator inkopplad på ditt internet"abbonemang" tidigare, och vilken operatör har du?

Edited by si3rra

okej, men sladden vart går den från datorn till ett modem / router eller ett uttag i väggen?

Om det är så att du bor i lägenhet och har Comhem, så måste du stänga av modemet, dra ur kabeln ur datorn, och sätta den i den andra datorn sen starta modemet igen.

okej, men sladden vart går den från datorn till ett modem / router eller ett uttag i väggen?

Om det är så att du bor i lägenhet och har Comhem, så måste du stänga av modemet, dra ur kabeln ur datorn, och sätta den i den andra datorn sen starta modemet igen.

den är från ett modem och jag vet inte om de e com hem ska pröva nu

den är från ett modem och jag vet inte om de e com hem ska pröva nu

Nope det funkade inte ;( jag tryckte på anslut till och det stog bredbandanslutning och jag tryckte på det men sen kom en liten ruta som var grå där det anslut sen så anslöt jag och det funkade helt enkelt inte ??... och om jag var anslute till bibliotekets hur gör jag då

Du kan knappast få svar på dina frågor här om du inget vet om din internetleverantör, IP-adresser mm. Lite svårt att gissa vad du har för nät hemma...

Här kan du studera hur du ansluter till internet:

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/s...296b721053.mspx

V g datorn, så antar jag det följde med en manual, där bör det stå hur du ställer in IP-adresser mm.

Lycka till!

/Sir_N

Om det är en ADSL-anslutning (telefonjack) så kan man ju behöva ha modemet avstängt i 30 minuter i samband med att man flyttar nätverkssladden mellan datorer. Detta för att utrustningen i telefonstationen ska släppa kopplingen till en viss dator. Alternativt att man skriver ipconfig /release i Kommandotolken innan man tar bort nätverkssladden.