Gå till innehåll

Vikten av att dammsuga sin dator...


Recommended Posts

Kort berättelse om mitt datorhaveri...

Efter att för några dagar sedan ha installerat om min stationära dator med Windows 7 RTM har jag fått upprepade blåskärmar. Första gången det inträffade misstänkte jag genast att Windows 7 RTM i kombination med grafikdrivrutinen från Nvidia var boven i dramat men när grafiken på skärmen i den påföljande omstarten såg mycket konstig ut redan vid BIOS-skärmen började jag ana oråd.

Jag ruckade lite på skärmkabeln som går in i grafikkortet och startade om. Det gjorde susen. Men strax därpå startade datorn om efter att drivrutinen för grafikkortet kraschat, detta på gick i en oändlig loop och samma problem med grafiken redan vid BIOS-skärmen.

Idag tog jag tag i problemet direkt då samma fenomen dykt upp igen. Fram med dammsugaren, öppnade upp datorn och möttes av ett dammoln. Det var visst minst ett år sedan jag dammsög datorn och det hade samlats en del dammtussar där. Hur som helst så sög jag upp allt damm i datorlådan och stängde igen den. Startade datorn och sedan dess har jag inte sett några problem.

Det jag vill säga är att vill man ha en välmående dator kan det vara värt att dammsuga den ibland. Damm fastnar i fläktar, i fläkttrummor osv och på sikt kan detta vara förödande och leda till diverse konstiga problem med datorn, likt det jag beskriver här ovan. Var dock försiktig när du dammsuger!

PS. Windows 7 upptäckte problemet och föreslog en lösning, om än en generell sådan. DS.

post-2-1250708811_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att rota runt med dammsugarröret inuti lådan och riskera statiska urladdningar eller att bräcka itu något så vill jag rekommendera tryckluft på burk. Det blåser effektivt ut damm som samlats i alla små skrymslen, t.ex mellan flensar på kylanordningar. Samtidigt suger du upp det kringflygande dammet med dammsugarröret på tryggt avstånd från datorkomponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att rota runt med dammsugarröret inuti lådan och riskera statiska urladdningar eller att bräcka itu något så vill jag rekommendera tryckluft på burk. Det blåser effektivt ut damm som samlats i alla små skrymslen, t.ex mellan flensar på kylanordningar. Samtidigt suger du upp det kringflygande dammet med dammsugarröret på tryggt avstånd från datorkomponenterna.

klokt val...tips : om man har möjlighet ställ dig på bron/altan/balkong, sen blås, för det brukar damma endel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klokt val...tips : om man har möjlighet ställ dig på bron/altan/balkong, sen blås, för det brukar damma endel :D

Det beror förstås på hur ofta man gör det. ;) Men om man dammsuger allt som går från utsidan, fläktar, filter osv varje gång man dammsuger hemmet så behöver man nog inte dammsuga insidan fullt så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dammsuger också och använder topz till fläktar mm. Brukar för säkerhetsskull göra det barfota och nära nog naken. Använder också ett sånt där armband, kopplat till datorchassit.

Har klarat mig utan problem, efter dessa operationer. :D

...det är nästan så man skulle vilja se dig städa burken...! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig fel & vara försiktig och rädd om grejerna :)

Visst kan statisk elektrisitet orsaka oavsiktliga skador på elektronik med hjälp av den spänning "V" som finns iform av potensskillnad i ens kläder eller kroppsligt.

Samtidigt är det en fråga med modifikation..Vissa typer av klädesplagg kan orsaka högre form av statisk elektrisitet, låt säga att om man känner att håret vill följa med då man tar av sig en tröja..ja då ska man va försiktig med datorn.

Likadant om man är väldigt aktiv och rör sig och springer omkring och eller har satt sig i bilsäten eller möbler gång på gång innan man öppnar datorskalet..då ska man också va försiktig.

Ett tipps :) Ta gärna en dusch innan som neutraliserar potensskillnader (kanske inte rekomenderbart om man bor i Radonrika områden) samt byt om till nya fräscha kläder innan ingreppet.

Sedan får jag hålla med om att tryckluft är ett bra redskap & blåsa rent med så länge trycket inte är allt för högt.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder datorn som dammsugare istället.. :P

Vill nu inte "rätta" någon.

Om att använda kompressor,,, att använda en dimavskiljare skulle nog rekommenderas.

Kompressorer har en viss benägenhet att "smörja" luften med oljedimma.

Olika mycket beroende på kompressor.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för att rota runt med dammsugarröret inuti lådan och riskera statiska urladdningar eller att bräcka itu något så vill jag rekommendera tryckluft på burk. Det blåser effektivt ut damm som samlats i alla små skrymslen, t.ex mellan flensar på kylanordningar. Samtidigt suger du upp det kringflygande dammet med dammsugarröret på tryggt avstånd från datorkomponenterna.

Har provat tryckluft på burk på andra kommponenter t.ex min kommradio , man får alltså en kylande effekt som kanske inte är så bra på datorkommponenterna särskilt om datorn år igång.

Viss försiktighet rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med kompressorn är att man slipper statisk elektricitet som blir utav dammsugaren bl.a. Den kommer inte åt lika bra i alla skrymslen.

Givetvis blåser jag ur slangpaketet någon minut innan datorn får sig ett blås och sen är datorn och nätdelen som ny garanterat"skratt"

8Kg tryck gör underverk och brukar även göra så med kupé värmaren varje höst innan den sätts i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen så kan ju "oljedimman" :D skydda mot korrosion så vanliga metall delar inte rostar bort

(frånsett ädelmetaller då som guldpletterade ytor t.ex kontakter)

Men annars är helt klart oljan ett problem i anslutning till elförande ytor och kan orsaka än värre kortslutningar och haverier än vad det lilla dammet gjorde i kombination med fukt exempelvis.

Gas på burk eller en behållare som går att ladda upp med tryckluft kan då vara bra eller blås igenom en tvättsvamp eller liknande som kan fånga upp kletet. Använder man tryck på 8kg/8bar så kanske man ska se upp så inte vissa små känsliga detaljer också kan flyga iväg (jumpers/stift mm)

En annan grej som man kan tänka på..förvara helst inte datorlådan på golvet intill där du har fötterna.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat tryckluft på burk på andra kommponenter t.ex min kommradio , man får alltså en kylande effekt som kanske inte är så bra på datorkommponenterna särskilt om datorn år igång.

Viss försiktighet rekommenderas!

Det är inte meningen att man ska använda tryckluft, eller på andra sätt städa ur datorn, medan den är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kort berättelse om mitt datorhaveri...

Efter att för några dagar sedan ha installerat om min stationära dator med Windows 7 RTM har jag fått upprepade blåskärmar. Första gången det inträffade misstänkte jag genast att Windows 7 RTM i kombination med grafikdrivrutinen från Nvidia var boven i dramat men när grafiken på skärmen i den påföljande omstarten såg mycket konstig ut redan vid BIOS-skärmen började jag ana oråd.

Jag ruckade lite på skärmkabeln som går in i grafikkortet och startade om. Det gjorde susen. Men strax därpå startade datorn om efter att drivrutinen för grafikkortet kraschat, detta på gick i en oändlig loop och samma problem med grafiken redan vid BIOS-skärmen.

Idag tog jag tag i problemet direkt då samma fenomen dykt upp igen. Fram med dammsugaren, öppnade upp datorn och möttes av ett dammoln. Det var visst minst ett år sedan jag dammsög datorn och det hade samlats en del dammtussar där. Hur som helst så sög jag upp allt damm i datorlådan och stängde igen den. Startade datorn och sedan dess har jag inte sett några problem.

Det jag vill säga är att vill man ha en välmående dator kan det vara värt att dammsuga den ibland. Damm fastnar i fläktar, i fläkttrummor osv och på sikt kan detta vara förödande och leda till diverse konstiga problem med datorn, likt det jag beskriver här ovan. Var dock försiktig när du dammsuger!

PS. Windows 7 upptäckte problemet och föreslog en lösning, om än en generell sådan. DS.

post-2-1250708811_thumb.png

Har man hund eller katt är det extra viktigt.Hade två katter som ofta låg och softa framför burken.Den fylldes på ett par veckor.Bra att inte ha burken på golvet utan avända ett rullbord för datorburkar.sedan skulle jag vilja se olle bull rengöra sin dator också :)

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag har dammsugit elektronik som har varit känslig för statisk elektricitet i många år och vet man vad man gör och hur, så är det inga problem. "Bara" att se till att man inte är uppladdad så blir det inga gnistor.

Jag använder denna billiga pryl från Biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=86814

Bra förslag!Vad jag kan förstå så funkar alla dammsugare,oavsett storlek på rör?Har själv 2 olika storlekar på mina.

Men man kan dammsuga både grafikkort,moderkort etc lite försiktigt med dessa borstar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag!Vad jag kan förstå så funkar alla dammsugare,oavsett storlek på rör?Har själv 2 olika storlekar på mina.

Men man kan dammsuga både grafikkort,moderkort etc lite försiktigt med dessa borstar?

Flertalet dammsugare har samma diameter på röret, på min glappar plaströret lite på dammsugarröret, men det sugs ju fast när man startar dammsugaren.

Lite damm på kretskorten gör ju ingen större skada! Det som skadar är det damm som täpper igen kylflänsar och fläktar på processor- och grafikkort samt fläkt i nätaggregatet och ev bakgavelfläkt. Därutöver brukar jag suga upp de dammtussar som ligger i botten på lådan och diskhyllor.

Så om kretskorten inte är väldigt ludna, så brukar jag låta dom vara. Men håller du i plaströret närmast borsten och håller en hand på chassit för avledning av den statiska elektriciteten, så kan det inte hända något.

Datorn skall naturligtvis vara avslagen och stickproppen urdragen.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flertalet dammsugare har samma diameter på röret, på min glappar plaströret lite på dammsugarröret, men det sugs ju fast när man startar dammsugaren.

Lite damm på kretskorten gör ju ingen större skada! Det som skadar är det damm som täpper igen kylflänsar och fläktar på processor- och grafikkort samt fläkt i nätaggregatet och ev bakgavelfläkt. Därutöver brukar jag suga upp de dammtussar som ligger i botten på lådan och diskhyllor.

Så om kretskorten inte är väldigt ludna, så brukar jag låta dom vara. Men håller du i plaströret närmast borsten och håller en hand på chassit för avledning av den statiska elektriciteten, så kan det inte hända något.

Datorn skall naturligtvis vara avslagen och stickproppen urdragen.

/Sir_N

Låter bra det...

Tyvärr har jag inte lärt mig länka till pdf så jag satte ihop lite skärmdumpar av en guide jag hittade:

http://img15.imageshack.us/img15/7570/datorstad.jpg

Rätt ok till slut:

http://img41.imageshack.us/img41/851/bild024d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM ni ska dammsuga så tänk på att när ni dragit ur sladden, tryck på START-knappen 1 gång för att få bort ev ström som ligger kvar. Ett annat tips är att ta bort fläkten till CPU´n för det samlas otroligt mycke damm som INTE tas bort när man dammsuger. Använd en tops att skrapa bort det med. Själv fick jag bort en tuss, lita stor som en golfboll på det sättet. Även fläkten till grafikkortet samlar en hel del damm, koll det oxå (ta ur kortet)

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...