Gå till innehåll

Dela RSS-strömmar mellan IE 8 och mobiltelefon?


Kakmonster

Recommended Posts

Hej alla,

jag älskar funktionen för att prenumerera på RSS-strömmar i IE 8. Från att inte alls ha använt dem först prenumerar jag nu på ett fyrtiotal olika, och det är alltid roligt att komma hem och se vilka olästa nyheter och så man har.

Men - går det att dela dem med en mobiltelefon? Bakgrunden är följande: jag har en mobil som, i likhet med de flesta andra mobiler, kan hantera RSS-strömmar. Men - jag vill ju inte prenumerera på samma RSS-strömmar två gånger. Har jag läst dem på mobilen under dagen vill jag ju inte sätta mig vid datorn senare och läsa exakt samma strömmar.

Med andra ord: går det att "dela" strömmar mellan IE 8 och en mobil, så strömmarna hålls synkroniserade mot varandra? Om jag exempelvis har 3 olästa nyheter på AlltOmXP.se i IE 8 och samma 3 olästa nyheter i min mobil, och jag väljer att läsa dem i mobilen så vill jag ju inte läsa samma nyheter vid datorn. Svårt att förklara kanske, men jag hoppas att ni fattar :).

Jag har svårt att tro att jag är den enda som har det här "problemet". Tips och förslag på hur ni andra gör för att slippa att "dubblett-läsa"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera Bloglines (www.bloglines.com), en webbbaserad gratistjänst för att kolla RSS-feeds. Detta gör att man blir totalt oberoende av vart man läser sina RSS-feeds och detta är bra om man vill kolla dessa från flera enheter som i ditt fall. Jag använder själv Bloglines sedan flera år tillbaka och är mycket nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera Bloglines [...]

Tack för det snabba svaret! :) Det låter ju bra, men till saken hör ju att jag inte vill "ge upp" RSS-funktionen i IE 8 bara för att jag använder Bloglines (eller motsvarande tjänst). Jag vill ju fortfarande att olästa RSS-flöden skall fetmarkeras i IE 8, på samma sätt som att jag vill kunna använda RSS-applikationen i min mobiltelefon för att kunna se vilka olästa strömmar jag har.

Stödjer Bloglines detta, eller måste man gå in på deras sida med en webbläsare varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på deras sida varenda gång, men har ingen koll på om det finns andra möjligheter.

Ah. Tack igen för svaret. Det jag egentligen letar efter är en funktion för att låta IE 8.0 leta efter mina RSS-strömmar i "molnet", dvs. att de inte lagras lokalt på min egen dator lika lite som de lagras i min mobiltelefon, utan att IE och mobilen letar efter RSS-strömmarna på en server de ligger lagrade på. På samma sätt vore det smidigt om även bokmärkena låg där - då kan man ju komma åt allting oavsett vilken dator/mobil man använder. Men men, där är vi nog tyvärr inte riktigt ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du är ute efter :) Vad gäller favoriterna så kan du lagra dessa i "molnet" på Live.com, men det kräver att du installerar Windows Live Toolbar (download.live.com) för att det skall fungera.

Ah! Tack, jag får nog överväga att testa Windows Live Toolbar innan jag överger Vista till förmån för Windows 7 :). Dock tar det emot att behöva installera extraprogram överhuvudtaget (jag vill helst ha min Windows-installation så "ren" som möjligt), men eftersom funktionen tyvärr inte finns inbyggd i IE 8 så har jag nog inte så mycket val. Sedan är det bara att hoppas att det här fungerar med min kära Android-lur också. Men återigen, tack för svaret Stenis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...