Jump to content

Oordning bland alla gadgets i sidopanelen efter omstart/reboot

Kakmonster

Recommended Posts

Jag har Vista x64 SP2 (svensk version, givetvis med en äkta licens) och har bekymmer med sidopanelen. När jag startar om datorn byter alla gadget-program plats med varandra. Istället för att exempelvis vädergadgeten är längst upp kan den vara längst ner, och så vidare. Varför uppstår detta? Hur gör jag för att "låsa" fast gadgetprogrammen på sina respektive platser?

Det här är givetvis inget stort bekymmer, men det är absolut irriterande :).

Lite trixigt att autostarta 32-bitars sidebar på x64-system, men det går!

• Stäng först av sidebaren, och ta bort bocken i msconfig/autostart.
  • starta om datorn och kör sedan nedanstående .reg-fil.
  • starta 32-bitars sidebar från adressen ovan, i Stenis inlägg samt starta om igen.
  • Starta 32-bitars sidebar ännu en gång från ovanstående adress, och sätt tillbaka bocken i msconfig... men kontrollera att startadressen nu är den rätta för x86!

Nästa gång du startar burken skall det vara 32-bitars sidebar som startar automatiskt... kan kontrolleras i Aktivitetshanteraren!

Sidebar_x86Autorun.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
"Sidebar"="C:\\Program Files (x86)\\Windows Sidebar\\sidebar.exe /autoRun"

Det du beskriver med Sidebar är en känd bugg i 64-bitarsversionen. [...]

Ah, då förstår jag. Tack för svaret - och e-son, jag bockar och bugar för din lösning! Det stör mig lite att behöva köra en 32-bitarsapplikation när jag helst av allt endast och utan undantag vill ha 64-bitarsprogram rätt över disken så att säga, men tydligen är det inget annat att göra innan Microsoft har styrt upp det här. SP3, kanske? :)