Gå till innehåll

Hur räddas sparade filer i bärbar dator efter OS krasch?


Recommended Posts

Liten fundering inför något som kan hända oss som använder bärbara datorer.

Låt oss säga att datorn har kraschat och det är helt omöjligt att logga in i Windows.

Kanske man t.om har råkat ut för problem då man försöker reparera Windows installationen med hjälp av CD/DVD.

Hur ska man då bära sig åt för att nå alla dem sparade viktiga filer som finns på datorn?

På en stationär dator finns oftast möjligheten att låna den havererade hårddisken och ansluta den till en fungerande hårddisk.

Genom koppla in den på "Slav" anslutningen på ledig IDE kontakt på moderkortet.

Fungerar oftast så länge den felande hårddisken inte är läs och skrivskyddad eller innehåller annan spärr för insyn eller är totalt kaputt.

Men hur bär man sig åt med en hårddisk på en bärbar dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten fundering inför något som kan hända oss som använder bärbara datorer.

Låt oss säga att datorn har kraschat och det är helt omöjligt att logga in i Windows.

Kanske man t.om har råkat ut för problem då man försöker reparera Windows installationen med hjälp av CD/DVD.

Hur ska man då bära sig åt för att nå alla dem sparade viktiga filer som finns på datorn?

På en stationär dator finns oftast möjligheten att låna den havererade hårddisken och ansluta den till en fungerande hårddisk.

Genom koppla in den på "Slav" anslutningen på ledig IDE kontakt på moderkortet.

Fungerar oftast så länge den felande hårddisken inte är läs och skrivskyddad eller innehåller annan spärr för insyn eller är totalt kaputt.

Men hur bär man sig åt med en hårddisk på en bärbar dator?

Skulle aldrig ha de mest viktiga filerna på datorn utan ha dom på ett usbminne eller extern hd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur bär man sig åt med en hårddisk på en bärbar dator?

Jag har själv ingen bärbar, men en bekant fick problem med sin bärbara och skulle lämna in den på service. Han rekommenderades att ta backup på sina filer, men det gick inte då han inte kunde logga in på den.

Jag skruvade ur hårddisken, tog av sidostycket på min stationära och la bara den bärbaras hårddisk utanför och anslöt SATA-kabeln + strömkabeln. Sedan var det bara att föra över filerna till min hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Genom att partitionera sin hårddisk i 2 delar. Gäller alla datorer inte bara bärbara.

Ex 40 - 50 GB för windows och program, resten som lager där man sparar alla viktiga filer.

Det borde ju vara standard hos alla datoranvändare idag. :mellow:

Då kan man installera om hur enkelt som helst utan att bli av med något, om nu inte hårddisken har gått sönder förståss.

Då kan det ju vara bra att också ha viktiga saker även på en annan disk. (USB-disk)

Redigerad av Lasseska
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu förutsätter att det är som trådskaparen säger, så kan man...

Starta och logga in med en "linux live cd", varför jag skriver linux istället för något namn beror på att det finns så många att välja mellan, huvudsaken är att den kan skriva och läsa ntfs till ett usb-minne.

Alternativ två..

Plocka ur hårddisken ur den bärbara och stoppa in den som slav i en stationär. Det finns konvertrar att köpa för en billig peng på claes ohlsson, och liknande beroende på om det är ide eller sata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ingen bärbar, men en bekant fick problem med sin bärbara och skulle lämna in den på service. Han rekommenderades att ta backup på sina filer, men det gick inte då han inte kunde logga in på den.

Jag skruvade ur hårddisken, tog av sidostycket på min stationära och la bara den bärbaras hårddisk utanför och anslöt SATA-kabeln + strömkabeln. Sedan var det bara att föra över filerna till min hårddisk.

Hej!

Din beskrivning låter som att det inte är någon direkt skillnad emellan bärbar och stationär i fråga om koppla ihop hårddiskar.

Men vet du om detta är standard på dem flesta eller gäller det bara vissa modeller?

Va roligt att det gick att ordna detta för din kompis :) Härligt & höra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va roligt att det gick att ordna detta för din kompis :) Härligt & höra!

Det var enklare än jag hade föreställt mig. Det vara bara att skruva bort en lucka på undersidan och sedan dra ur hårddisken.

Antar att det är på motsvarande sätt med en bärbar som har en IDE disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att partitionera sin hårddisk i 2 delar. Gäller alla datorer inte bara bärbara.

Ex 40 - 50 GB för windows och program, resten som lager där man sparar alla viktiga filer.

Det borde ju vara standard hos alla datoranvändare idag. :mellow:

Då kan man installera om hur enkelt som helst utan att bli av med något, om nu inte hårddisken har gått sönder förståss.

Då kan det ju vara bra att också ha viktiga saker även på en annan disk. (USB-disk)

Tjena Lasse!

Håller med och förstår din tanke..Det låter inte så tokigt att köra med två partitioner eller så många som man nu väljer att använda.

Precis! och är hårddisken pajad så kommer ju heller inte en ny installation att kunna fungera eller ja man märker det kanske genom att ingen utav partitionerna vill fungera.

Men när du nämner detta, så kommer jag samtidigt & tänka på vad någon beskrev om detta nyligen på forumet.

Vederbörande nämde något om att systemet får ökade accesstider i fråga om skrivning/läsning mellan partitionerna på samma håddisk.

Hur bör man ställa sig till detta om man nu vill köra med fler partitioner än bara en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu förutsätter att det är som trådskaparen säger, så kan man...

Starta och logga in med en "linux live cd", varför jag skriver linux istället för något namn beror på att det finns så många att välja mellan, huvudsaken är att den kan skriva och läsa ntfs till ett usb-minne.

Alternativ två..

Plocka ur hårddisken ur den bärbara och stoppa in den som slav i en stationär. Det finns konvertrar att köpa för en billig peng på claes ohlsson, och liknande beroende på om det är ide eller sata.

Goddag Venoms :)

Trevligt & höra!

Kan ju hända att en CD kan fungera som den du nämner..Själv har jag aldrig provat med just den varianten, men har hört talas om att det finns bootbara CD program som kan bräcka en dators lösenord och skriva om hela roten :D Men det var kanske inte ett sånt du menade..

Gällande konvertern, är det som en vanlig adapter som har en kontakt för SATA i ena änden och en IDE ATA i den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goddag Venoms :)

Trevligt & höra!

Kan ju hända att en CD kan fungera som den du nämner..Själv har jag aldrig provat med just den varianten, men har hört talas om att det finns bootbara CD program som kan bräcka en dators lösenord och skriva om hela roten :D Men det var kanske inte ett sånt du menade..

Gällande konvertern, är det som en vanlig adapter som har en kontakt för SATA i ena änden och en IDE ATA i den andra?

För ett sådant här fall passar t ex Puppy Linux bra eftersom det är litet och därmed går fort att ladda ner.

http://www.puppylinux.org/

Jag har en adapter som fungerar med både SATA-anslutna och PATA(IDE)-anslutna hårddiskar av båda storlekarna som man ansluter till USB:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Tjena Lasse!

Håller med och förstår din tanke..Det låter inte så tokigt att köra med två partitioner eller så många som man nu väljer att använda.

Precis! och är hårddisken pajad så kommer ju heller inte en ny installation att kunna fungera eller ja man märker det kanske genom att ingen utav partitionerna vill fungera.

Men när du nämner detta, så kommer jag samtidigt & tänka på vad någon beskrev om detta nyligen på forumet.

Vederbörande nämde något om att systemet får ökade accesstider i fråga om skrivning/läsning mellan partitionerna på samma håddisk.

Hur bör man ställa sig till detta om man nu vill köra med fler partitioner än bara en?

Nja, menar du den tråden där man flyttar på swapfilen så är det inte likadant här. Hela windows ligger ju på samma disk/partition i detta fallet.

Tvärtom så blir nog söktiderna snabbare om man gör en mindre partition för Windows vid installationen.

Då ligger hela windows i början på hårddisk skivan och behöver inte söka igenom hela hårddisken. Eftersom data skrivs innefrån och utåt på skivan.

Klart som korvspad om man vet hur en hårddisk ser ut inuti och hur den fungerar samt hur den skriver data :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett sådant här fall passar t ex Puppy Linux bra eftersom det är litet och därmed går fort att ladda ner.

http://www.puppylinux.org/

Jag har en adapter som fungerar med både SATA-anslutna och PATA(IDE)-anslutna hårddiskar av båda storlekarna som man ansluter till USB:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Hej Cecilia!

Tack för jättefina tipps :)

Adaptern som du nämner verkar ju va ett väldigt smart alternativ då man slipper öppna datorlådan på exempelvis den stationära lådan.

Bara & plugga in adaptern till ett USB uttag på dator vilken som..Helt superhärligt!

Följer allting med vid köpet som man behöver iform av el-sladd för & driva disken?

Då det gäller Puppy Linux så är jag själv helt ny inför programmet..Hur gör man och hur går man till väga på bästa sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, menar du den tråden där man flyttar på swapfilen så är det inte likadant här. Hela windows ligger ju på samma disk/partition i detta fallet.

Tvärtom så blir nog söktiderna snabbare om man gör en mindre partition för Windows vid installationen.

Då ligger hela windows i början på hårddisk skivan och behöver inte söka igenom hela hårddisken. Eftersom data skrivs innefrån och utåt på skivan.

Klart som korvspad om man vet hur en hårddisk ser ut inuti och hur den fungerar samt hur den skriver data :rolleyes:

Har sett att många förespråkar en så liten partition som möjligt eftersom det då snabbar upp systemet i Windows och datorn jobbar fortare totalt sett.

Tråden jag kom & tänka på var denna -> http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...c=18743&hl= Det var visst något som e-son tog upp i tråden.

Har för mig att jag även själv tidigare har läst i någon av Windows hjälpfiler om just detta som han nämner.

Kanske de låter lite motsägelsefullt att det kan sega ner om man kör mer än en partition på samma disk, om man nu ska jämföra detta med de fördelar som man tjänar på & ha flera partitioner ifråga om säkerhet..det man vinner på ett sätt, kanske man förlorar på ett annat :)

I tråden fanns också ett tipps till en länk som beskriver väldigt fint hur partitioner och diskar fungerar inklusive lite guider.

http://www.proffs.nu/support/part.asp

Då du säger benämningen "swapfil"

Är det detsamma som "pagefile eller växlingsfil" ?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Då du säger benämningen "swapfil"

Är det detsamma som "pagefile eller växlingsfil" ?

Ja det kan även kallas virtuellt ramminne.

edit: Den andra tråden handlar inte riktigt om samma sak, den handlar om att flytta växlingfilen till annan partition, då går det ju saktare att läsa tack vare att windows ska läsa från 2 st partitioner samtidigt. I denna tråden så är ju Windows på 1 st partition, bara viktiga filer hamnar på annan partition. Då förlorar man inget i hastighet.

Redigerad av Lasseska
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för jättefina tipps :)

Adaptern som du nämner verkar ju va ett väldigt smart alternativ då man slipper öppna datorlådan på exempelvis den stationära lådan.

Bara & plugga in adaptern till ett USB uttag på dator vilken som..Helt superhärligt!

Följer allting med vid köpet som man behöver iform av el-sladd för & driva disken?

Då det gäller Puppy Linux så är jag själv helt ny inför programmet..Hur gör man och hur går man till väga på bästa sätt?

Roligt att du gillade tipsen!

Allt som behövs följer med adaptern.

När det gäller Puppy så ser du hur det ser ut på bilden på webbsidan. Alla hårddiskar (egentligen partitioner) som den hittar ligger uppradade i nederkanten av bildskärmen och det är som på Windows bara att dubbelklicka på dem för att öppna dem. Jag har hört om någon som inte kunde komma åt filerna i Mina dokument (i Windows-installationen) och det var kanske något med att filrättigheterna var satta så att det inte räckte med att vara Admin/System för att kunna läsa dem, men kan ha varit något annat problem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan även kallas virtuellt ramminne.

edit: Den andra tråden handlar inte riktigt om samma sak, den handlar om att flytta växlingfilen till annan partition, då går det ju saktare att läsa tack vare att windows ska läsa från 2 st partitioner samtidigt. I denna tråden så är ju Windows på 1 st partition, bara viktiga filer hamnar på annan partition. Då förlorar man inget i hastighet.

Precis, i denna tråden så ligger allt placerat på en hårddisk och i en partition, är nog vanligt att många har ett Windows på datorn som ser ut just så då man är lite nybörjare och kanske precis har skaffat en dator.

Men om vi återgår till diskussionen om vad som kan orsaka läs och skrivsvårigheter i Windows :)

Är ju säkert möjligt att om man har hårddisken konstruerad på ett sånt vis, att t.ex

i Partition 1 ligger Windows installerat med systemet och på Partition 2 har man sitt utrymme för allt som man vill spara.

Då kanske det finns en risk för att systemet upplevs långsammare om växlingsfilen ligger placerad på Partition 2.

I annat fall så går det ju säkert också att komma runt läs & skrivsvårigheterna om man gör som t.ex e-son skrev som jag nämde tidigare:

Citat: Något förtydligat

Med 1 fysisk disk: För bästa prestanda skall man överhuvudtaget inte partitionera den disk som systemet ligger på. Sitter man med en laptop eller annan dator med endast en fysisk disk... låt det vara opartitionerat för bästa prestanda!

Följden av att partitionera, blir att windows försöker läsa/skriva till/från 2 partitioner samtidigt, vilket inte går när dom ligger på samma disk.

Alltså måste Windows hoppa fram och tillbaka mellan partitionerna, vilket kommer att öka accesstiderna.

Med 2 fysiska diskar är det däremot ypperligt att lägga systemet på en dedicerad disk och resten på den andra.

Men visst kan det vara bekvämt att ha alla personliga filer på annan partition, med tanke på eventuella system-ominstallationer... några andra fördelar finns inte! Gör backup på personliga filer istället, och lägg på extern disk eller liknande, så tar det faktiskt inte många minuter att kopiera tillbaka efter en ominstallation.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag skrev i den här tråden enbart för att lämna förslag på hur man har kvar sina viktiga filer även efter en Windows crash.

Jag ser ju bara fördelar med att dela hårddisken i 2 st partitioner. 1 partition för Windows och program + 1 st partition typ ett lager där man sparar alla sina viktiga filer.

Har lite svårt att förstå varför du blandar in växlingsfilen i denna tråd, som vi har pratat om i en annan tråd. Växlingsfilen har ju inget med säkerhet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev i den här tråden enbart för att lämna förslag på hur man har kvar sina viktiga filer även efter en Windows crash.

Jag ser ju bara fördelar med att dela hårddisken i 2 st partitioner. 1 partition för Windows och program + 1 st partition typ ett lager där man sparar alla sina viktiga filer.

Har lite svårt att förstå varför du blandar in växlingsfilen i denna tråd, som vi har pratat om i en annan tråd. Växlingsfilen har ju inget med säkerhet att göra.

Nej det är riktigt att själva växlingsfilen är oväsentlig i sammanhanget, däremot vad det kan orsaka i konsekvens av att ha växlingsfilen på en annan partition var desto mer intressant som jag ser det.

Och eftersom det togs upp att det är bättre att köra en disk i två delar så tyckte jag de kunde va klokt & låta diskutera vad det också "kan" orsaka om man inte ser upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota in ett Windows PE/Barts PE env. (i princip en Windows Live Cd) och bränna ut alt kopiera över alla filer till ett annat medium är väl ganska enkelt.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota in ett Windows PE/Barts PE env. (i princip en Windows Live Cd) och bränna ut alt kopiera över alla filer till ett annat medium är väl ganska enkelt.

Hej!

Förlåt mig men för en som inte varit i kontakt med ett "Windows PE/Barts PE env.

Har programmet något & göra med den här lille krabaten?

post-10854-1251100415_thumb.jpg

Lägg upp en länk är du snäll :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten fundering inför något som kan hända oss som använder bärbara datorer.

Låt oss säga att datorn har kraschat och det är helt omöjligt att logga in i Windows.

Kanske man t.om har råkat ut för problem då man försöker reparera Windows installationen med hjälp av CD/DVD.

Hur ska man då bära sig åt för att nå alla dem sparade viktiga filer som finns på datorn?

På en stationär dator finns oftast möjligheten att låna den havererade hårddisken och ansluta den till en fungerande hårddisk.

Genom koppla in den på "Slav" anslutningen på ledig IDE kontakt på moderkortet.

Fungerar oftast så länge den felande hårddisken inte är läs och skrivskyddad eller innehåller annan spärr för insyn eller är totalt kaputt.

Men hur bär man sig åt med en hårddisk på en bärbar dator?

2 saker är viktiga i sammanhanget:

# En backup och idagsläget bör det vara en onlinebackup som skjuter iväg den kritiska datan på den bärbara till en virtuell server plats

# Återställa filer ifrån en kraschad dator är alltid riskabelt. Många har förstört de sista återställningsförsöken just genom att försöka återställa själva. Vi lämnar alltid in hårddisken till proffs. T ex Ahlbergs data i Nacka (för er som bor i Stockholms regionen) tar 1500 SEK för analys och är disken kopierbar får man återställningen för det priset.

Redigerad av johaseo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du gillade tipsen!

Allt som behövs följer med adaptern.

När det gäller Puppy så ser du hur det ser ut på bilden på webbsidan. Alla hårddiskar (egentligen partitioner) som den hittar ligger uppradade i nederkanten av bildskärmen och det är som på Windows bara att dubbelklicka på dem för att öppna dem. Jag har hört om någon som inte kunde komma åt filerna i Mina dokument (i Windows-installationen) och det var kanske något med att filrättigheterna var satta så att det inte räckte med att vara Admin/System för att kunna läsa dem, men kan ha varit något annat problem också.

Tack Cecilia!

Du har nu gjort mig en erfarenhet rikare..Den där lille valpen Puppy Linux, den satt jag & lekte med igår kväll :)

Men måste berätta att man blev ju lite "biten" utav den..

Vi får se om dem kan lyckas dressera den lite till, för när jag tittade efter så hade den faktiskt lagt beslag på halva mitt skafferi !

(GB Ram)

Håller med, den kunde ju göra rätt så många konster bara man lägger den på skiva eller på Ram-minnet..& så var den ju såå sööt!

Får nog säga att detta program om man nu ska kalla det för ett program, i själva verket så är det ju ett form av operativsystem.

Trevligt & behändigt, kanske en något fördröjd uppstart men när man väl är inne i programmet så upplevde iaf jag det som ett väldigt bra rescue för problematiska hårddiskar som vägrar en normal uppbootning och inloggning i Windows.

Tog själv hem den nyaste versionen ifrån sidan och brände ut den på en vanlig CD-skiva.

Är nu ett stort tack skyldig till er båda Cecilia & Venoms!

Jättebra tipps!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...