Gå till innehåll

Hur räddas sparade filer i bärbar dator efter OS krasch?


Recommended Posts

Men om man jämför Puppy Linux med Ubunto..vad är skillnaden igentligen?

Hade det kunnat gå att använda Ubunto på samma sätt ifråga om boota/starta datorn ifrån CD?

Eller den skulle kräva mycket större plats, ungefär som jämföra en jättestor hund med en pytteliten som går ner i jackfickan :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man jämför Puppy Linux med Ubunto..vad är skillnaden igentligen?

Hade det kunnat gå att använda Ubunto på samma sätt ifråga om boota/starta datorn ifrån CD?

Eller den skulle kräva mycket större plats, ungefär som jämföra en jättestor hund med en pytteliten som går ner i jackfickan :D

Visst går det att använda Ubuntu på samma sätt

Fast jag vet inte om Windows-installationens hårddiskar kommer upp automatiskt.

Om man ska ladda ner något bara för att rädda filer så kan det ju vara trevligare att ladda ner något som är kring 100 MB, som Puppy, i stället för något som är kring 700 MB. Det är ju också möjligt att deras olika användargränsnitt påverkar hur snabbt de kör, särskilt om man inte har så mycket RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att använda Ubuntu på samma sätt

Fast jag vet inte om Windows-installationens hårddiskar kommer upp automatiskt.

Om man ska ladda ner något bara för att rädda filer så kan det ju vara trevligare att ladda ner något som är kring 100 MB, som Puppy, i stället för något som är kring 700 MB. Det är ju också möjligt att deras olika användargränsnitt påverkar hur snabbt de kör, särskilt om man inte har så mycket RAM-minne.

Det är ju sant och går så mycket fortare med en liten fil på 100MB än en större..helt riktigt och mindre filer är ju & föredra om det bara gäller ett tillfälligt projekt som & rädda lite filer på datorn och spara över på annat medium sålänge eller permanent.

Vad jag själv inte hann med & undersöka vid provtillfället var om det går att mata ut Puppy-skivan för att kunna bränna ner filer som vill få sparat på CD eller DVD samtidigt då man är inne i datorn via Linux..Går detta & genomföra eller förblir CD-spelaren upptagen?

En sak som jag själv kanske ska nämna också om den nya versionen av Puppy Linux är hur man når hårddiskarna/partitionerna:

Eftersom du nämde att de ligger uppradade längst ner i skärmen så höll jag utkik efter detta, hos mig så upptäckte jag att alla enheterna låg lite gömda på en och samma ikon, och för & få fram dem så var jag tvungen att "dra" fram dem med muspekaren en och en ifrån ikonen.

Såg också att man får montera enhet för enhet för & kunna börja jobba med dem.

Om man tycker det är svårt att jobba med t.ex Återställningskonsolen i Windows för & reparera eller återföra viktiga saknade filer via ibland svåra DOS kommandon, ja då kan man ju med mycket stor fördel använda detta Linux programmet istället och som påminner väldigt mycket om utforskaren i Windows. Måste säga att detta är lite utav en revolutionerande framgång som jag hoppas många människor får reda på framöver.

Tycker nästan det är lite synd att Linux programvara inte lyfts fram mer och dess fördelar i sammarbetet med Windows runt om i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va spännande jarru!

Den här var helt ny för mig, har aldrig hört talas om den :)

Men filen var ju inte speciellt liten, via den länk som jag fann som var ifrån Skåne/Danmark så låg den på omkring 700MB.

Är detta en motsvarighet till Ubunto och desto mer avancerad än Puppy då?

Av det lilla jag hann med & se, så verkade bilderna va mer modernare än vad som möter en i Ubunto.

Känner du till mer på djupet om dem? Finns dem alla på Svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju intressant med att det inte blev så lätt med hårddiskarna för dig.

Vad jag själv inte hann med & undersöka vid provtillfället var om det går att mata ut Puppy-skivan för att kunna bränna ner filer som vill få sparat på CD eller DVD samtidigt då man är inne i datorn via Linux..Går detta & genomföra eller förblir CD-spelaren upptagen?

Jag har inte haft behov av att pröva det. Normalt så körs väl Puppy från en RAM-disk och då borde CD-spelaren bli ledig, men det beror kanske på hur mycket RAM man har.

Här är en intressant artikel om Puppy http://www.desktoplinux.com/articles/AT6545156120.html som bland annat skriver att allt ska laddas på en RAM-disk. Tyvärr så är den från 2005 så man kan ju inte vara säker på att det fortfarande stämmer.

When you boot Puppy from the CD for the very first time, Puppy files will load off the CD into RAM and run totally from RAM

http://www.puppylinux.com/cd-puppy.htm från 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också att det är värt och betona att man faktiskt själv kan återskapa filer som finns på hårddisken/partitionen.

Är man tekniskt intresserad och känner till Windows i stora drag och jobbat med program och filer i egen dator ett tag.

Då kan man faktiskt spara dem pengarna som det kostar att lämna iväg en kraschad hårddisk genom att själv söka igenom hårddisken med ett utav alla dessa hundratals recovery-program som finns tillgängliga på Internet.

Programmet söker då igenom disken efter filer som går att återskapa även i de fall då partitionen tagits bort och hänvisningarna till filerna har försvunnit.

För er som är nybörjare; En "kraschad hårddisk" i vardagligt språk betyder inte att själva hårddisken har gått sönder.

Det är i de flesta fall istället Windows mjukvara som finns installerat på disken som blivit korrupt och inte kan starta.

Det kan också bero på en rad andra typer utav mjukvaru rellaterade problem som inträffat i själva Windows filer och system som orsakar att datorn inte kan fungera längre. Men i dessa fall så finns alla dina sparade filer fortfarande intakta någonstans på hårddisken och med hjälp utav ett recovery-program så kan dessa återfinnas och sparas över på annat medium.

Vad som också är viktigt för att kunna få tillbaka så mycket som möjligt, det är att man inte orsakar själv att med hjälp utav installationsprogram och annat råkar skriva över delar av disken där dina sparade filer ligger.

Således använd aldrig Windows installations-skiva eller reparations-skiva på en hårddisk som du tänker undersöka med hjälp utav ett recovery-program.

Recovery-program finns som går att också använda ifrån en bootbar CD/DVD skiva som då endast behöver använda datorns Ram-minne och inte skriver till hårddisken.

Recovery-program kan ses som en sista utväg då man provat alla andra alternativ och man fortfarande har filer på hårddisken som man vill få fram igen och inget annat har lyckats.

Kom ihåg att en nyinstallation av Windows är alltid det allra sista du gör om hårddisken krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju intressant med att det inte blev så lätt med hårddiskarna för dig.

Jag har inte haft behov av att pröva det. Normalt så körs väl Puppy från en RAM-disk och då borde CD-spelaren bli ledig, men det beror kanske på hur mycket RAM man har.

Här är en intressant artikel om Puppy http://www.desktoplinux.com/articles/AT6545156120.html som bland annat skriver att allt ska laddas på en RAM-disk. Tyvärr så är den från 2005 så man kan ju inte vara säker på att det fortfarande stämmer.

http://www.puppylinux.com/cd-puppy.htm från 2008.

Tack för två väldigt bra artiklar om Puppy Linux!

Den första skriven utav Michael C. Barnes ( ursprungligen från Kentucky) ansvarig för NorhTec, ett framgångsrikt företag inom bl.a microservrar och klienter.

Kunde läsa följande om honom, till synes en person som lyckats mycket bra..

Michael has over 20 years experience in the computer industry with the last 12 years experience directly in selling servers for Sun Microsystems, Inc., one of the worlds leading server companies. Recently, Michael has been responsible for annual sales of about $20 million of servers and support services. He has won US military, intelligence, law enforcement and enterprise contracts. He negotiated contracts with the DIA (Defense Intelligence Agency) and Army CHS (Common Hardware Software) programs.

One of Michaels major accomplishments for Sun was winning the $500 million US Army CHS-2 (Common Hardware Software-2) program. Sun teamed with GTE/General Dynamics for this opportunity.

Prior to joining Sun, Michael was with Centel where he established an intelligence marketing effort contract valued at $20 million. Michael supervised the account manager for the Secretary of the Department of Defense (DOD) as well as Fort Mead. He was awarded a contract to provide TEMPEST workstations to connect to WWMCCS (World-Wide Military Command and Control System Naval Engineering Logistics Office). He also sold approximately $500,000 to the CIA.

Prior to Centel, Michael was employed by SDC - A Burroughs Company. He was assigned to the Defense Intelligence Agency, Central Intelligence Agency, Naval Security Group, NELO (Naval Engineering Logistics Office) and had other DOD activities.

Michael is an American citizen, currently lives in Thailand, and reads and speaks Thai fluently.

Den sista länken om Puppy Linux var kanske ändå informerande om hur man ska gå till väga i detta som vi diskuterat i tråden gällande använda dessa Live program på våra egna datorer. Väldigt bra och informativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC INSPECTOR FILE RECOVERY 4 är ett tipps som damp ner ifrån PC för Alla i inkorgen.

Detta gratis program kan återställa filer som försvunnit på hårdiskar, USB minnen och även minnes-kort till digitalkameror mm.

http://www.convar.com/download.htm?po=5&language=1

Om det finns möjlighet till att kunna installera programmet på en bootbar CD eller USB sticka så kan programmet säkert hjälpa till & rädda fram filer på datorer.

Flika gärna in egna kommentarer om hur man då bäst går till väga :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kör alltid med en hårddisk för Windows och en för att spara (skapar aldrig partitioner) + USB minnen, har 4 st 8GB som ja spar ner allt på (musik, dokument, film och ev nedladdade program eller drivisar) kan verka nitiskt men man vill ju inte bli av med nått. Har lärt mig av mina misstag genom åren. Blev av med 150 GB musik pga partition på en HD som fick I/O-fel (ej läsbar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...