Gå till innehåll

Serial ATA 1.0 är detsamma som SATA 150?


Recommended Posts

Det är så här att man bärbara dator är gammal ca 3 år nu...så jag tänkte om man kan byta ut hdd och ram minnet. hittade minnen som passar (hoppas jag iaf) men så gäller det en hdd..

Datorn har en Serial ATA 1.0 disk i sig...men när jag kollar på nätet så hittar jag antigen Serial ATA-150 eller Serial ATA-300...är SATA 1.0 detsamma som SATA 150?

Redigerad av Kothoga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har en Serial ATA 1.0 disk i sig...men när jag kollar på nätet så hittar jag antigen Serial ATA-150 eller Serial ATA-300...är SATA 1.0 detsamma som SATA 150?

Ja, SATA 150 = SATA1... och det är långtifrån säkert att moderkortet i din dator har det stöd som krävs för att du skall kunna använda en SATA2-disk. Kolla upp detta innan du köper något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, SATA 150 = SATA1... och det är långtifrån säkert att moderkortet i din dator har det stöd som krävs för att du skall kunna använda en SATA2-disk. Kolla upp detta innan du köper något!

Jag har inte speciellt någon erfarenhet av SATA2... men är inte dom bakåtkompatibla?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte speciellt någon erfarenhet av SATA2... men är inte dom bakåtkompatibla?

Mange

Jovisst... men dessvärre är inte moderkorten "framåtkompatibla"...! ;)

Edit:

I en stationär burk kan man komplettera med ett SATA2 kontrollerkort, och på så sätt få det stöd som saknas!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem att koppla in SATA2 diskar på moderkort med SATA1 iofs.

Det är inte det jag säger. Du kan inte boota upp Windows på en SATA2-disk med ett moderkort som bara har stöd för SATA1... däremot går det utmärkt att använda dom som lagringsdisk, eftersom dom är just bakåtkompatibla, och windows kan läsa in nödvändiga SATA-drivare när systemet väl har startat. Nu var det dock en laptop det gällde... och som bekant är det en enda disk i sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:unsure: Hm, det är just vad jag gör Har ett gammalt moderkort som stöder SATA 1 (150 MB/s), och en SATA 2-systemdisk.

Nu är det jag som hummmar... jag har 2 gamla datorer med moderkort som endast har stöd för SATA1, och har aldrig lyckats få dom att starta med en SATA2 systemdisk. Det går till synes bra att installera windows, (måste dock mata in sata-drivrutin från diskett) men så fort installationen är klar vägrar dom att boota igen vid första avstängning/omstart. "Det finns ingen disk" är felmeddelandet. Om jag däremot använder SATA1 eller IDE som systemdisk så läses den i Windows installerade drivrutinen för SATA2-disk in efter start, och man kan då använda dom som lagringsenhet. Det är alltså BIOS som inte känner igen SATA2-disken. Det kan ju vara så att något nyare datorer, men fortfarande utan SATA2, har fått detta stöd genom uppdaterad BIOS.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskett har jag aldrig använt, utan tar drivrutiner från Windows-skivan (XP SP3).

Ja det är ju det normala. Men som sagt... det måste bero på om det finns stöd i bios eller ej. På mina burkar måste jag tillföra sata-drivare externt, och dom laddas som sagt inte förrän windows startar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...