Gå till innehåll

Associera portabelt mailprogram i W7


e-son

Recommended Posts

Jag försöker göra mitt mailprogram, Thunderbird Portable, till "default" mailprogram i windows 7. Jag vill dessutom associera mailto-länkar med programmet. Nu har jag inget mailprogram överhuvudtaget installerat i windows, och följden blir att MailTo-protokollet finns inte ens med i "Kontrollpanelen\Program\Standardprogram\Ange associationer". Det finns förövrigt inte heller några andra val i gränssnittet, vad gäller just mailprogram.

kanske någon har koll på hur man kan associera valfritt mailprogram, utan att först installera något man inte vill ha?

Jag har i vanlig ordning rotat, och hittat, en del i registret! Men skulle även där behöva lite hjälp för att komma vidare.

Jag skulle behöva titta på regsternyckeln:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird

...från någon som har Thunderbird installerat!

Detsamma gäller nyckeln:

HKEY_CLASSES_ROOT\mailto

...någon som kan ladda upp dessa nycklar någonstans, eller skicka mig ett PM för att fixa en överföring?

Tack på förhand!

Edit:

Jag har nu på egen hand fixat nyckeln:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail\Mozilla Thunderbird

...genom att installera Thunderbird på en virtuell maskin! Återstår alltså mailto-nyckeln... den skapades aldrig med mitt förfarande. Skulle vara tacksam om någon kan få fram en sådan nyckel... det behöver nödvändigtvis inte vara från en Thunderbirdanvändare... det går bra med vad som helst!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min HCR\mailto:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto]
"URL Protocol"=""
"EditFlags"=hex:02,00,00,00
@="URL:MailTo Protocol"

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\DefaultIcon]
@="\"C:\\PROGRA~1\\MICROS~2\\Office12\\OUTLOOK.EXE\",7"

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell]

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open]

[HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open\command]
@="\"C:\\PROGRA~1\\MICROS~2\\Office12\\OUTLOOK.EXE\" -c IPM.Note /m \"%1\""

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få någon hjälp av att installera den vanliga versionen tillfälligt och se vad som händer i registret och sen bara ändra någon liten path eller så där?

Jo, jag gjorde just det... installerade på en virtuell maskin, men jag får inte till det riktigt. Första försöket slutade med att http/https försvann ur associationslistan + att alla Internet Explorer-genvägar försvann.... det var helt pötsligt Thunderbird som hade kontrollen över samtliga protokoll. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, skall titta på den.... verkar vara någon detalj som jag inte sett tidigare!

Edit:

Fungerade inte...! Något saknas... har nu dammsugit den virtuella på Tbird-nycklar, och har alltså en diger fillista att granska så fort jag får tid. :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...

Varför ens köra det portabla programmet när du ändå behöver installera registernycklar? Känns lite som du är paranoid för installerare. En bra skriven installerare lämnar ingenting kvar i datorn som många här verkar vara riktigt paranoida för. Ladda hem den riktiga Thunderbird så har du ju allt serverat på silverfat.

Mitt tips varesig du vill det eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...