Gå till innehåll

Anslutningsstatus: Okänd Serverkörning misslyckades


klarte

Recommended Posts

Hej!

Jag har uppdaterat Windows vista home premium till sp 2 på svenska och har en massa problem med det. Jag undrar om det är någon som vet någon lösning, jag har sökt på internet men inte hittat något som funkar.

problem 1: Den lilla nätverksikonen i aktivitetsfältet till höger där man ser om man är uppkoplad till internet har ett rött kryss över som om jag inte skulle vara ansluten. Fast jag är ansluten och internet funkar... När jag håller pilen över den ikonen så står det:

Anslutningsstatus: Okänd

Serverkörning misslyckades

Sedan om jag klickar på ikonen och väljer nätverks & delningscenter så tar den minuter att ladda och när man väl ser den så fryser den och jag kan inte markera nåt, då måste jag avsluta den genom aktivitetshanteraren och windows explorer startar om.

Problem 2: När jag går in på kontrollpanelen>system och underhåll>System för att kolla prosessor hastighet och ram-minne, så står det: Inte tillgängligt.

Problem 3: Jag får hela tiden upp ett säkerhetsmedelande i aktivitetsfälltet om att anitspionprogrammet (windows defender) är avaktiverat. När jag aktiverar så söker defender efter nya definitioner men hittar inga sedan är den på. Detta händer hela tiden. Säkerhetscenter hittar inte den AVG antivirus heller fast det är funkar...

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej klarte ! problem 2 först, högerklicka dator sen egenskaper därefter prestanda och klicka på uppdatera nu, har du gjort det ?...

Finns sp 1 i datorn ?

problem 3. i säkerhetscenter kan man välja "jag har ett virusskydd som jag övervakar själv" och även välja hur man varnas av säkerhetscenter, när dina problem är lösta så kan du rensa efter sp1 och 2. När du uppdaterat experens så prova plocka bort nätverkskabeln från vägg och datorn, starta om och vänta typ 10- min, koppla in nätverkskabeln i vägg o dator igen, starta om datorn, nu skall nätverket funka automatiskt, jag brukar hålla koll på skärmen i uppstarten då det kan dyka upp meddelanden ang systemet. Jag är inte haj på datorer så det är härligt att det finns många här på forumet som är det, men det jag skrivit här har funkat för fler än mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej klarte ! problem 2 först, högerklicka dator sen egenskaper därefter prestanda och klicka på uppdatera nu, har du gjort det ?...

Finns sp 1 i datorn ?

problem 3. i säkerhetscenter kan man välja "jag har ett virusskydd som jag övervakar själv" och även välja hur man varnas av säkerhetscenter, när dina problem är lösta så kan du rensa efter sp1 och 2. När du uppdaterat experens så prova plocka bort nätverkskabeln från vägg och datorn, starta om och vänta typ 10- min, koppla in nätverkskabeln i vägg o dator igen, starta om datorn, nu skall nätverket funka automatiskt, jag brukar hålla koll på skärmen i uppstarten då det kan dyka upp meddelanden ang systemet. Jag är inte haj på datorer så det är härligt att det finns många här på forumet som är det, men det jag skrivit här har funkat för fler än mej.

Hej

När det gäller Problem 2: När jag högerklickar på datorn och väljer egenskaper så öppnas Kontrollpanelen\System och underhåll\System. Där kan jag gå in i avancerade inställningar och välja prestanda men där finns inget sätt att uppdatera nu. Sp2 är installerad och det står så också i system och underhåll.

Problem 3: Jag har kryssat i det sen tidigare. Men innan uppdatering till servicepack 2 så kände säkerhetscenter igen AVG antivirus.

Nätverket funkar som det ska men jag kan inte göra några ändringar i nätverk och delningscenter då rutan fryser så fort den öppnar.

Kan tillägga att jag kör trådlöst och det har funkat klockrent hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när du kommer in kontrollpanel/system så längst ner på sidan skall finnas prestanda. har upplevt problem när inte experens varit uppdaterat så därför du bör göra det först...ditt nätverk funkar så det är då bara datorn som skall fatta det , har du trådlöst så är väl ändå nåt du sätter i datorn för att det skall funka,så plocka bort den. Funkar AVG så bortse från det tills det andra är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när du kommer in kontrollpanel/system så längst ner på sidan skall finnas prestanda. har upplevt problem när inte experens varit uppdaterat så därför du bör göra det först...ditt nätverk funkar så det är då bara datorn som skall fatta det , har du trådlöst så är väl ändå nåt du sätter i datorn för att det skall funka,så plocka bort den. Funkar AVG så bortse från det tills det andra är ok.

Hej

Jag hittade och uppdaterade, men resultatet uteblev. Skickar en skärmdump

Tack

post-11042-1251370588_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du plockat bort grejen som gör att du får nätverk och startat om datorn ? har du varit inne i enhetshanteraren och kollat så inget gult utropstecken finns ? högerklicka nätverskort /egenskapr/drivrutin/ uppdatera (sök överallt). I installerade uppdateringar så kan du avinstallera sp2 , tycker ändå du har så lite problem så fick du inga felmedellanden vid installation av sp2, och den sp2 ändå skall vara i datorn så försök lite till. Du kan även googla på "krånglande trådlöst nätverk " och se om det finns nåt liknande som för dej, finns verktyg för trådlöst nätverk på nätet, återkom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom allt du har beskrivit ovan, även avinstallerat SP 2 och installerat om det. Ingen skillnad.

Jag är ny på Vista men ingen nybörjare på datorer...har googlat i tre dagar och råkat på folk med exakt samma problem men inga lösningar.

Tack tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köra "diagnosera och reparera" i nätverks o delningscenter ? har du kollat loggboken efter ledtråd ?

Det är ju nätverks och delningscenter som fryser....varje gång jag startar det så fryser rutan och det går inte att göra någonting där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du väl i pricip bara 3 val 1. systemåterställning 2. installationskivan eller F8 o välja reparera 3. nyinstallera operativsystemet.

Hej

I så fall har jag bara allternativ 3 kvar och det tänkte jag slippa lat som jag är :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om att söka lösningar för att slippa nyinstallation ;-).Såg du hade många program i aktivitetsfältet och funderar då på om det kan vara orsak till krångel, har installerat sp1 + sp2 på 2 datorer med endast minimalt med ickewindowsprogram och har inte varit det minsta mankemang. Microsoft update har ju ett verktyg som underlättar för uppdateringar, vet dock inte om det skulle hjälpa i ditt fall eller ens om det verktyget kommer automatiskt eller måste hämtas. Det är ju inte nätverket som är ditt bekymmer i första hand utan det att datorn inte kan visa processor o minne. Så bara kavla upp ärmarna och börja jobba.Glöm inte spara det du vill spara.M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...