Gå till innehåll

Hur installerar jag en kopia av en skadad fil? (LÖST)


Silverbird

Recommended Posts

Cabbe? Kopierade dem helt enkelt till skrivbordet. Cab-filerna öppnas som vanliga mappar.

HAL.DL_ finns också, men den har ingen beskrivning och ingen version (jo, jag ändrade _ till L). :unsure:

Ok, själv fick jag fram all infon genom att öppna hal.dl_ med 7zip och extraherade filen till skrivbordet.

Den får då automatiskt namnet hal.dll

Har inte hunnit titta över cabinett arkiven än, kanske där gömmer sig andra delar av filerna också på skivan.

Blir samtidigt lite orolig nu när du hittade hal och tillsammans med namnet Driver.

Är det drivisar inblandade i detta också om det inte funkar på hans dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att vi båda har samma versions nummer trots allt

XP Home SP2

Din trasiga HAL.DLL

129 kb

Version: 5.1.2600.5512 <-

I nuläget kör jag med Servicepack 3 installerat och då ser samma fil ut så här:

XP pro Sp3

131kb stor och har beteckningen 5.1.2600.5512 <-

Kan det röra sig om samma fil?

Kanske skillnaden som fattas dem emellan är datan som fattas i din fil..Vem vet?

Jag gav nog tyvärr fel information. Jag har XP home och har installerat alla SP som finns tillgängliga. Rätt skall nog vara XP Home SP3. Det borde man inte missa. Din fil förefaller vara exakt samma som min trasiga. Samma versionsnummer och storlek. Låter heller inte otroligt att XP PRO SP3 och XP Home SP3 skulle kunna ha samma hal.dll?

Du skrev i ett annat inlägg att jag skulle kunna ha fått en fil av dig. Så om du vill skicka över 5.1.2600.5512 så vore jag tacksam. Jag skulle då kunna testa och se vad som skulle hända om jag lade in din fil i system32. Som du skrev: "Alltid värt ett försök". Om (mot förmodan) Windows startar bör jag då gå in på Start-Kör och registrera. Om jag registrerar trots att det inte behövs kanske inte det behöver betyda att allt slutar att fungera?

Du kan i så fall skicka filen till sw43@peacemail.com.

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om (mot förmodan) Windows startar bör jag då gå in på Start-Kör och registrera. Om jag registrerar trots att det inte behövs kanske inte det behöver betyda att allt slutar att fungera?

Sören

Allting är ju möjligt, så skulle den nya filen rätta till felet och datorn kan starta normalt igen, så avackta med att registrera filen till att börja med.

Kan vara smart att vänta tills du blir ombedd av Windows att göra detta eller att system och uppstart verkar ostabilt och först då köra kommandot i kommandotolken. Att registrera ett sånt här kommando kan också innebära att man därefter får ett felmeddelande om denna hal.dll efter varje uppstart, om registreringen inte egentligen behövdes..Så det kan vara bra & vänta lite med detta tills du vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FIXAT!!!

Än är tydligen inte undrens tid förbi. Kopierade din fil till USB-minne. Ersatte hal.dll filen (med fel versionsnummer) med filen jag fick av dig (med rätt versionsnummer) och hux flux kunde jag starta Windows utan felmeddelande. Just nu verkar allt fungera helt normalt igen.

Jag gör som du skrev. Har inte registrerat. Har heller inte blivit ombedd av Windows att göra det. Som du skrev: "Vänta lite med detta tills du vet mer".

I felmeddelandet stod "Installera en kopia av filen på nytt". Nu är det alltså klart att det inte fungerar med vilken hal.dll som helst. Det måste vara samma versionsnummer. Kanske inte så märkligt. Står "kopia av filen". En hal.dll med annat versionsnummer är nog inte en kopia av filen.

Ett tack till alla som hjälpte till så att detta kunde ordnas utan CD. Nu slapp jag Quick Restore!

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va trevligt & höra Sören :)

Alltid roligt när saker går & lösa så här enkelt, blev nästan lite paff att de inte var svårare & ordna.

Då var de alltså inte boot.ini som jag annars hade fått lite info om som jag också nämde i meilet.

Och eftersom ett byte av filen fixade biffen så tyder ju allt på att den ursprungliga filen verkligen var skadad och att det inte berodde på något annat.

Kanske bäst & ta reda på va de var som hade orsakat skadan ifrån början..

Skulle tippa på att något hänt med hårddisken och att där finns en viss skada (om än obefintlig)

Kan ju röra sig om bara någon liten sektor som råkade få ett litet fel..

Men det skadar inte & låta kontrollera hårddisken med ett diskverktyg som söker igenom den.

I Windows finns ju CHKDSK.exe som går att köra via kommandotolken, men de bästa är att ta reda på vilket fabrikat på hårddisk du själv har och därefter ladda ner ett diskkontroll-verktyg ifrån tillverkarens webbsida.

Prova så och får vi hoppas att datorn fortsätter på denna vägen!

Ha de gott Sören!

Edit:

Även & köra en runda med defragmentering emellanåt "kan" ibland minska risken av denna typen så datan på disken inte försvinner pga felande diskar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...