Mozza Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 Hej! Har precis köpt en liten bärbar dator Acer Aspire one D250 med förinstallerat Windows XP Home Edition. Fick tyvärr inte med någon installations-skiva eller recovery-skiva till datorn. Det finns ingen CD-DVD enhet på den. Hur går jag tillväga för att kunna bränna en installations-skiva med mitt Windows XP på? Eller finns där några andra bra tillvägagångsätt för att kunna få tillgång till sitt Windows XP? Vill väldigt gärna ha en Installations-skiva ifall man skulle behöva installera om av olika anledningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 Enligt http://superuser.com/questions/26111/creat...cer-aspire-d250 så finns det ett program som heter Acer eRecovery Management som tar fram recovery-skivor men att du också behöver en extern CD-enhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 En bootbar USB sticka hade nog också passat fint, preparerat med Linux eller annat Liveprogram som kan hjälpa till med uppbootning Kanske tillsammans med Hotmails Skydrive 25GB lagring per e-mail konto för personliga filer. Vill man så kan man ju också använda sig av någon typ av webbaserad säkerhetskopiering där en kopia av hela disken ligger sparad på en server iform av en image. Men ska man jämföra löpande kostnader och invecklade många moment för att få tillbaka sitt fungerande Windows igen så kan man säkert hellre överväga & skaffa en extern egen CD spelare till datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 Om du på nåt sätt får fram en fungerande XP image så behöver du inte bränna den till skiva. Det går alldeles utmärkt att installera Windows från ett usb-minne/disk. Här är ett enkelt sätt att få filerna till minnet: http://www.addictivetips.com/windows-tips/...2-simple-steps/ Det fungerar mycket bra och det går lite snabbare att installera via USB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mozza Posted August 30, 2009 Author Share Posted August 30, 2009 Hej! Tack för alla svar! Som sagt datorn är nyinköpt (2009-08-28) i en datorbutik. Har tittat runt i den under helgen och lite mer ingående nu idag. Där ser ut att finnas en separat partion troligen en recoverypartion där då min Windows XP finns. Kan man använda den på något sätt? Kan man eventuellt använda den då man skall bränna en installations-skiva för sitt Windows XP Home Edition med SP3? Eller som någon nämnde här lägga in det på en USB-sticka? Skall under veckan titta lite närmare på eventuellt en extern DVD-brännare/läsare eller/och en USB-Sticka. Fick ett PM tillskickat mig av en medlem här på forumet som fick mig att känna mig väldigt olustig/obehaglig till mods. Verkar som att medlemmen tror att jag kanske/eventuellt kör med en olaglig Windows XP. Men datorbutiker säljer väl inte datorer med olagliga Windows versioner (eller gör de)? Har papper etc... på datorn samt att där finns en klisterlapp med produktnyckel fastklistrad under datorn. Så då borde väl mitt Windows XP Home Edition SP3 vara laglig samt även själva datorn? Ni kanske vill ha bevis på att detta stämmer? Hur går jag tillväga för att kunna bevisa? Är det vanligt förekommande att man får PM tillskickade sig som ny medlem på forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 Det kan vara så att Acers eRecovery Management just använder recoevery-partitionen för att skapa CD-skivan. Det är klart att din Windows inte är olaglig. Jag har inte fått något PM alls i det här forumet. Om jag fick ett PM med obehagligt innehåll så skulle jag skicka ett PM till Stenis som är ansvarig för forumet och höra vad han tycker. Han har ju möjlighet att varna medlemmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted August 30, 2009 Share Posted August 30, 2009 Är det vanligt förekommande att man får PM tillskickade sig som ny medlem på forumet? Nej det tror jag inte, iallafall inget som jag har hört talas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts