Gå till innehåll

Vista och XP på samma dator


Space

Recommended Posts

Följande måste finnas i boot.ini

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS (Beroende på vilken disk och partition som ska vara standard)

[operating systems]

Ett exempel från min egen där XP Pro ligger på primär master och 1partition, Windows7 på primär slav och 1 partition.

Xp arkiv ligger på sekundär slav och 1 partition.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="D:\Windows7" Denna raden är bara ett exempel eftersom den egentligen är ogiltig då Windows7 startas via den första skärmsekvensen.

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="F:\Windows XP ArkivDisk" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Då det gäller start med XP skivan, så är ju den "bootbar" i sig själv och använder där igenom inte datorns normala startväg till Windows XP. Den fungerar precis på samma sätt som en Live CD som fixar sin egen start.

Då de gäller winload.exe så tillhör den Vista och Ntldr tillhör XP, dessa filer utgör den första instansen till respektive OS och startväg till dess startkatalog ifrån Windows bootloader på startskärmen. I Xp skall finnas ntldr, ntdetect.com och boot.ini .

Därefter finns det ju också dll filer som krävs för själva starten.

Ett tipps kan vara & köra en diskdiagnos som kan ge besked om bootsektorn på hårddisken tillhör ett skadat område på disken och därefter gå vidare med andra åtgärder.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jo, det gjorde jag innan jag visste bättre! Vistas boot loader är överordnad XP.

Nu funkar det mesta förutom att XP inte vill starta.

Se mitt inlägg ovan.

Här finns en guide hur man installerar XP på en dator med Vista. Kanske kan det hjälpa dej. http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_a...ystep_guide.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg guide på EasyBCD.

Märk orden en bit in i guiden där man beskriver hur EasyBCD "enable XP entry" i boot manager.

Enligt min egen erfarenhet så förväntar EasyBCD att XP's startväg är fungerande när den lägger in raden.

Även om verktyget har flera bra reparations-möjligheter så gäller dem främst för Vista och Windows7.

Då det gäller en felaktigt inställd eller skadad startväg i XP så har i allafall inte jag kunnat få hjälp av EasyBCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande måste finnas i boot.ini

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS (Beroende på vilken disk och partition som ska vara standard)

[operating systems]

Ett exempel från min egen där XP Pro ligger på primär master och 1partition, Windows7 på primär slav och 1 partition.

Xp arkiv ligger på sekundär slav och 1 partition.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="D:\Windows7" Denna raden är bara ett exempel eftersom den egentligen är ogiltig då Windows7 startas via den första skärmsekvensen.

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="F:\Windows XP ArkivDisk" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Då det gäller start med XP skivan, så är ju den "bootbar" i sig själv och använder där igenom inte datorns normala startväg till Windows XP. Den fungerar precis på samma sätt som en Live CD som fixar sin egen start.

Då de gäller winload.exe så tillhör den Vista och Ntldr tillhör XP, dessa filer utgör den första instansen till respektive OS och startväg till dess startkatalog ifrån Windows bootloader på startskärmen. I Xp skall finnas ntldr, ntdetect.com och boot.ini .

Därefter finns det ju också dll filer som krävs för själva starten.

Ett tipps kan vara & köra en diskdiagnos som kan ge besked om bootsektorn på hårddisken tillhör ett skadat område på disken och därefter gå vidare med andra åtgärder.

Min XP ligger på partition 2=F:\ och Vista på partition 1=C:\.

Boot.ini på XP ser ut som följer.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" \noexecute=optin /fastdetect

Måste jag ändra boot.ini och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut så verkar siffran 2 stämma bra och de andra också mellan paranteserna.

Då med utgångspunkt att din dator har båda partitionerna på en och samma hårddisk.

(När man anger siffra för partition så börjar man räkna ifrån 1 och uppåt, övriga börjar från noll och uppåt)

Så långt är de ok.

Men tittar du här så ligger en växel lite fel; ="Microsoft Windows XP Professional" ->\<-noexecute=optin /fastdetect

Skriv så här istället; ="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Då du var inne och läste i boot.ini, kunde du se något högst upp liknande texten här under?

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag var otydlig :)

Du har hel rätt, man ska bara ha en rad till XP + default raden högst upp som exemplet här under:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Hoppas det nu går att märka nu vilket tecken som låg fel i den gamla..enkelt & ändra i boot.ini och därefter spara om filen så ska den biten va rätt...Prova sedan om det går att starta XP igen.

Edit:

Om kudden menar partitioner så är de ju inte fel att kunna nå varje partition ifrån två olika håll om olyckan skulle va framme och det inte går logga in på en av dem, även om man t.ex vill köra med olika uppsättningar av AV och antispyware program så konkurrerar de inte med varandra om de körs ifrån olika partitioner men kan ändå genomsöka samma filer & mappar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missat något så får du igång Vista... ok?

Jag förutsätter att det är så i alla fall.

Jag ska ge instruktion på hur man använder vistas bootloader till att fixa problemet åt dig.

Börja med att starta ett kommandfönster med administrativa rättigheter, (det räcker inte med att vara inloggad på ett konto som tillhör admin...).

1. Start -> Alla program -> Tillbehör, högerklicka Kommandotolken och välj att köra som administratör.

2. Skriv: bcdedit /enum all

Nu kommer det upp allt som du kan lägga till... och förhoppningsvis ser du något som "Windows Legacy..." eller "Tidigare version av Windows", och det är den du behöver nu.

Kopiera eller ännu hellre skriv ner iidentifieraren som tillhör, något som ungefär detta "{8602c25-5097-11da-99de-000802209f1b}".

Nu har du den delen som ska läggas till... då behöver du bara kopiera den nuvarande versionen..

För att göra det, skriv: bcdedit /copy {current} /d VilketNamnSomHelst, naturligtvis kan du döpa VilketNamnSomHelst precis som du vill.

Nu ska du bara kopiera in det värdet som du fick tidigare, det du skrev ner.. (ungefär "{8602c25-5097-11da-99de-000802209f1b}"), efter vista i den nuvarande kopian.

Skriv: bcdedit /displayorder{current} {Skriv in det nummret du fick tidigere här}.

Nu kan du hålla tummarna och starta om datorn, och förhoppningsvis får du ditt startalternativ att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,jag menar två operativsystem.

Jo, jag har program för att köra diagnostik på bilmotorer, men de är skrivna för XP.

Testat på Vista, men det hänger upp sig. Är tyvärr inte tillräckligt kunnig

i programering för att få det att fungera i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut så verkar siffran 2 stämma bra och de andra också mellan paranteserna.

Då med utgångspunkt att din dator har båda partitionerna på en och samma hårddisk.

(När man anger siffra för partition så börjar man räkna ifrån 1 och uppåt, övriga börjar från noll och uppåt)

Så långt är de ok.

Men tittar du här så ligger en växel lite fel; ="Microsoft Windows XP Professional" ->\<-noexecute=optin /fastdetect

Skriv så här istället; ="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Då du var inne och läste i boot.ini, kunde du se något högst upp liknande texten här under?

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

Ursäkta!

Är lite förbryllad över raderna.

Men tittar du här så ligger en växel lite fel; ="Microsoft Windows XP Professional" ->\<-noexecute=optin /fastdetect ( är det detta jag ska skriva in?)

Skriv så här istället; ="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect (så här står det i min nuvarande rad)

Någon varningstext högst upp i boot.ini finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att inte förlora och riskera något i onödan :rolleyes:

Följ förslagen du fått i tråden i den ordning de ligger.

Efter du kört Venoms åtgärd i kommandoprompten så öppnar du EasyBCD innan datorn startas om och kontrollerar så ändringen stämmer och blev rätt även där.

(spara gärna inställningarna i EasyBCD så har du garderat dig en extra gång)

Vore ju tråkigt om du mister något så datorn inte kan starta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta!

Är lite förbryllad över raderna.

Hej!

Om du tittar på inlägget jag skrev efteråt så har du hela din "boot.ini text" rättad & klar att jämföra din gamla med.

Felet rörde sig bara om 1st tecken som låg felvänt (\) som skulle ligga så här istället ->(/)

Var ju lite trist att du inte kunde se den där informations texten överst i filen, det skvallrar lite om att installationen av Vista och managern inte kunnat hitta fram till startkatalogen och startvägen till XP. Ännu ett bevis på att saker inte stämmer däremellan.

Men prova vad vi har att erbjuda just för tillfället så får vi se vad som inträffar näst.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missat något så får du igång Vista... ok?

Jag förutsätter att det är så i alla fall.

Jag ska ge instruktion på hur man använder vistas bootloader till att fixa problemet åt dig.

Börja med att starta ett kommandfönster med administrativa rättigheter, (det räcker inte med att vara inloggad på ett konto som tillhör admin...).

1. Start -> Alla program -> Tillbehör, högerklicka Kommandotolken och välj att köra som administratör.

2. Skriv: bcdedit /enum all

Nu kommer det upp allt som du kan lägga till... och förhoppningsvis ser du något som "Windows Legacy..." eller "Tidigare version av Windows", och det är den du behöver nu.

Kopiera eller ännu hellre skriv ner iidentifieraren som tillhör, något som ungefär detta "{8602c25-5097-11da-99de-000802209f1b}".

Nu har du den delen som ska läggas till... då behöver du bara kopiera den nuvarande versionen..

För att göra det, skriv: bcdedit /copy {current} /d VilketNamnSomHelst, naturligtvis kan du döpa VilketNamnSomHelst precis som du vill.

Nu ska du bara kopiera in det värdet som du fick tidigare, det du skrev ner.. (ungefär "{8602c25-5097-11da-99de-000802209f1b}"), efter vista i den nuvarande kopian.

Skriv: bcdedit /displayorder{current} {Skriv in det nummret du fick tidigere här}.

Nu kan du hålla tummarna och starta om datorn, och förhoppningsvis får du ditt startalternativ att fungera.

Har följt dina instruktioner och är nu inne i kommandotolken. Allt i tolken är skrivet på svenska.

Starthanteraren

Startinläsaren (9st)

Start från viloläge

Minnestestaren

Bakåtkompatibel OS-inläsare för windows

EMS-inställningar

Inställningar för felsökare

Ram-fel

Globala inställningar

Inställningar för startläsaren

Hypervisor inställningar

Återställ inställningar för inläsaren

C:\Windows\system32\

Antar att det är någon av startinläsarna som det gäller att kopiera den långa sifferserien från.

I startinläsarna finns följande rader.

Indentifier (den långa sifferserien)

Path \Windows\system32\winload.exe

Description (ex. Windows Vista eller Windows XP)

Systemrot Windows

I två av startinläsarna finns också en rad som heter osdevice och där står partition F:(XP)

i den ena och C:(Vista) i den andra.

Vilken av dessa startinläsare ska jag kopiera den långa sifferserien från? Om det nu gäller dem i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP, ska du kopiera... eftersom du är inne i vista.

Har skrivit ner sifferraden i startinläsaren för Windows XP partition F:

När jag knappar in raden, bcdedit /copy {current} /d VilketNamnSomHelst, så får jag svaret.

Ett okänt kommando angavs.

Kör "bcdedit /?" om du vill ha hjälp med kommandoraden.

Har kollat raden flera gånger för felaktigheter, men inget hjälper.

Har testat "bcdedit /?", men får till svar att det är inte ett internt kommando, externt kommando,

program eller kommandofil.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får oftast ingen hjälp när det rör sig om ett körbart program som bcdedit.exe är.

Hur har de gått med boot.ini filen då, gav det något resultat?

Ja, bootinifilen i XP är OK. när jag ligger i XP så startar den utan några problem.

Men som vanligt startar den inte i VISTA när jag väljer XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag knappar in raden, bcdedit /copy {current} /d VilketNamnSomHelst, så får jag svaret.

Ett okänt kommando angavs.

Sätt VilketNamnSomHelst inom "", så det blir "VilketNamnSomHelst"

Byt även ut {current} mot den egentliga id-strängen.

Det ska alltså se ut så här: bcdedit /copy {cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71} /d "VilketNamnSomHelst"

(cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71 är bara för att du ska se hur det ser ut... du ska ha ditt eget nummer..)

Förlåt att jag missade det tidigare...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt VilketNamnSomHelst inom "", så det blir "VilketNamnSomHelst"

Byt även ut {current} mot den egentliga id-strängen.

Det ska alltså se ut så här: bcdedit /copy {cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71} /d "VilketNamnSomHelst"

(cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71 är bara för att du ska se hur det ser ut... du ska ha ditt eget nummer..)

Förlåt att jag missade det tidigare...

Tyvärr så blev det samma resultat som tidigare. Att ett okänt kommando angavs.

Det är tydligen som opptokopper säger, citat.

"Man får oftast ingen hjälp när det rör sig om ett körbart program som bcdedit.exe är".

Det är tur att man är pensionär, så man kan sitta och leka vid datorn utan att behöva tänka på sin inkomst...Ha Ha Ha...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du skrivit strängen? och vilket namn har du angett?

Har du administrativa rättigheter till kommandrutan?

Edit: jag har precis gått igenom kommandona som givits, och de fungerar för mig...

även om jag använder {current}

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så blev det samma resultat som tidigare. Att ett okänt kommando angavs.

Det är tydligen som opptokopper säger, citat.

"Man får oftast ingen hjälp när det rör sig om ett körbart program som bcdedit.exe är".

Nu var det ju inte riktigt så jag menade, att man inte får någon hjälp av programmet och att det inte hjälper din dator.

Det jag menade var att oftast så funkar de inte att kalla upp gällande hjälp-beskrivning till programmet via kommandotolken.

Men då när jag själv provade bcdedit /? nu i kväll i Windows 7 så fungerade det och man får fram en hel sida med hjälp som man kan följa på skärmen.

Så du menar att det gick helt felfritt att logga in på XP innan du installerade Vista på den andra partitionen?

Hur skapades den nya partitionen där Vista nu finns?

Det är inte så att du har råkat skriva över startsektorn för XP då du gjorde partitionen för Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du skrivit strängen? och vilket namn har du angett?

Har du administrativa rättigheter till kommandrutan?

Edit: jag har precis gått igenom kommandona som givits, och de fungerar för mig...

även om jag använder {current}

Jag har skrivit länken enligt ditt förslag, med mitt nummer och texten "VistabootaXP"

bcdedit /copy {cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71} /d "VilketNamnSomHelst"

Men det går tydligen inte i min dator.

Jag är inne som administratör. bcdedit/enum all, fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte riktigt så jag menade, att man inte får någon hjälp av programmet och att det inte hjälper din dator.

Det jag menade var att oftast så funkar de inte att kalla upp gällande hjälp-beskrivning till programmet via kommandotolken.

Men då när jag själv provade bcdedit /? nu i kväll i Windows 7 så fungerade det och man får fram en hel sida med hjälp som man kan följa på skärmen.

Så du menar att det gick helt felfritt att logga in på XP innan du installerade Vista på den andra partitionen?

Hur skapades den nya partitionen där Vista nu finns?

Det är inte så att du har råkat skriva över startsektorn för XP då du gjorde partitionen för Vista?

Vista ligger i datorn från början. Jag öppnade en partition F: för XP och laddade ner programmet från min orginalskiva.

XP startade men inte Vista. Då laddade jag ner recoveryfilen och brände den med hjälp av ImgBurn.

Stoppade i skivan och reparerade via konsollen. Men nu var förståss XP ur spelet.

Skaffade EasyBCD och följde instruktionerna där. Vi uppstart så kan jag välja Vista eller XP. Men XP går inte att starta , får ett felmeddelande.

Trycker på exit och startar i Vista istället.

För att komma igång med XP igen så måste jag göra en ominstallation. Men då är man tillbaka i ruta 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra resumé Space, den förklaringen gör det lite lättare & förstå läget för oss alla.

Då de gäller att köra recovery på Vista så har jag inte den erfarenheten även om jag har Vista själv.

Lite typiskt..Men jag kan känna igen mönstret att förlora en tidigare "dörr" in till den gamla installationen då man gör en ny, t.ex på en 2:a hårddisk och man samtidigt vill ha kvar den första så finns risken att den gamla faller bort.

Alltså det kan ju finns en liten möjlighet att det eventuellt kan reparera XP om man skriver om startsektorn för XP genom Återställningskonsolen på XP-skivan och där köra kommandot Fixboot och Fixmbr för XP partitionen.

Chansen finns att detta kan väcka upp entrén in till XP men detta kan också tillfälligt ta bort Vista's startskärm, men detta går lätt & ordna genom öppna programmet EasyBCD och kontrollera startvägarna igen och därefter spara inställningarna och därefter har du Vista's startskärm uppe igen.

Prova & försök så kanske de löser sig :)

Edit:

Hur lyder felmeddelandet i XP?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...