Gå till innehåll

Vista och XP på samma dator


Space

Recommended Posts

Tack för bra resumé Space, den förklaringen gör det lite lättare & förstå läget för oss alla.

Då de gäller att köra recovery på Vista så har jag inte den erfarenheten även om jag har Vista själv.

Lite typiskt..Men jag kan känna igen mönstret att förlora en tidigare "dörr" in till den gamla installationen då man gör en ny, t.ex på en 2:a hårddisk och man samtidigt vill ha kvar den första så finns risken att den gamla faller bort.

Alltså det kan ju finns en liten möjlighet att det eventuellt kan reparera XP om man skriver om startsektorn för XP genom Återställningskonsolen på XP-skivan och där köra kommandot Fixboot och Fixmbr för XP partitionen.

Chansen finns att detta kan väcka upp entrén in till XP men detta kan också tillfälligt ta bort Vista's startskärm, men detta går lätt & ordna genom öppna programmet EasyBCD och kontrollera startvägarna igen och därefter spara inställningarna och därefter har du Vista's startskärm uppe igen.

Prova & försök så kanske de löser sig :)

Edit:

Hur lyder felmeddelandet i XP?

ÄNTLIGEN FUNGERAR BOOTNINGEN!

Tack till alla som har hjälpt till. Speciell tack till Opptokopper och Venoms!

Nedladdning av Vista Recovery iso fil och ImgBurn var av avgörande betydelse. Nu har jag en bootskiva där jag kan starta Vista utan att behöva nollställa hela datorn.

Vilket blev följden av den recoveryskiva som följde med datorn!

Nedladdning av EasyBCD var också avgörande för att få ordning på bootningen.

Här är en resumé av mina ibland "Catch and try" metoder.

EasyBCD.

View Settings.

There are a total of 2 entries listed in the Vista bootloader

Bootloader Time Out: 5 seconds.

Default OS: Windows Vista

Entry#1

Name: Windows Vista

BCD ID: {current}

Drive C:\

Bootloader Path:\Windows\system32\winload.exe

Windows Directory: \Windows

Entry#2

Name: Windows XP

BCD ID: ( lång sifferserie som EasyBCD skapar)

Drive: C:\

Bootloader Path: \NTLDR

Som ni ser i Entry#2 så ligger bootloader för XP nu i C:\. Det gjorde mig förbryllad eftersom XP ligger i patition F:\.

Men EasyBCD fixade tydligen automatiskt en bootloader för XP i C:\ som Vista hämtar när man väljer XP.

EasyBCD är ett utmärkt program. Men det tar en tid innan man har lärt sig att använda den.

Det skulle vara bra om man kunde printa ut de olika sidorna i EasyBCD och spara dem. Då skulle det gå lättare att friska upp minnet

vid framtida behov, om man blir nollställd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Gott att det löste sig med datorn!

Verkar nästan som ett litet underverk att man kan köra både XP och Vista på C:

Skulle va intressant & komma fram till vad detta beror på egentligen..men jag gissar på att det handlar om att din dator hade ju bara 1st startskärm avsedd för Vista och EasyBCD men ingen för XP som kanske är brukligt men å andra sidan så kan de ju va mer behändigt att bara ha 1st.

Annars så finns det ju också en anledning till varför detta kan fungera och det hör ju samman med att C: och D: alltid växlar enhetsbeteckning sins emellan beroende på vilken man loggar in på för stunden.

I ditt fall så blev D: detsamma som F: istället men faktorn finns ju oavsett vilka enhetsbeteckningar som körs och när det är mer än 1st.

Önskar dig lycka till med datorn och bilmotorerna, vi hoppas på att den får hålla framöver!

Hälsar så gott ifrån Växjö :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att problemet uppstod när du hade Vista installerat först, och installerade xp i ett senare skede.

Normalt så rekommenderas det att xp ska installeras först och Vista/W7 som sista operativ då de tar kommandot över allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att det löste sig med datorn!

Verkar nästan som ett litet underverk att man kan köra både XP och Vista på C:

Skulle va intressant & komma fram till vad detta beror på egentligen..men jag gissar på att det handlar om att din dator hade ju bara 1st startskärm avsedd för Vista och EasyBCD men ingen för XP som kanske är brukligt men å andra sidan så kan de ju va mer behändigt att bara ha 1st.

Annars så finns det ju också en anledning till varför detta kan fungera och det hör ju samman med att C: och D: alltid växlar enhetsbeteckning sins emellan beroende på vilken man loggar in på för stunden.

I ditt fall så blev D: detsamma som F: istället men faktorn finns ju oavsett vilka enhetsbeteckningar som körs och när det är mer än 1st.

Önskar dig lycka till med datorn och bilmotorerna, vi hoppas på att den får hålla framöver!

Hälsar så gott ifrån Växjö :)

Ja, det kommer bara upp en startskärm och det är smidigt. Jag har för dåliga kunskaper i programmering för att ha några meningsfyllda synpunkter i ämnet.

Laddade ner den senaste versionen av EasyBCD 2.0. Fick då för mig att det löste sig. Men det kan vara inbillning! Efter alla nedladdningar av Vista och XP så kan jag inte svara på vem som var först...!

Men nu funkar det utmärkt.

Ha det så bra,

Bästa hälsningar från Habo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att problemet uppstod när du hade Vista installerat först, och installerade xp i ett senare skede.

Normalt så rekommenderas det att xp ska installeras först och Vista/W7 som sista operativ då de tar kommandot över allt.

Med tanke på att XP är äldre så kan det vara så. Men det kan ju också vara det omvända som i mitt fall.

Laddade ner senaste versionen av EasyBCD 2.0 Beta och då verkade det fungera. Men är inte helt säker.

Ha det bra,

Bästa hälsningar från Habo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att problemet uppstod när du hade Vista installerat först, och installerade xp i ett senare skede.

Normalt så rekommenderas det att xp ska installeras först och Vista/W7 som sista operativ då de tar kommandot över allt.

Vill du höra hemmlis Venoms? :mellow: Kan hålla med om att W7 är dominant på så sätt att den skapar en startskärm som lägger sig före i ordningen efter PostScreen, och tillsammans med programmet EasyBCD så upplever man då hela kitet som dominant och tycks bestämma över både XP och W7 eller Vista. Hade kommandot som finns i XP "bootcfg" varit lite mer utvecklat som ett fristående program med gränssnitt så hade även detta varit jämförbart med EasyBCD eftersom det sistnämda kan arbeta med flera startsökvägar i datorn.

Ok, så vi kan ju vara ense om att den nya startskärmen tar överhanden och lägger sig först i ordningen.

Fast, i sig så finns det inget dominant under allt detta, mer än själva startskärmen som hamnar först och har turordningen "A" eller"1" i jämförelsen med XP's tidigare start.

För en tid sedan så hade jag trubbel med inloggningen till en av mina två XP installationer, de fanns på var sin hårddisk. Eftersom jag ändå bara behövde en riktig XP partition för inloggning och till systemet så brydde jag mig inte så mycket om den andra under ett tag (körde då den andra hårddisken som en disk där jag sparade filer i stort sett) Med anledning av W7 och intresset för detta så bestämde jag mig för att använda ytterliggare en hårddisk som jag inte använt på ett bra tag och anslöt då denna nya disk som slav och installerade W7 på denna.

Precis som vi talar om så upptäckte jag genast att W7 hamnade först och skapade sig en ny primär startskärm och XP hamnade då på startskärm nr 2.

Sedan efter ett tag så fick jag för mig att det skulle ju va bra ändå att kunna få igång inloggningen till den XP disken som starten krånglat på & ha som en extra reserv. Jag startade då med XP-skivan och sparkade igång Återställningskonsolen och loggade in på berörd felande partition.

Väl därinne så körde jag kommando fixboot och fixmbr. Startade om datorn och höll tummarna för att åtgärden lyckats och att XP nr två nu fanns på startskärm 2 och W7 på startskärm 1. Till min stora förvåning hade nu W7 startskärm försvunnit och tagits bort helt och kvar fanns endast Xp's gamla hederliga startskärm, som tur var så fungerade nu båda inloggningsvägarna till både XP nr 1 och XP nr 2.

Gick därefter in bakvägen till W7 partitionen ifrån XP och körde EasyBCD därifrån och tittade igenom så allt stämde och sparade därefter inställningarna.

Vid nästa omstart så fanns nu både startskärmen för W7 nr 1 och även startskärmen för XP 1 och 2.

Således bevisar detta att det är inte Vista och Windows 7 som bestämmer med dominans en dators startvägar, utan den senaste skrivningen av startsektor-kod som t.ex vid en installation oavsett XP eller Vista/Windows 7.

Vad man ser på en datorskärm behöver inte nödvändigtvis alltid vara hela sanningen omkring hur datorer och operativsystem fungerar där inne inunder skalet. Lite Sience fiction över de hela och stunt trick. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett grannställe som heter Habo här också där jag bor :D

Ibland är världen allt bra liten

Kul namn:)

Där ser man! Experterna finns också i grannskapet!

Vad gäller namnet Habo, så ska det vara en förkortning av Hagaboda. Som tydligen var namnet på orten för några generationer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...