Jump to content

Bios funderingar

Recommended Posts

Har för mig att det fanns inställningar för fläkten i BIOS men det gör det inte hos mig...

Just nu så går fläkten för jämnan skall det vara så? Tycker inte det skall behöva vara så... Är det någon energiinställning eller program man kan få till detta med?

Mvh Peter C

Har en laptop

Skall kolla på Speed fan

Edit:

Installerade nyaste versionen och fick dessa värden. Känns lite för varmt då laptopen står på en ställning för att få riktigt bra kyla

post-9713-1251979081_thumb.png

Edited by PCGuiden

Om du blåser med tryckluft på burk i ventilationshålen så bör du få ut en del damm så att det går bättre för den svala luften att komma in och svalka.

Tanken är god, men metoden är icke att rekommendera. Tryckluften får fläkten att snurra med sådan hastighet att det är mycket stor risk att lagret skär... med betydande ljudvolymökning som följd... i bästa fall!

Metoden kan möjligen användas med försiktighet, om man kommer åt att stoppa fläkten helt medan man blåser.

Tanken är god, men metoden är icke att rekommendera. Tryckluften får fläkten att snurra med sådan hastighet att det är mycket stor risk att lagret skär... med betydande ljudvolymökning som följd... i bästa fall!

Metoden kan möjligen användas med försiktighet, om man kommer åt att stoppa fläkten helt medan man blåser.

Om du stod inför att göra rent "din" bärbara. Hur skulle du gå till väga???

Om du stod inför att göra rent "din" bärbara. Hur skulle du gå till väga???

I grova fall... plocka isär den! Vid lättare renblåsning... försök "spärra" fläkten med en penna eller liknande, om det är möjligt, och sedan blås eller sug med dammsugare i ventilationsöppningar.

Att blåsa tryckluft med full karriär rakt in i burken är absolut ingen bra idé... jag har ett ÄNNU värre exempel: För mig är det brukligt att spraya alla tryckbehållare lite innan man använder det (ett bra exempel är raklödder som alltid känns kallt i handen första trycket) En kompis till mig tog sin nyinköpta Kjell & Co-burk och blåste rätt in kring flänsarna på processorn. Allt verkade bra och dammfritt men när sen datorn sattes på så funkade den någon minut innan den började jäklas. Jag fick äran att plocka ner den och upptäckte att kylpastan mellan flänsen och processorn hade fått en "köldskada" och typ torkat så att det flagnade av när jag lossade processorn.

PCGuiden... påverkar värmen din dator att den fungerar sämre? Även om värdena i din dator är aningen höga så är det ju vanligt att en bärbar blir aningen varmare än en stationär. Eftersom den är nyinförskaffad kan det ju även vara en bra idé att höra med garantigivaren.

Mange

PCGuiden... påverkar värmen din dator att den fungerar sämre? Även om värdena i din dator är aningen höga så är det ju vanligt att en bärbar blir aningen varmare än en stationär. Eftersom den är nyinförskaffad kan det ju även vara en bra idé att höra med garantigivaren.

Mange

Den fungerar inte sämre men den låter en del...

Till Min stationära följde det med något program som man kunde installera och bestämma när fläkten skulle gå igång men det verkar inte finnas till min burk som jag har nu

Har själv märkt att mina fläktar går oftare då man kör Windows 7,har 4 datorer varav dom stationära Hp blir mycket varma, kör jag XP så upplevs ingendera från fläktarna.

Vissa datorer kan man justera fläkt hastigheten+vid viss temperatur i biosen.

Kan givetvis även vara fel på din dator och kanske har du någon garanti?