Gå till innehåll

Server 2003 + Windows 7


Hairan

Recommended Posts

Har ett litet problem som jag undrar om någon visste någon bra lösning till, är inte jätterfaren med windows server, mest använt de grundläggade funktionerna.

Så till mitt problem, jag har Windows 7 på arbetsdatorn och sedan har jag en filserver som kör Windows Server 2003. På servern lagrar jag det mesta.

Diskarna på filservern är mountade som en nätverksdisk på arbetsdatorn.

Nu är det så att jag vill lägga till t.ex. musik mappen på nätverksdisken i Win7's "bibliotek". Använde knepet med länkade mappar för att åstadakomma det, vilket funkar ok. Men problemet är att nätverkdisken därmed inte heller är indexerad vilket leder till att i bibilioteket måste man använda "Ordna efter: Mappar" för att se filerna på nätverksdisken, väljer man t.ex. "Ordna efter Artist" visas endast musiken som ligger på de lokala diskarna.

Går det på något sätt att ordna så man indexerar även nätverksdisken, eller köra någon typ av indexering på servern och låta Windows 7 utnyttja det indexet?

Tycker detta borde vara nåt man vill ha på företag för t.ex. dokument i biblioteket mm, så borde ju gå att lösa någorlunda lätt.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär inte det att allt/stora delar kommer sparas som kopia lokalt på datorn? Det är det jag vill undvika genom att ha servern.

Det går inte lösa på samma sätt som i Windows Home Server genom media delning?

Eller finns det funktioner för detta i t.ex. Sharepoint eller Server 2008? (Har tillgång till dem via MSDNAA om det skulle behövas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet, bättre än att göra filerna tillgängliga offline, är att installera Windows Search 4 på servern och se till att indexera de mappar du vill lägga till. Det som händer då är att Windows 7 kontaktar sökindexet på din Server 2003 och får indexeringsinformationen därifrån och du kan då lägga till den till Bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet, bättre än att göra filerna tillgängliga offline, är att installera Windows Search 4 på servern och se till att indexera de mappar du vill lägga till. Det som händer då är att Windows 7 kontaktar sökindexet på din Server 2003 och får indexeringsinformationen därifrån och du kan då lägga till den till Bibliotek.

Ok, så om jag installerar windows search 4.0 så behöver jag inte göra några ändringar i win7 mer än att lägga till den som nätverksdisk? Ska ta och testa det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt, det enda du behöver göra är att på Windows Server 2003 installera Windows Search 4.0 och se till att du indexerar den mapp du vill lägga till på Win7-burken.

Testat de nyss, och de verkar tyvär inte fungera så bra. Får fortfarande meddelande om att platsen inte är indexerad när jag ska lägga till den i biblioteket. Står på servern att indexering är klar, och det funkar bra att söka i windows search på servern, men Win7 verkar inte hämta indexet. Några förslag på vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag funderar på om det kan ha något att göra med Server 2003. Det borde inte ha det eftersom det är Windows Search 4 som är nyckeln i det hela. Jag har själv aldrig kört detta mot Server 2003 utan endast 2008 och 2008 R2 men skall testa imorgon mot en 2003:a. Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag funderar på om det kan ha något att göra med Server 2003. Det borde inte ha det eftersom det är Windows Search 4 som är nyckeln i det hela. Jag har själv aldrig kört detta mot Server 2003 utan endast 2008 och 2008 R2 men skall testa imorgon mot en 2003:a. Återkommer!

Ok, får väl i värsta fall byta till server 2008, men innebär ju en del extra jobb. Står ju dock att det ska funka med äldre OS, t.ex. XP och Server 2003 i Windows 7 hjälpen. Men väntar spänt på ditt resultat med 2003!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har jag testat med Server 2003. Det fungerade illa...

Det finns ett sätt att kringgå problemet, en symbolisk länk

mklink /d C:\sökväg \\server\share

Jag ska gå till botten med detta!

Har redan testat med symbolisk länk, det fungerar så länge man i biblioteket väljer "Ordna efter: Mapp", men vill man som jag sortera efter artist, datum, album mm så visas inte de som finns på nätverksdisken, förmodligen p.g.a. att de inte är indexerade.

Vore oerhört trevligt om du fick det att fungera. Ska med försöka hitta en lösning, men har inte så stor erfarenhet av dessa typen av program.

Redigerad av Hairan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade för säker hets skull att installera upp en ny Win2k3 och tro det eller ej men det fungerade utan problem. Det lämnar oss med ett inte helt konsekvent problem utan vi har två system där problemet uppenbarligen finns. Jag har funderat på vad som kan orsaka problemet.

1. En simpel sak men har du startat om servern sedan installationen av Windows Search 4?

2. Ligger sharet du vill ansluta till Librariet på C: eller på någon annan enhet. I mitt fungerande test skapade jag sharet på C:, så om du inte har det på C: testa att skapa ett där och mappa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade för säker hets skull att installera upp en ny Win2k3 och tro det eller ej men det fungerade utan problem. Det lämnar oss med ett inte helt konsekvent problem utan vi har två system där problemet uppenbarligen finns. Jag har funderat på vad som kan orsaka problemet.

1. En simpel sak men har du startat om servern sedan installationen av Windows Search 4?

2. Ligger sharet du vill ansluta till Librariet på C: eller på någon annan enhet. I mitt fungerande test skapade jag sharet på C:, så om du inte har det på C: testa att skapa ett där och mappa upp.

1. Har jag inte testat faktiskt, ska ta och testa de så fort jag får åtkomst till den igen.

2. Ligger uppdelat på flera olika diskar, men om inte tips 1 funkar ska jag ta och testa de på C:

Om inte annat ska moderkort, cpu, minne, mm bytas snart, så blir ju en ny installation då. Men vet iaf att de ska fungera nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sådär, har testat nu och det fungerar lustig nog inte fortfarande.

Båda maskinerna är nu helt ominstallerade, och servern kör numera Windows Server 2008 (SP1) istället för 2003.

Och stationära kör Windows 7 Proffesional.

Det jag gjort är:

1. Aktivera Windows Search Server rollen under File Sharing på server 2008

2. Lagt till mappen i indexet

3. Väntat tills det står indexing complete.

4. Startat om båda datorerna

5. Delat ut mappen

6. Lagt till mappen som network drive

7. Men står fortfarande "Location not indexed" när man ska lägga till den i biblioteket (Går inte via IP istället för network drive heller) :(

Redigerad av Hairan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har också problem med att lägga till en utdelad mapp i "bibliotek" på min windows7. Min server är en window2003 med windows search 4.0 installerat. De utdelade mapparna är indexerade (tycker jag att det verkar som om i alla fall).

/Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...