Gå till innehåll

Känner mig lurad på konfekten. win7


Gäst jens.p

Recommended Posts

200 GB Ram? Många bud nu!

Cecilia säger 3,5GB, artiklarna här på sajten säger 128GB, du säger 200GB.

Andra säger att 2-4GB räcker. Tyvärr blev jag mer vilsen än vanligt.

Kan alla versioner av Win7 hantera samma minnesmängd, eller glömde du nåt nu?

mvh jens

Det jag skrev om 3-3,5 GB RAM gäller 32-bitars Windows (XP, Vista eller Windows 7).

Men hur mycket RAM något stödjer säger ju inget om vad som räcker för en viss person. Det är ju helt olika saker. Vad som räcker beror ju på vad man ska använda datorn till.

Here are the upper RAM limits for the different editions of Windows 7:

Starter: 8GB

Home Basic: 8GB

Home Premium: 16GB

Professional: 192GB

Enterprise: 192GB

Ultimate: 192GB

Gäller alltså 64-bitars.

Vad är ditt problem/undran egentligen, jens.p?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jens.p!

Jag tog bort min tidigare kommentar, men det skulle vara intressant att få veta var i Sverige du köpte denna laptop med Windows 7 installerat.

Jag gav bara 6500:- för min värstingdator med Vista Buisness, för ett år sedan.

På den kör jag virtuella installationer av Vindows 7 både svensk och engelsk i Vmware Workstation.

Det var därför jag köpte en exklusiv laptop med rejält minne, ty det krävs, på dessa virtuella maskiner.

Hoppas på ett svar på min fråga, var i Sverige jag köper en laptop med Windows 7 innan det publicerats i handeln.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på ett svar på min fråga, var i Sverige jag köper en laptop med Windows 7 innan det publicerats i handeln.
Olle Bull, bli inte ledsen nu. Vi valde bort NOD32.

Och Win7 fanns inte installerad vid köp, utan lades in efteråt, så fick du svar på dina frågor.

mvh jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 000kr :o Mycket pengar du lagt ned utan att tagit hjälp i förväg om det du undrar. Men du kanske eller ditt företag är full i pengar.

Hur som helst 'är det ju tråkigt att du inte är nöjd. 64bit måste anses som den naturliga uppdateringen nu för det flesta som byter och även om du inte troligen kommer behöva 192 Gb ram så är 32 bits operativens 3.25gb för lite med tanke på att datorn kanske ska hålla några år. Sen med alla uppdateringar som kommer till operativet kommer bara det göra att mer ram krävs eftersom. Annars blir den seg som gammal kola.

Exempelvis klarade man sig hyggligt på 256 mb ram i Win XPs barndom. Pröva köra en dator med Xp idag med alla updates så är det knappast möjligt med 256mb utan helst minst 1gb.

Så vad jag menar är att framöver kommer mer än 3.25gb vara till nytta för dig och därför är 64 bits operativ helt rätt köp. Men om datorn i övrigt är rätt köp vet jag inte.Men nog tycker jag priset verkar hårresande för den Toshiba du länkat till iaf.

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jens.p!

Sorry, miissade ditt svar tidigare, att du lagt in Win 7 efteråt att datorn inköpts.

Dessvärre så har du enligt mina erfarenher och vad du tidigare sagt i detta forum, blivit rejält snuvad på priset, om det du säger är sant förstås.

Kan tänka mig att du betalt minst 16000:- spänn för mycket. Bara 10000:- på en värstingdator är ett överpris och speciellt på laptopar, även om dom är exklusiva.

Ska man köpa laptopar, ska man köpa av privata lokala småhandlare som tar hem direkt, det gjorde jag. Aldrig av OnOFF eller liknande aktörer, gäller aven andra stationära datorer som kan byggas ihop väldigt billigt, när man själv är med och bestämmer.

Jag har heller inte påstått, som jens.p sa, att det inte finns laptopar för 28000:- Jag sa att då har du jens.p blivit lurad, i en kommentar jag tog bort.

Det finns datorer för hur mycket som helst. Dell tog fram en exklusiv dator för ca 50000:- spänn och det var för minst 2 år sedan. Jag tror det skulle vara en grym speldator, den var stationär.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika versioner av Windows kan hantera olika mycket minne. Windows 7 Home Basic stöder 8GB medan Professional stöder 192GB RAM. Windows Vista exempelvis kan "bara" hantera 128GB RAM men i praktiken är detta något ingen kommer att kunna uppleva inom en överskådlig framtid då som du erfarit dagens datorer har i vissa fall begräsningarna på 4GB även om 8GB och mer blir allt vanligare i hemdatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Sony Vaio VPC-Z11Z9E - grym om man nu har behov 1,4 kilo grym prestanda för sisådär 27 000:-. Även Envy med i7:an kostar en bra slant även om den känns lite tveksam. Sen är ju bara att erkänna att det finns grymma MacPro i samma prisklasser. För att bara ta några få exempel. Så nog finns det bärbara exklusiviteter som kostar pengar alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...