Gå till innehåll

Åtkomst nekad till C


Recommended Posts

Åtkomst nekand till C när jag vill tex rensa webhistorik.

I felsäkerläge har jag deletat dem så antaligen har jag fått nått skit på datorn,

har någon bra tips på hur jag identifierar filerna och får bort dem.

Datorn hänger sig med jämna mellan rum 10-30 minuter och då är det musen som hänger sig på skärmen och syns då istället som en liten rullgardin.

// K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Kalle!

Får man fråga om du vid dessa tillfällen du blivit nekad åtkomst på C: varit inloggad som Administratör eller som vanlig användare?

Alltså felet verkar röra sig om konto-rättigheter/ägande och datorns upprättade säkerhetsprinciper.

Kör man en dator och är inloggad via ett vanligt användarkonto så kan jag tänka mig detta som en första tanke till orsak. Men du får gärna rätta mig om jag skulle ha fel och om det handlar om något annat.

Skulle också gärna vilja veta vad är det som du har försökt ta bort?

Också gärna en formulering till varför de filerna fick dig att fatta misstanke om något skadligt.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag är alltid påloggad som adm.

Blev misstänksam när datorn blev seg och började låsa sig så för att kolla om det var jag som fortfarande hade rättigheter till att e.g deleta filer som webhistorik så provade jag att kasta dessa. Åtkomsten nekades och då provade jag om jag kunde göra detta i felsäkertläge och då gick det.

Det var inget med filnamn etc som gjorde mig misstänksam, jag är för kass på datorer för att se om det är något sånt.

// K

Hejsan Kalle!

Får man fråga om du vid dessa tillfällen du blivit nekad åtkomst på C: varit inloggad som Administratör eller som vanlig användare?

Alltså felet verkar röra sig om konto-rättigheter/ägande och datorns upprättade säkerhetsprinciper.

Kör man en dator och är inloggad via ett vanligt användarkonto så kan jag tänka mig detta som en första tanke till orsak. Men du får gärna rätta mig om jag skulle ha fel och om det handlar om något annat.

Skulle också gärna vilja veta vad är det som du har försökt ta bort?

Också gärna en formulering till varför de filerna fick dig att fatta misstanke om något skadligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webläsare är Explorer, dator används nästan uteslutande för surfning men den är seg även när det handlar om att öppna skapade dokument e.g wordfiler eller .ppt. Tidigare har det funkat utan problem att kasta webhistorik även om andra prcesser körs.

På en tidigare dator hade jag liknande problem med att jag nekades åtkomst, om jag kommer ihåg rätt så var det en eller flera trojaner

Då fick jag hjälp med att identifiera vilka det var, tror att HiJackthis användes. Jag skickar med en loggfil utifall att detta kan ge en hint om vad problemet är.

Förövrigt kör jag Comodo Firewall Pro för att slippa sånt här men det verkar inte som det hjälpt...

Vilken webbläsare används på datorn och det här med segheten, uppkommer detta när som eller enbart i anslutning till surfning på Internet?

Oftast så kan man bli nekad försök att ta bort filer om dessa används av en process som körs på datorn samtidigt.

hijackthis_090909.txt

Redigerad av Kalle X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O23 - Service: UXFREEQEZA - Sysinternals - www.sysinternals.com - C:\Users\Kalle\AppData\Local\Temp\UXFREEQEZA.exe

Har du installerat något från Sysinternals? För ovanstående ser lite mystiskt ut.

Sen ser det ut att vara en blandning av Symantec/Norton och AVG i datorn. Hur är det meningen att det ska vara?

En brandvägg skyddar mot intrång från någon okänd dator på internet och från att t ex lösenord skickas ut från ett skadligt program. Den skyddar inte mot att du surfar till skadliga eller hackade sidor, eller installerar något du inte borde installera.

Det är en gammal Java-version med säkerhetshål i datorn. Jag rekommenderar dig att installera en ny från http://www.java.com/sv/ och därefter avinstallera alla Java och J2SE utom den senaste i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program (inga webbläsare igång).

Kolla sedan upp om du har fler program med säkerhetshål, Flash är misstänkt, med hjälp av Secunias Software Inspector http://secunia.com/vulnerability_scanning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej & Tack för infon!

Bland de som du nämner så går ju första misstanken till brandväggen och till Norton/AVG.

För det första tycker jag att du bör slänga ut AVG ifrån datorn (visserligen ett AV som många uppskattar men det är också ett program som börjar bli lite gammalt och outvecklat i jämförelse med andra som finns förekommande på marknaden). AVG kan också uppföra sig som väldigt resurskrävande i vissa datorer.

Då du nämner Comodo som brandvägg, har detta ett integrerat antivirus aktiverat i din dator?

Att samköra detta med Norton kan då tyckas konfliktartat om man samtidigt kör båda på datorn.

Personligen hade jag nog provat med att kassera både Norton och AVG och istället kört enbart med Comodos säkerhetspaket för & se om det gör någon skillnad på datorn i stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag skrev föregående inlägg så hade jag inte hunnit gå igenom din logga..har nu gjort så.

Resultatet blir följande utifrån en snabbkoll och vad som finns installerat i datorn:

1. Förutom det som jag skrev tidigare så bör du även kasta ytterliggare ett program i sjön allt vad du orkar..

Ta det försiktigt med program som använder namn rellaterat till "doktorer"!

Avinstallera Spyware doctor till att börja med och tillsammans med AVG.

Därutöver kunde jag också se att där finns Windows Defender i datorn vilket inte gör saken bättre om programmet har realtids scanning aktiverat..man kan behålla programmet eftersom det innehåller andra bra verktyg som t.ex "autoruns".

Som du nämner så får datorn jobba hårdare när man laddar ner filer därför att det finns flera skyddsprogram som vill söka igenom allt nytt som kommer in i datorn utifrån och du skulle tjäna på att minska ner antalet som jag ser det.

Och när du ändå är igång & fixar & donar, så ladda ner IE8 och installera detta istället för IE7.

Skulle där finnas något litet fel i den gamla webbläsaren så kan felet avhjälpas med en nyare version.

Om inte annat så ska den va säkrare :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen, nu har jag kört alla avinstallationer och uppdateringar och det funkar att radera webhistorik etc och datorn är betydligt snabbare.

Underbart.

Det enda som inte är gjort är nedanstående, vad jag vet har jag itne installerat något från sysinternals. Något tips på vad jag skall göra med denna?

// Kalle X

O23 - Service: UXFREEQEZA - Sysinternals - www.sysinternals.com - C:\Users\Kalle\AppData\Local\Temp\UXFREEQEZA.exe

Har du installerat något från Sysinternals? För ovanstående ser lite mystiskt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tänka mig att det handlar om gamla antika kvarlämningar ifrån antingen ett verktyg ifrån Sysinternals eller något annat som använt sig av deras programvara. Varför jag säger gammalt beror på att den ligger i en temporär mapp i applikation data i din lokala mapp och du kan därför helt enkelt bara ta bort filen antingen manuellt eller med hjälp utav t.ex Ccleaner..Rekomenderar detta städprogram ifall du inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta upp UXFREEQEZA i listan, dubbelklicka och välj Startmetod Inaktiverad. Upprepa med UHWM.

2. Du kan tömma Temp-mappen med de konstiga filerna och andra mappar med tillfälliga filer med hjälp av t ex ATF-Cleaner.

http://www.atribune.org/ccount/click.php?id=1

Stäng av alla andra program, särskilt webbläsare.

Dubbelklicka på ATF-Cleaner.exe för att starta programmet.

Bocka i Select All. Tryck på Empty Selected.

Om du använder Firefox: Tryck på Firefox och välj Select All. Tryck på Empty Selected. Om du vill ha kvar dina lösenord så tryck No vid frågan.

Om du använder Opera: Tryck på Opera och välj Select All. Tryck på Empty Selected. Om du vill ha kvar dina lösenord så tryck No vid frågan.

Tryck på Exit i Main-menyn för att stänga programmet.

Obs! Detta kommer att ta bort alla cookies, om du har cookies som du vill ha kvar så får du antingen spara undan dem innan eller låta bli att välja Select All och i stället markera allt annat.

3. Om du har avinstallerat Norton och allt från Symantec, inkl. deras LiveUpdate (det såg ut som att den inte var avinstallerad i loggen) så kör deras städprogram för att ta bort rester:

http://service1.symantec.com/Support/tsgen...005033108162039

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har CCleaner själv så jag har inget emot programmet, men det är ju mycket mer komplicerat att guida någon att göra rätt just för att tömma alla temp-mapparna i det än i ATF-Cleaner. Men du får gärna göra beskrivningen för CCleaner. :)

Vännen :)

Det handlar inte om vem som har rätt att få göra vad här och själv är jag inte här för att överträffa andra eller tävla om vem som ska uppfattas som bäst, sånt brukar va brukligt & göra under dagistiden..och jag längtar heller inte efter att göra en beskrivning av CCleaner därför jag tror att Kalle eller annan person har så pass mycket kännedom om program så man kan använda detta med de grundinställningarna som medföljer installationen.

Jag brukar själv försöka följa ett råd som jag fick för länge sen..`Se upp till dem du möter och underskatta aldrig vad andra kan i kunskap och erfarenheter. Hoppas jag inte sårade dig för det var inte meningen :)

För övrigt är jag imponerad så här långt av du kan om datorer och från de lilla jag hunnit läsa här på forumet.

Ha en bra dag CC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt förstå vittsen med hur man kan rekomendera ett sämre alternativ än CCleaner :wacko:

ATF cleaner är ju ett hemmabygge i jämförelse med CCleaner.

Varför skulle ATF cleaner vara sämre än CCleaner? Den gör precis det den skall, nämligen tömmer systemmappar... utan en massa hokus pokus och flashiga gränssnitt. Svårare än så behöver det inte vara. ATF cleaner är ett föredömligt enkelt och effektivt verktyg. Om utvecklaren sedan sitter "hemma" och hackar, eller på ett vräkigt kontor i city, spelar ju mindre roll.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tömmer ATF-Cleaner också index.dat filen?

Nej det tar inte bort index.dat! Jag säger inte heller att programmet tar bort ALLT, som ALLA eventuellt kan vilja ta bort. Poängen är att programmet är exakt vad det utger sig för att vara. Inget flashigt bländverk som försöker inbilla användarna att det är något verkligt avancerat som utförs... så som dom flesta program i den här genren gör... utan att peka ut något specifikt program. Vad gäller index.dat, så skulle utvecklaren säkerligen kunna lägga till en post i menyn "Delete index.dat", men har uppenbarligen valt att inte göra så... troligen för att det inte är särskilt viktigt för något annat än att möjligen stilla vissa mäniskors "privacy-noja".

Programmet stöder inte Vista.

Vad menar du med "stöder inte"? Fungerar det i Windows 7, så fungerar det i Vista.

Vill man sätta sig in i vad sådana här program egentligen gör, och kanske avmystifiera det en aning, så kan jag rekommendera SpecialFoldersView från NirSoft. Ett program som hjälper till att hitta bland systemmapparna. Ett utmärkt redskap för att lära sig rensa manuellt... och kanske slippa använda en massa osäkra program som från tid till annan ställer till det i systemet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vännen :)

Det handlar inte om vem som har rätt att få göra vad här och själv är jag inte här för att överträffa andra eller tävla om vem som ska uppfattas som bäst, sånt brukar va brukligt & göra under dagistiden..och jag längtar heller inte efter att göra en beskrivning av CCleaner därför jag tror att Kalle eller annan person har så pass mycket kännedom om program så man kan använda detta med de grundinställningarna som medföljer installationen.

Jag brukar själv försöka följa ett råd som jag fick för länge sen..`Se upp till dem du möter och underskatta aldrig vad andra kan i kunskap och erfarenheter. Hoppas jag inte sårade dig för det var inte meningen :)

För övrigt är jag imponerad så här långt av du kan om datorer och från de lilla jag hunnit läsa här på forumet.

Ha en bra dag CC!

Nej, du sårade mig inte :) och inte var jag ute för att tävla heller. Jag har full respekt för dina kunskaper.

Tyvärr så har några års forumskrivande lärt mig att det finns så många som inte behärskar och inte vågar använda program fullt ut utan att de kan behöva mer handfast vägledning. Eftersom jag inte känner till Kalle Xs kunskaper så klistrade jag, för säkerhets skull, in den beskrivning av ATF-Cleaner som jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen allihop. Ovärderligt när man som jag inte är så intresserad av hur processerna bakom funkar utan att det funkar.

Ha det gott :D

//KX

e-son!

Såg på Download att Vista inte fanns med, kanske drog jag en förhastad slutsats eller var det ett annat program, jag tittade på, måhända. Nåväl jag fortsätter med CCleaner, eftersom det rensar index.dat filen, vilket inte alla dessa program gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...