Jump to content

Formatering innan återläggning?

perbear

Recommended Posts

Hjärnsläpp, sa Bill. Hjärnsläpp var ordet, sa Bull. :o Skall alltså ersätta min döda hårdisk med en ny och återlägga (göra restore) materialet från en backup. Gör jag en formatering och eventuellt partitionering innan återläggningen eller skall jag lämna hårddisken som den är och låta restoren göra formateringen, partitioneringen och återläggningen efter hud det var på den gamla hårddisken?

du ska alltså återställa hela hårddisken från en "ghost image"?

Ja, nej, Tja, jo. Det är möjligt att det är det jag skall göra. :huh: Den gamla hårddisken innehöll en recoverydel och en allmän del med personliga och delade filer och dokument men i övrigt så är det inget operativ på den hårddisken.

Jag använder WHS som backup till min HP Mediasmartserver så det är därifrån som jag gör återlägget. Jag misstänker att det är en image som jag (eller Windows Home Server) gör.

Och jag skall alltså återställa disk G: (disk 2) och disk E: (recovery) som jag har för mig att de är representerade i senaste fullständiga backupen.

Edited by perbear

Skulle den misslyckas så kan man ju alltid göra formatering och partitioneringen manuellt efteråt.

Jag gjorde det säkra före det osäkra - formaterade hårddisken och sen kunde jag lägga tillbaka innehållet från den gamla hårddisken (döda) till den nya.

Jag lärde mig från forumet för Windows Home Server, We Got Served, att WHS INTE gör en imagebackup eller imagekopiering, vilket nu är det rätta uttrycket, utan klusterbackup.