Gå till innehåll

Min laptop har totalkraschat utan förvarning


andreas72

Recommended Posts

En recovery-skiva innehåller normalt sett inga installations-filer... dom brukar ligga på en dold återställningspartition på disken. Eftersom du tar bort den disken och stoppar i en ny, så kommer du inte åt installationsfilerna som behövs för att installera Windows. Nu vet jag inte säkert vad för system Asus använder... därav rekommendationen att kontakta antingen Asus eller inköpsstället, för närmare info. Dom drivrutiner och extra programvara som du kan behöva, gör du bättre i att ladda ner från datorns hemsida (länk i tidigare inlägg), eftersom du då får senaste versioner av allt. Det mesta som finns på skivan är garanterat föråldrat.

Det visade sig att jag kom ihåg fel så jag hade kvar en månad av garantin. Nu är det ju ändå på gränsen till att det känns lönsamt att skicka bort datorn för reparation när en ny disk bara kostar ca 600 kr, och dessutom sätter de väl in en Hitachi igen. Efter 2 defekta Hitachi-diskar inom loppet av 2 år så har jag inte så mycket till övers för det fabrikatet. Den första disken fungerade visserligen, men gav ifrån sig ett högt klickljud från första dagen jag fick datorn. Så jag har alltså haft in datorn för hårddiskbyte en gång tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till så det är en OEM-version du "lånar".

Vet inte om du svarade på min fråga angående detta i annat inlägg. Om du gjorde det så förstod jag inte svaret :-). Varför måste man låna en OEM-version för att installera ett rent Windows på min dator? På vilket skiljer sig en sån version från en "vanlig" version? Jag trodde att en OEM-version bara gick att installera på den dator som den levereras med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du svarade på min fråga angående detta i annat inlägg. Om du gjorde det så förstod jag inte svaret :-). Varför måste man låna en OEM-version för att installera ett rent Windows på min dator? På vilket skiljer sig en sån version från en "vanlig" version? Jag trodde att en OEM-version bara gick att installera på den dator som den levereras med.

En Retail-version kommer inte att acceptera din produktnyckel, då det är en OEM-licens du har. Du behöver alltså en OEM installations-DVD. Det är produktnyckeln som är knuten till datorn... inte skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Retail-version kommer inte att acceptera din produktnyckel, då det är en OEM-licens du har. Du behöver alltså en OEM installations-DVD. Det är produktnyckeln som är knuten till datorn... inte skivan.

Okay, då förstår jag varför det är en OEM-version som gäller. Tack!

EDIT: Förresten så kom jag att tänka på att när det gäller min stationära Dell så behövs ingen produktnyckel överhuvudtaget för att installera OS:et. Och det är ju en OEM-version. Därmed borde ju den versionen inte gå att installera på en annan dator, eller?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Förresten så kom jag att tänka på att när det gäller min stationära Dell så behövs ingen produktnyckel överhuvudtaget för att installera OS:et. Och det är ju en OEM-version. Därmed borde ju den versionen inte gå att installera på en annan dator, eller?

Således verkar det alltså vara skillnad på OEM och OEM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en recovery-partition på min Packard Bell och en återställning från den startar man genom att trycka på en särskild tangent medan BIOS är igång, men jag har också återställningskivor som det är meningen att man ska använda efter byte av hårddisken eller om recovery-partitionen har blivit skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...