perbear Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Ruggigt, ruggigt. Nu skall jag ta det stora steget att förändra operativet på min arbetshäst och förhoppningsvis få ett stabilt arbetsredskap med Windows 7. Det är en Optiplex 755 med 6 GB RAM, 2x1 TB hårddiskar (som kommer att ändras till något mindre i en nära framtid). Just nu ligger Vista Ultimate 32 bitars som operativ och jag skall installera W7 Ultimate 64-bitars. Jag körde en kontroll igår med Vistas Easy Transfer och vet på ett ungefär hur mycket som kan föras över till nya datorn/systemet. 1. MEN har jag någon nytta av att göra transfern när jag nu byter från 32-bitars till 64-bitars? 2. Likaså har jag någon nytta av att kopiera nuvarande nätverks-, grafik- och andra drivrutiner till ett USB för att använda vid installationen? Quote
Venoms Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Mitt svar är.... nix pix jag satsar mina pengar på nyinstallation eftersom du byter till x64. Jag t.ex hade problem med ljudkortet (inbyggt), när det installerades med de drivrutiner som fanns med W7 x64. Nu har jag bytt ut dessa mot andra från tillverkaren och hoppas naturligtvis att det funkar. Kontentan med detta utsvävande är att det antagligen fungerar bäst om du gör en helt ny installation av program och drivrutiner, för att sedan uppdatera med div backupper av innehåll (data) från dina program istället. Quote
perbear Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 (edited) Mitt svar är.... nix pix jag satsar mina pengar på nyinstallation eftersom du byter till x64. Ruggigt, ruggigt men tack i alla fall. Då är det väl bara att slänga sig ut i det kalla vattnet och den tomma rymden utan skyddsnät och köra igång. Kanske att det blir en backup till av kontona och mejlen men nu känns det som att det inte finns någon återvändo. Det första som jag kommer att lägga in blir DriverDetective så att jag kan köra drivrutinsuppdateringar och det andra blir anslutningen till backupservern. Bara allt hinner uppdateras innan backupen kör igång i natt. Hemska tanke!!! Edited September 15, 2009 by perbear Quote
Recommended Posts