Jump to content

Dockninsstation för hårddisk

-64

Recommended Posts

Min dator har kraschat. I väntan på att jag skall få min nya, hittar jag det här på Kjell & Co:

68-261

Art.nr Beskrivning Lager Pris Antal

68261 SATA dockningsstation 2,5/3,5"

USB 2.0 anslutning Kontrollera 399,00

Det är en dockningsstation där man tydligen pluggar i en lös hårddisk som man vill tanka över till en annan dator via USB. Det finns en variant till med beställningsnummer 68-685, men den är säkert lika dan. Möjligen med större kapacitet eller något sådant?

Är det någon som har erfarenhet av den här eller liknande? Är det en seriös pryl eller bara skräp (notera priset)?

Meningen är att föra över alla sparade dokument till den nya, när den kommer. Det går inte att köra den gamla datorn, men jag utgår från att hårddisken har klarat sig.

Om det är en SATA-disk du har från den gamla datorn är det väl bara att koppla in den temporärt i den nya datorn och börja kopiera?

Detta blir inte speciellt mycket krångligare (du behöver öppna sidoluckan på datorn) och är dessutom mycket billigare :)

Om disken dessutom är av större storlek så kan det ju vara värt att formatera om den efter du kopierat över allt och sedan använda den som en andra lagringsdisk i den nya datorn.

Om det inte är en laptop du har köpt får då är nog USB-adaptern det smidigaste alternativet.