Jump to content

Bränna recovery till nätverksbrännare

MikaelG

Recommended Posts

Hej

Jag har en mini-pc med windows xp på. Datorn saknar cd- och dvd-brännare. Recovery-programmet, som man kan göra en kopia på windows på mini-pcn vill enbart bränna ut till cd eller dvd. I hopp om att slippa skaffa en exterm brännare har jag tänkt koppla ihop mini-pcn med en annan laptop med dvd-brännare. Går det att dela en brännare över ett förslagsvis ad hoc nätverk, eller ska jag använda en kabel? Laptopen med brännaren har vista, kan det ställa till problem? Eller finns det andra sätt att komma åt den skyddade partitionen på mini-pcn med windows-installationen på?

/Mvh

Mikael G

Det borde gå att dela brännare i nätverket, men svårigheten kommer senare vid en eventuell reparation av mini-pc'n, hur ska du kunna koppla ihop dem då?

Det är ett senare problem, får väl skaffa en extern brännare då i så fall, huvudsaken är ju trots allt att ha kopior på den dolda partitionen som en garant för att datorn ska gå att starta igen. Det är inte ens säkert att den dolda partitionen förstörs, det finns inga virus eller något som kommer åt den, så största risken ligger snarare i windows-partitionen och den kan jag återställa utan dvd-skivor när jag startar datorn. Skivorna behövs bara om hela hårddisken havererar och då är det bra att iaf ha skivorna utbrända!

Hur ställer jag in delningen för att det ska fungera bra?