forslan Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Hej, Köpte en extern USB-hårddisk och pluggade in den och den fungerade perfekt i datorn som redan var i gång. Nästa gång jag skulle starta datorn så gick det inte att bota den. Om jag drar ut kabeln så botar den som vanligt och disken fungerar igen om jag sätter i kabeln. Vad kan det vara för fel då datorn inte botar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 (edited) Det kan mycket väl vara så att ditt BIOS är inställd på att boota på USB-enhet som första enhet. In i BIOS och kolla boot-inställningarna. Din interna hårddisk ska vara först eller CD/DVD först och SEN den interna hårddisken... En extern hårddisk ska du försöka utesluta i listan eller åtminstånde sist. Mange Edited September 20, 2009 by Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 (edited) Hej,Köpte en extern USB-hårddisk och pluggade in den och den fungerade perfekt i datorn som redan var i gång. Nästa gång jag skulle starta datorn så gick det inte att bota den. Om jag drar ut kabeln så botar den som vanligt och disken fungerar igen om jag sätter i kabeln. Vad kan det vara för fel då datorn inte botar? God kväll Forslan! Vad jag kan utläsa av ditt problem, är att datorn inte kan boota upp med den interna HD´n med externa USB HD´n inkopplad, stämmer det? Det verkar att det i BIOSET är en inställning som ska ändras, för att känna av att den Interna HD´n skall starta upp datorn (först) och att den externa bara ligger där och är tyst. Kolla inställningar i Bios och se om det är där felet ligger. Har inget annat svar än så! Hoppas att Du får det att fungera! EDIT: Tack Manneman för kompletterande info: Mvh//sunshine Edited September 20, 2009 by Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
forslan Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 Hej Manneman och Sunshine! Jag gjorde era förslag på inställningar i BIOS och det rättade till problemet. Tack för hjälpen /Forslan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts