Gå till innehåll

Fråga kring nedladdning av uppdateringar vid omstallation av Vista


andreas72

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fundering när det gäller ominstallation av Windows Vista på en laptop. Med datorn följer en recoveryskiva som innehåller ett komplett OS. Men denna skiva är naturligtvis utan alla uppdateringar som kommit de senaste 2 åren. Därför undrar jag om det är hög risk för virus och annat skräp att ta sig in på datorn om jag installerar om datorn med denna skiva och sedan kopplar in datorn till nätverket för att hämta uppdateringarna? Kommer alla säkerhetshål som då finns att kunna orsaka att datorn blir smittad med ohyra redan innan jag hunnit hämta och installera uppdateringarna, även om det är det första jag gör efter ominstallationen. Hur rekommenderar ni att man ska gå tillväga i detta avseende?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en fundering när det gäller ominstallation av Windows Vista på en laptop. Med datorn följer en recoveryskiva som innehåller ett komplett OS. Men denna skiva är naturligtvis utan alla uppdateringar som kommit de senaste 2 åren. Därför undrar jag om det är hög risk för virus och annat skräp att ta sig in på datorn om jag installerar om datorn med denna skiva och sedan kopplar in datorn till nätverket för att hämta uppdateringarna? Kommer alla säkerhetshål som då finns att kunna orsaka att datorn blir smittad med ohyra redan innan jag hunnit hämta och installera uppdateringarna, även om det är det första jag gör efter ominstallationen. Hur rekommenderar ni att man ska gå tillväga i detta avseende?

Mvh

Andreas

Hej Andreas, du kan lugnt reinstallera ditt windows om du gör ett par sakar i förväg.

Se att ha ett skyddsprogram liggande på en cd så du kan installera detta innan du går på nätet och uppdaterar windows, dessutom går det attladda ned Vista SP2 också innan och ha på en skiva.

Installer sen Wistan utan att vara på nätet under installationen, lägg på antivirus/firewall och servicepack och gåsen på windows update och fullför installationen med de sista uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik har helt rätt :)

Lite kuriosa är att det var länge sedan det var problem med opatchade system under installationen. Jag vill minnas att det tog sekunder innan en nyinstallerad XP med SP1 eller tidigare installerades och anslöts till internet, och boven kallades Blaster. Sedan kom SP2 för XP runt 2004 och aktiverade som standard brandväggen i Windows och sedan dess har vi varit relativt förskonade från maskar men framför allt har vi varit skyddade då Windows-brandväggen alltid är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas, du kan lugnt reinstallera ditt windows om du gör ett par sakar i förväg.

Se att ha ett skyddsprogram liggande på en cd så du kan installera detta innan du går på nätet och uppdaterar windows, dessutom går det attladda ned Vista SP2 också innan och ha på en skiva.

Installer sen Wistan utan att vara på nätet under installationen, lägg på antivirus/firewall och servicepack och gåsen på windows update och fullför installationen med de sista uppdateringar.

Tack för snabbt svar. Tydligen krävs SP1 för att kunna installera SP2 så jag måste väl i så fall även ha SP1 på skiva om jag ska kunna undvika nätet innan installaton av sp2. Det jag känner mig osäker på är vilken variant av service packen man ska hämta hem om man ska göra en standalone installation. Det verkar ju bl.a. finnas en "all language-version".

Angående det här med att installera ett skyddsystem före uppdateringarna så hör man lika ofta rådet att först installera alla uppdateringar och sen säkerhetssystemet. Men det beror ju förstås också på om man laddar ner uppdateringarna från nätet eller installerar dem från skiva.

Ni som brukar installera Vista lite nu och då, har ni kopplat in datorn till nätet för att hämta uppdateringar? Det kanske är ytterst sällsynt att man får problem genom detta förfarande. När det gäller XP så var det ju viktigt att ha lagt in SP2 innan man anslöt till nätet för att inte drabbas av masken Sasser.

Går det förresten att skapa en slipstream-skiva med SP2 från en Recoveryskiva?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "All language" då den innehåller alla språk eller framför allt innehåller den svenska språket.

Eftersom brandväggen är aktiverad från början är det vill jag påstå riskfritt att ansluta till nätet och hämta uppdateringarna via Windows Update.

Eftersom man inte kan slipstreama SP:s för Vista (det är möjligt att det går med exempelvis vLite men det är inte supportat) så är det kört att på något smidigt sätt slipstreama SP:t via en recoveryskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta "All language" då den innehåller alla språk eller framför allt innehåller den svenska språket.

Eftersom brandväggen är aktiverad från början är det vill jag påstå riskfritt att ansluta till nätet och hämta uppdateringarna via Windows Update.

Eftersom man inte kan slipstreama SP:s för Vista (det är möjligt att det går med exempelvis vLite men det är inte supportat) så är det kört att på något smidigt sätt slipstreama SP:t via en recoveryskiva.

Tack för värdefull information Stenis. Jag är ju inte överdrivet orolig utan vill bara undvika de mest uppenbara misstagen som man kan göra om man inte läser på lite, så mot bakgrund av det du säger känner jag att jag vågar "chansa" och installera uppdateringarna via nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag varit i kontakt med datasupport samtidigt med nyinstallation så fick jag dessa instruktioner.

1. lägg SP1 + SP2 på usb-minne

2.nyinstallera dvs välj "ta bort" sen "ny"

3.när välkomsttext på skärmen så ta ut skivan.

4.Installera SP1 + SP2 "all language".

5.Installera inga drivrutiner, på grund av SP1 och SP2 så kan det ställa till det i datorn,microsoft kommer genom update att installera drivrutiner,eventuellt installera vid senare tillfällen,men shecka först datum på drivrutinversionerna i enhetshanteraren.

6.uppdatera experience index, välj dator/högerklicka på egenskaper/välj prestanda på vänster sida längst ner/klicka på uppdatera resultatet.

7.Har COMODO brandvägg/virus på usb-minne som går bra installera utan nätverk igång, först går jag till defender och bockar ur rutan "realtidssökning"och sen bocka ur "använd defender" längst ner och så "spara", sen klickar jag på brandväggen i kontrollpanel och väljer inaktivera, i säkerhetscentret väljer jag "jag har ett virusskydd som jag övervakar själv".

8.installerar comodo som utan att jag sparkat igång webbläsaren går ut på nätet och uppdaterar efter att omstart gjorts.

9.sparkar igång nätet och sen går till update och väljer " använd microsoft update .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Då jag varit i kontakt med datasupport samtidigt med nyinstallation så fick jag dessa instruktioner.

1. lägg SP1 + SP2 på usb-minne

2.nyinstallera dvs välj "ta bort" sen "ny"

3.när välkomsttext på skärmen så ta ut skivan.

4.Installera SP1 + SP2 "all language".

5.Installera inga drivrutiner, på grund av SP1 och SP2 så kan det ställa till det i datorn,microsoft kommer genom update att installera drivrutiner,eventuellt installera vid senare tillfällen,men shecka först datum på drivrutinversionerna i enhetshanteraren.

6.uppdatera experience index, välj dator/högerklicka på egenskaper/välj prestanda på vänster sida längst ner/klicka på uppdatera resultatet.

7.Har COMODO brandvägg/virus på usb-minne som går bra installera utan nätverk igång, först går jag till defender och bockar ur rutan "realtidssökning"och sen bocka ur "använd defender" längst ner och så "spara", sen klickar jag på brandväggen i kontrollpanel och väljer inaktivera, i säkerhetscentret väljer jag "jag har ett virusskydd som jag övervakar själv".

8.installerar comodo som utan att jag sparkat igång webbläsaren går ut på nätet och uppdaterar efter att omstart gjorts.

9.sparkar igång nätet och sen går till update och väljer " använd microsoft update .

Hej !

Jag är just nu i detta läge och undrar.

Har en Sony Vaio som har egna uppdateringar av program drivrutiner mm.

Ska jag koncentrera mig på dessa uppdateringar före Windows update.

Vill ju att det ska bli riktigt.

// M@ts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är EN skiva som innehåller både program/drivrutiner och att du då inte behöver godkänna att drivrutinerna skall installeras,

JA då är det detta först och sen update, om problem efter så finns ju hjälp på nätet och även datorsupporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Inte ennnn skiva utan en dold partition som är helt full med OS, många många program mm. mm.

Just nu har jag häcken full och försöker lista ut ordningen på fixar, "måste" uppdateringar och turordning.

Ska försöka att fixa till Vista sp1, sp2 och mycket till, men gör man fel i början får man starta om från återställingen.

Det tar 3 timmar innan man ens får börja göra lite handpåläggning.

Har hittat mycket bra tips här på forumet. Bl.a

--------------------------------------------------------------------------------------

Har du installerat de två hotfixarna från Sonys webbsida?

Hittade Vaio Update något annat som borde uppdateras?

Första gången glömde jag installera den lilla hotfixen, den senaste alltså därför det inte funkade... men sedan installerade jag först den stora, sen den lilla, och sedan Vaio update...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu letar efter en fursvunnen fix av två se nedan med trasig lnk p.g.a. ny europasida som kommer upp.

sen kan jag inte hitta vilken det är.

Där finns en referens till KB937287 och den hittar du längst ner på http://support.vaio.sony.se/downloads/updates/updates.asp?site=vo

e_sv_SE_cons&c=0&s=VGN-FZ&m=2665

Jag får återkomma senare.

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade på:

KB937287 site:sony.eu

och då får man 111 svar. Om du kompletterar googlingen med din datormodell så kanske du kan hitta just vad som gäller den.

Men vad jag troligen gjorde i tråden du hittade, var att jag utgick från http://support.vaio.sony.eu/computing/vaio/index.aspx?l=sv_SE och utifrån datormodell hittade sådant som skulle installeras för den datormodellen. Du har ju tillgång till datorn och därmed kan du ju t o m skriva in serienumret på den webbsidan och få fram exakt information för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här att Sonys sida.

Jag hade KB937287 på ett Usb, men det gick inte att lägga på. "Uppdateringen gäller inte för datorn."

Då gjorde jag som nedan 1-6 allt ok.

Men det ska tydligen finnas en till som jag inte kan spåra. Vista SP1 just klar, ska försöka begripa om det gick bra. ( Återstarts punkt före....)

Vad åtgärdar det?

Den här snabbkorrigeringen från Microsoft åtgärdar installationsproblem som kan uppkomma när Vista SP1 installeras på datorer som har ett språkpaket för Vista installerat.

Om snabbkorrigeringen inte installeras kan det hända att Windows Update-programmet inte fungerar som det ska.

VIKTIGT! Du måste installera KB937287 före den här snabbkorrigeringen. Du hittar uppdateringen på hämtningsplatsen på www.vaio-link.com. KB937287 är även tillgänglig via Windows Update.

OBS ! nedan är via Sonys Supportsidor. Detta gör det lite krångligt, det räcker inte med bara MS Update ibland.

Hur utför jag den här uppdateringen?

1. Stäng alla öppna program.

2. Hämta uppdateringen och spara den på hårddisken.

3. När hämtningen är slutförd letar du upp den nedladdade filen på den plats du har angett.

4. Dubbelklicka på filen EP0000146918.exe för att köra den.

5. Klicka på Nästa, vänta medan guiden uppdaterar programvaran och klicka sedan på Slutför.

6. Starta om VAIO.

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här att Sonys sida.

Jag hade KB937287 på ett Usb, men det gick inte att lägga på. "Uppdateringen gäller inte för datorn."

Då gjorde jag som nedan 1-6 allt ok.

Men det ska tydligen finnas en till som jag inte kan spåra. Vista SP1 just klar, ska försöka begripa om det gick bra. ( Återstarts punkt före....)

Vad åtgärdar det?

Den här snabbkorrigeringen från Microsoft åtgärdar installationsproblem som kan uppkomma när Vista SP1 installeras på datorer som har ett språkpaket för Vista installerat.

Om snabbkorrigeringen inte installeras kan det hända att Windows Update-programmet inte fungerar som det ska.

VIKTIGT! Du måste installera KB937287 före den här snabbkorrigeringen. Du hittar uppdateringen på hämtningsplatsen på www.vaio-link.com. KB937287 är även tillgänglig via Windows Update.

OBS ! nedan är via Sonys Supportsidor. Detta gör det lite krångligt, det räcker inte med bara MS Update ibland.

Hur utför jag den här uppdateringen?

1. Stäng alla öppna program.

2. Hämta uppdateringen och spara den på hårddisken.

3. När hämtningen är slutförd letar du upp den nedladdade filen på den plats du har angett.

4. Dubbelklicka på filen EP0000146918.exe för att köra den.

5. Klicka på Nästa, vänta medan guiden uppdaterar programvaran och klicka sedan på Slutför.

6. Starta om VAIO.

// M@ts

Nätter är bra för sådant huvudbry!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade KB937287 på ett Usb, men det gick inte att lägga på. "Uppdateringen gäller inte för datorn."

Då gjorde jag som nedan 1-6 allt ok.

Enligt http://support.microsoft.com/kb/937287 så måste uppdateringen 949939 vara installerad innan, dvs denna

http://support.microsoft.com/kb/949939

Men om du redan har installerat SP1 så är det ju inte särskilt relevant.

God natt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst missade en fix.. bara att börja om.

Puh nu tror jag att körlistan är klar. Detta får framtiden utvisa.

Då kommer alla som har Sony Vaio med dolda partioner att villa köpa denna. Mitt postnr är 123456.......... :rolleyes:

1: System återställning till manuell tagen punkt ( Namn "Före allt")

2: KB937287 eller Sonys EP0000146911 ta den som funkar först...

3: KB938371

4: KB936330 SP1

5: Manuell Återstartspunkt

6: KB942288 Ny Installer

7: KB947821 För framtiden ?

8: KB948465 SP2

9: Manuell Återstartspunkt

10: Kolla 2 sidor på Sony Support vad du bör ladda ner och uppdatera via Vaio Update, hård och mjuk vara, bios mm.

11: Windows Update ......................

12: En kall pilsner.

13: Alla gammla program

Oj nu kom tidningen Go Natt.

// M@ts :P

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt slut och lite "arg".

Är fortfarande på punk 2.

Har försökt att hitta den fursvunna fixen.

Efter 1,5 timmar med Sony Vaio Support börjar jag snart grina.

Orkar inte här och nu försöka att förklara vårt samtal

Men vi var inte på samma vågläng och jag fick inte tala med någon annan,

Till slut fick jag bara svaret på allt jag frågade.Vi kan inte hjälpa dig mer, bara ge dig tel. nr till Microsoft.

Så nu gäller det att man hittar den forsvunna fixen.

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt slut och lite "arg".

Är fortfarande på punk 2.

Har försökt att hitta den fursvunna fixen.

Efter 1,5 timmar med Sony Vaio Support börjar jag snart grina.

Orkar inte här och nu försöka att förklara vårt samtal

Men vi var inte på samma vågläng och jag fick inte tala med någon annan,

Till slut fick jag bara svaret på allt jag frågade.Vi kan inte hjälpa dig mer, bara ge dig tel. nr till Microsoft.

Så nu gäller det att man hittar den forsvunna fixen.

// M@ts

På punkt 2.?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=5639710D-DFBF-4527-806E-9A1634D0CC8E&displaylang=sv, men antagligen har du redan varit här!! (Windows6.0-KB937287-v2-x86.msu)!

http://www.sony.com.sg/support/download/241702/product/vgn-fz15g, har du kollat här?

http://findfiles.com/list.php?db=Both&string=EP0000146918.exe här?

Eller har jag missat ngt?

Sorry i såfall!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Mats H, här kommer förklaring.

Sonys sidor på en annan modell än min. Nu börjar mina analyser bli dyra. Postnr du vet........ :rolleyes:

Nedan två är till en annan modell än den jag har. Och jag ska inta ha dom. PUH där är min fursvunna Hotfix.

Sony har en trave modeller med olika krav på dessa, visst är det kul.......

Vilket rör till det när man söker problem på nätet och läser om någon som har en annan modell !!! men det står inte.

Operativsystem

Microsoft Hotfix - KB947506 32 bits motsvarar Sony EP0000146918

752.62 kb 14/04/2008

Microsoft Hotfix Package - KB937287 32 bits motsvarar Sony EP0000146911

4.7 Mb 19/03/2008

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Mats H, här kommer förklaring.

Sonys sidor på en annan modell än min. Nu börjar mina analyser bli dyra. Postnr du vet........ :rolleyes:

Nedan två är till en annan modell än den jag har. Och jag ska inta ha dom. PUH där är min fursvunna Hotfix.

Sony har en trave modeller med olika krav på dessa, visst är det kul.......

Vilket rör till det när man söker problem på nätet och läser om någon som har en annan modell !!! men det står inte.

Operativsystem

Microsoft Hotfix - KB947506 32 bits motsvarar Sony EP0000146911

752.62 kb 14/04/2008

Microsoft Hotfix Package - KB937287 32 bits motsvarar Sony EP0000146918

4.7 Mb 19/03/2008

// M@ts

Har du det du behöver eller ej?

Såg ngt som liknade en lättnadens suck, (PUH), eller?

Hör av dig om du önskar mer sökande under kvällen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det kaos Sp1 ok, SP2 ok, Windows update kaos

.............KBxxxxyyyy kan inte användas i det här systemet. den en fin...

Mycket i loggen (jag släppte bara på ca 5st) alla gick fel, felsökning pågår.

Problem med language ( det trode jag från början ) ..mm...mm

Brandväggen finns i loggen.....

I den är det 3 st bockar i undantag, tror att det ska vara flera ?

PUH igen fast åt andra hållet.

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det kaos Sp1 ok, SP2 ok, Windows update kaos

.............KBxxxxyyyy kan inte användas i det här systemet. den en fin...

Mycket i loggen (jag släppte bara på ca 5st) alla gick fel, felsökning pågår.

Problem med language ( det trode jag från början ) ..mm...mm

Brandväggen finns i loggen.....

I den är det 3 st bockar i undantag, tror att det ska vara flera ?

PUH igen fast åt andra hållet.

// M@ts

Hej!

Vilken brandvägg använder du?

Skärmbild på bockar i undantag!

Kaos i Update, program mässigt eller vad?

Behöver du städa upp installer funktionen? Prova denna: http://support.microsoft.com/kb/290301/sv

Att inte uppdateringar fungerar för systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag håller fortfarande på att installera om.

Jag gjorde kanske ett fel val när jag hade fått 7 st språkpaket via Windows update som var valfria !!

Där låg ett Svenskt bl.a. Mina förutsättningar är nu att jag vet att Vista systemet är engelskt med

med svensk text. Vet inte om det är en Sony anpassning eller en MS. Jag har ju kört ända hit dvs.

Grund installatio SP1, MS update ett antalt varv, och allt är svenska fortfarande.

Nu är frågan ska jag via MS update släppa på "svenska eller inte" blev osäker valde att hoppa över den.

Körde vidare, allt klart finns inga mer MS update.

Nu ska vi ta hand om Sony egna uppdateringar som enligt tel med Sony är separata system från MS.

Man kan köra hur man vill före efter. Eftersom jag har en Sony modell som inte behöver Sony Hotfixar. Andra måste köras före allt.... Efter en stund börjar loggen fyllas av att det är problem med språkpack och sen är cirkusen igång.

Sony körningarna gör slut på Systemåterställnings ytrymmet så mina fina egna är plötsligt borta !

mm. mm. arg. Har inte lyckats hitta hur man utökar i Vista, finns ingen enkel "drag" mojäng som i XP.

En återstartspunkt som är kvar och är bra FÖRE Sony update, men den lever farligt kan jag se........

Hade det varit vardag kunde man ju ringa..........

Jag åter kommer.

// M@ts

Redigerad av M@ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag håller fortfarande på att installera om.

Jag gjorde kanske ett fel val när jag hade fått 7 st språkpaket via Windows update som var valfria !!

Där låg ett Svenskt bl.a. Mina förutsättningar är nu att jag vet att Vista systemet är engelskt med

med svensk text. Vet inte om det är en Sony anpassning eller en MS. Jag har ju kört ända hit dvs.

Grund installatio SP1, MS update ett antalt varv, och allt är svenska fortfarande.

Nu är frågan ska jag via MS update släppa på "svenska eller inte" blev osäker valde att hoppa över den.

Körde vidare, allt klart finns inga mer MS update.

Nu ska vi ta hand om Sony egna uppdateringar som enligt tel med Sony är separata system från MS.

Man kan köra hur man vill före efter. Eftersom jag har en Sony modell som inte behöver Sony Hotfixar. Andra måste köras före allt.... Efter en stund börjar loggen fyllas av att det är problem med språkpack och sen är cirkusen igång.

Sony körningarna gör slut på Systemåterställnings ytrymmet så mina fina egna är plötsligt borta !

mm. mm. arg. Har inte lyckats hitta hur man utökar i Vista, finns ingen enkel "drag" mojäng som i XP.

En återstartspunkt som är kvar och är bra FÖRE Sony update, men den lever farligt kan jag se........

Jag åter kommer.

// M@ts

Vad kan man säga!

Skam den som ger sig!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...