internet lever sitt eget liv


__087
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har ett kontrakt med 10/10 Mbit/s hos Comhem.

Allt oftare på senare tiden så har den börja koppla ifrån internet och sedan tillbaka, detta märks då jag allt oftare får fram "sidan kan inte visas", hjälper oftast med att uppdatera sidan. En annan känd "symptom" är alla dessa ballong meddelanden vid klockan om att nätverkskabel inte är ansluten, självklart kör jag inte heller trådlöst utan med kabel. Jag har en router jag fick med bredbandet, har skrivit om den förut i en tidigare tråd. Jag förstår bara inte varför jag får detta meddelande, har sökt igenom hårddisken och jag har inge virus heller. Funderar på ifall det kan vara överbelastning hos Comhem, någon annan som oxå har dessa problem? Vore tacksam ifall någon ville hjälpa mig lösa detta en gång för alla

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Hej, verkar som felet ligger mellan datorn och routern.

Eftersom datorn ger ifrån sig varning om bruten uppkoppling så kan du med all säkerhet börja inrikta felsökandet på just routern och stävja upp den mer eller mindre dåliga signalen ifrån denna.

Vill du kontrollera kablen och leveransen ifrån din Internetleverantör, så koppla datorn direkt på kablen och strunta i routern för ett litet tag vid testen. Därefter vet du säkrare om det är fel på routern eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej, verkar som felet ligger mellan datorn och routern.

Eftersom datorn ger ifrån sig varning om bruten uppkoppling så kan du med all säkerhet börja inrikta felsökandet på just routern och stävja upp den mer eller mindre dåliga signalen ifrån denna.

Vill du kontrollera kablen och leveransen ifrån din Internetleverantör, så koppla datorn direkt på kablen och strunta i routern för ett litet tag vid testen. Därefter vet du säkrare om det är fel på routern eller inte.

jo, de är nog så att den är problemet :( alltså problemet är att mitt bredband funkar inte utan routern, när jag precis beställt detta valde jag att inte ta emot router och då funkade inte internet. Fick kontakta support och dom skicka hem en som kom efter en vecka. Kan de vara någon inställning? Ska dock tillägga att jag har en 15m nätverkskabel ansluten, vet att med lång usb sladd kan informationen bli "svagare" med längre sladd. Kan de vara något sånt?

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Är det inte ett modem med inbyggd router du har fått från comhem?

Kanske ett Cisco EPC2425 ?

jag är osäker nu när du säger det men jag har diskutera problem med denna tidigare då jag glömde bort lösenordet och fick återställa den

EDIT: hittade gamla tråden där dom länkar till manualen :)

http://www.comhem.se/blob/view/-/14442/dat...l_cisco.pdf.pdf

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att pröva med en annan kabel, tillfälligt flytta datorn?

jag har inte prövat något av dessa saker, det är en stationär dator och jag har dåligt utrymme i rummet. Har inte heller någon annan kortare sladd än denna ;)

EDIT: kan de inte vara någon inställning? eller lutar de mer åt att sladden/routern ;)

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Eftersom du just får meddelanden om att nätverkskabeln inte är ansluten så funderar jag i banorna om att det är något problem med kabeln eller dess kontakter. Det kan ju räcka med att kabeln har blivit klämd i en dörr för att det ska bli skador inuti som kan ge upphov till glapp om man har otur.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du just får meddelanden om att nätverkskabeln inte är ansluten så funderar jag i banorna om att det är något problem med kabeln eller dess kontakter. Det kan ju räcka med att kabeln har blivit klämd i en dörr för att det ska bli skador inuti som kan ge upphov till glapp om man har otur.

nu när du säger de så har den kabeln jag använder just nu varit med om ganska mycket. Klämmor, genom hål i väggen, långa tuffa påfrestningar. har en lika dan med samma längd, får pröva med den imorgon :)

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Då du nämner denna 15meter långa kabel är det en nätverkskabel med Ethernet anslutning i änden som passar direkt i datorn?

Då jag tittade på din uppladdade länk ser det ut som något annat runt med runda kontakter som skruvas fast likt coaxial-anslutning till antenner och liknande. ( Ethernet anslutningar hade din router på bilden i mitten baktill.)

Link to comment
Share on other sites

Då du nämner denna 15meter långa kabel är det en nätverkskabel med Ethernet anslutning i änden som passar direkt i datorn?

Då jag tittade på din uppladdade länk ser det ut som något annat runt med runda kontakter som skruvas fast likt coaxial-anslutning till antenner och liknande. ( Ethernet anslutningar hade din router på bilden i mitten baktill.)

Jo precis, jag har en rund kontakt som är kopplad till tvuttaget, sen en kabel som går till en dosa jag har i telefonjacket och sedan en kabel till min router

EDIT: kolla länken nedan hur runda kontakten är kopplad till tvuttaget

http://www.breitenfeld.se/Fastigheten/bredbandsuttag.jpg

Edited by __087
Link to comment
Share on other sites

Nu är det sovdags för mig iallafall.

1. Du har ett MODEM med inbyggd router, kan bli lite missförstånd med hjälp om du skriver router.

2. Testa med annan kabel är mitt råd.

aha hehe jag är inte sådär jätte kunnig på detta tyvärr, prövar kabeln imorron sen hör jag av mig av resultatet. Nu är de läggdags här med :)

Link to comment
Share on other sites

Jo precis, jag har en rund kontakt som är kopplad till tvuttaget, sen en kabel som går till en dosa jag har i telefonjacket och sedan en kabel till min router

EDIT: kolla länken nedan hur runda kontakten är kopplad till tvuttaget

http://www.breitenfeld.se/Fastigheten/bredbandsuttag.jpg

Tack för bilden :) Suveränt när man kan visa med bilder då allt blir lättare..

Förstår att kontakten är vad som kärt kallas för "3 hål i väggen" och därmed blir ju allt beroende vid felsökning att man har tillgång till en konverterare som en adapter eller liknande så datorn kan kopplas in så nära kontakten i väggen som möjligt.

Antingen handlar ju felet om ett fel som uppkommer lite då och då ifrån Internetleverantören eller så ligger felet närmare routern.

Själv skulle jag nog först prova med den andra kablen som du nämde och se om den hjälper.

Därefter om ovanstående inte funkar, skaffa fram en Ethernet-kabel som kan ansluta datorn direkt på routern som då kan berätta om felet ligger i signalöverföringen (på den trådlösa biten mellan router och dator). Som en sista test om felet fortfarande därefter inte vill ge med sig så bör du undersöka el-adaptern som ger routern ström om den nu ger för liten spänning till routern.

Sistnämda kan lätt kontrolleras med en billig Multimeter i änden av sladden då transformatorn sitter i stickuttaget.

Link to comment
Share on other sites

@__087

Prova med kabelbyte som det föreslås.

Bör kunna ha uppåt 100 m kabel.

Det kan ibland hjälpa med att bara starta om modemet, är bra att göra det då och då vilket fall som helst.

Hej!

Begränsningen om hur långa kabel som går att använda borde ju handla om hur långt avståndet är till kopplingscentralen och fram till sin egen kontakt i väggen. Kort avstånd till sammlingscentral=längre kabel i lägenhet, långt avstånd till central=kort kabel i lägenhet.

Tycker 100m låter väldigt långt om det handlar om en lägenhet i ett t.ex hyreshus där avstånden redan är ganska långa fram till kontakterna.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det gäller ju kabel-teve och då har man ju ett modem i lägenheten så det spelar ingen roll hur lång kabel det är på andra sidan modemet.

Sötnos :) Inte för att framstå som fräck men varför använda en nätverkskabel då modemet har inbyggd router och du kan köra anslutningen utan att behöva snubbla omkring på sladdar?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har ett kontrakt med 10/10 Mbit/s hos Comhem.

Allt oftare på senare tiden så har den börja koppla ifrån internet och sedan tillbaka, detta märks då jag allt oftare får fram "sidan kan inte visas", hjälper oftast med att uppdatera sidan. En annan känd "symptom" är alla dessa ballong meddelanden vid klockan om att nätverkskabel inte är ansluten, självklart kör jag inte heller trådlöst utan med kabel. Jag har en router jag fick med bredbandet, har skrivit om den förut i en tidigare tråd. Jag förstår bara inte varför jag får detta meddelande, har sökt igenom hårddisken och jag har inge virus heller. Funderar på ifall det kan vara överbelastning hos Comhem, någon annan som oxå har dessa problem? Vore tacksam ifall någon ville hjälpa mig lösa detta en gång för alla

funderingen på överbelastning hos comhem kanske inte är helt fel.

min son bor i lägenhet med comhem numera byt till telia,han har använt comhem ungefär ett år och oxså haft lite småavbrott nästan varje dag.

på grund av rördragningsproblem så blev han en av de sista som fick in telias fibernät i bostadsområdet.men till saker hör att hans comhem bredband fungerade bra den sista månaden han hade det.kan ev bero på att där inte var många kvar i området på comhems ledningar då

numera kör han med telis fibernät som verkar funka bra

mvh

t

Edited by ture
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share