Gå till innehåll

internet lever sitt eget liv


__087

Recommended Posts

Gäst Lasseska
Vågar du sätta en bulle på att datorn är sammanbunden till modemet via en nätverkskabel då den har inbyggd router?

Återstår att se hur __87 beskriver läget :)

Comhem modem har F-kontakter (koaxialkabel) till internet uttaget i väggen.

Vanlig nätverkskabel (RJ45) mellan modem och dator.

Och som sagt varför blanda in trådlöst?

Samt att det kan vara svårt att koppla förbi routern som du skrev tidigare i tråden när

routern är inbyggd i modemet. Du verkar inte riktigt ha koll på detta.

post-4738-1253619829_thumb.png

Redigerad av Lasseska
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar du sätta en bulle på att datorn är sammanbunden till modemet via en nätverkskabel då den har inbyggd router?

Återstår att se hur __87 beskriver läget :)

__87 har väl beskrivit det bra i tidigare inlägg.

En annan känd "symptom" är alla dessa ballong meddelanden vid klockan om att nätverkskabel inte är ansluten, självklart kör jag inte heller trådlöst utan med kabel.

står det i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Begränsningen om hur långa kabel som går att använda borde ju handla om hur långt avståndet är till kopplingscentralen och fram till sin egen kontakt i väggen. Kort avstånd till sammlingscentral=längre kabel i lägenhet, långt avstånd till central=kort kabel i lägenhet.

Tycker 100m låter väldigt långt om det handlar om en lägenhet i ett t.ex hyreshus där avstånden redan är ganska långa fram till kontakterna.

"Bör kunna ha uppåt 100 m kabel." 2 m eller 15 m ???

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag gjort bytet av kabeln. Jag har oxå startat om modemet som ni föreslog, nu återstår de bara att avvakta och se :)

Nu har jag prövat med den andra kabeln ungefär 2 dygn, jag har positiva nyheter. Detta gick väl, allting verkar fungera som de ska igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett problem åt det hållet. Jag har kabel-TV och internet-abonnemang via TV (Bauhaus).

Mitt problem är, att då jag startar datorn är internet nere. Då jag kört diagnosticering i Internet Explorer kan jag starta internet, men det faller ned igen efter ett tag. Då blir det att diagnosticera igen.

Vad kan detta bero på? Modemet tycks fungera, och datorn är OK. Förbindelsen till mitt modem från levernatöre är OK, så kan det vara modemet trots allt? Vad skall man ta sig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...