Gå till innehåll

Hjälp innan jag blir galen.


Recommended Posts

Har ett problem som jag ej blir riktigt klok på.

Har lyckats att föra över en vhs film till datorn med hjälp av video studio.

väljer man formatet DVD i programmet så blir filen/filmen i mpeg format.

Storleken på filen blir drygt 11 GB, så det går alltså inte att bränna den ens på en Dual Layer skiva.

Ej heller klarar min dvd av att hantera mpeg filer, utan bara divx och DVD skivor.

aha, tänkte jag och konverterade mpeg filmen till divx, med hjälp av divx converter.

enligt ovansidan på dvd spelaren står det att den skall klara divx filmer.

döm om min förvåning när det kommer upp " detta filformatet kan ej läsas".

detta händer både när man bränner som data skiva , och stoppar in ett usb minne i dvd spelaren med divx filmen.

kan någon hjälpa mig innan jag blir galen?

kan det spela någon roll om man bränner till en dvd-rw eller en dvd-r??

men det borde ju fungera om man bara flyttar över divx filmen till usb minnet och vill spela upp den då?

Eller skall man bränna filmen som en video dvd, alltså så man gör när man vill skapa menyer och allt?

det står i brännarprogrammet att "make an dvd that could be played on all dvd players". använder aschampoo burning studio 9.

då borde det fungera eller?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det enda som jag vill nu är bara att få ut mpeg filmen till en dvd skiva som jag kan spela i dvd spelaren.

använder ashampoo burning studio 9, så vad skall man välja då?

har testat att bränna divx filmen till en dvd,via alternativet "bränn dataskiva"

detta fungerade som sagt inte, vet ej varför eftersom dvd spelare skall klara divx filmer enligt specifikationen.

vet någon vad man skall välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har fel för mig så finns det olika versioner av divX vilket kan innebära att den du bränner på skivan inte klaras av DVD spelaren. Sen kan kan det vara så att din DVD inte klarar RW skivor, vissa DVD kan vara känsliga gällande + (plus) resp - (minus) skivor oxå.

Själv bränner jag sedan divX filen direkt som du beskriver alternativt kan man konvertera divX filen till DVD format och sedan bränna den som vanlig DVD med filerna i Video_TS mappen.

Redigerad av cjb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har fel för mig så finns det olika versioner av divX vilket kan innebära att den du bränner på skivan inte klaras av DVD spelaren. Sen kan kan det vara så att din DVD inte klarar RW skivor, vissa DVD kan vara känsliga gällande + (plus) resp - (minus) skivor oxå.

Själv bränner jag sedan divX filen direkt som du beskriver alternativt kan man konvertera divX filen till DVD format och sedan bränna den som vanlig DVD med filerna i Video_TS mappen.

Ja, skall testa detta med + samt - på dvd skivorna. Vet att den klarar rw-skivor,eftersom jag brukar använda det för att spela in från tv:n.

just nu håller jag på att göra en dvd video, genom att lägga till mpeg filen. i skrivande stund håller den på att "preparing dvd", vilket hittils tagit 7 timmar!

men detta borde ju fungera eller?

det är ju filen/filmen direkt som den blir från videon,och därmed skall det inte bli någon kvalitetsförlust.

använder en dvd dual layer, så när den minskas från 11 gb till 8.5, så förlorar den inte så mycket i kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...