Gå till innehåll

Fråga kring avstängning av schemalagd defragmentering.


andreas72

Recommended Posts

Hej,

I följande guide läser jag hur man stänger av den schemalagda defragmenteringen i Windows Vista:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.227104/sa...i-5-snabba-steg

Efter att ha utfört denna åtgärd så möts jag ändå av bifogad bild när jag startar defragmenteraren, dvs. det står att schemalagd defragmentering är aktiverad. Dock så står det ovanför också "Nästa schemalagda körning: Aldrig". Lite motstridiga och svårtydda uppgifter tycker jag. Man kan ju lätt få uppfattningen att den vidtagna åtgärden enligt tipset i artikeln inte har fått någon effekt. Eller vad ska man gå efter?

Sedan undrar jag varför man inte kan stänga av schemaläggningen direkt i defragmenteringsverktyget istället för att gå in i schemaläggaren? Fungerar inte den första metoden eller vad är anledningen till att man rekommenderas att gå via schemaläggaren?

post-6856-1253970376_thumb.jpg

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt mej av schemaläggaren (visste inte ) utan väljer "avancerade systemalternativ" och bockar av rutan för defragg, klickar jag sen på defragg så börjar den genast analysera diskarna (aktiv), men den är inaktiverad så länge jag inte klickar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visst jag som skrivit guiden :) Mer logiskt hade ju faktiskt varit att i Defragmenteringskonsolen stänga av den schemalagda körningen men slutresultatet med att ställa in den att aldrig köras i Schemaläggaren är desamma oavsett vilket sätt man väljer.

Så även fast bilden jag bifogade säger att schemaläggning är aktiverad så är den alltså inte det om man avaktiverat den i schemaläggaren (dvs. enligt intruktionen i din artikel)? Det känns som att informationen inte blir riktigt synkad som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns två sätt att stänga av schemaläggningen av defragmenteringen kan det alltså vara så att schemaläggningen är aktiverad men att det faktiskta jobbet är satt att aldrig köras. Kanske inte helt glasklart men som sagt, resultatet blir detsamma oavsett vilket alternativ man väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så även fast bilden jag bifogade säger att schemaläggning är aktiverad så är den alltså inte det om man avaktiverat den i schemaläggaren

Helt rätt. Har du inaktiverat i Schemaläggaren, så körs INTE Defrag per automatik. Utan du måste göra en manuell Defrag. Denna inställning (inaktivera Defrag) är bland de fem första konfigureringarna jag gör med ett nyinstallerat Vista och även Windows 7.

Jag nämner Windows 7 av den anledningen att där har Microsoft utvecklat detta och valt att visa en varning om att Disk Defragmenter är schemalagt via ett annat program. Jag har alltså inaktiverat Defrag i Schemaläggaren.

Du ser på bilden vilka val som gäller.

post-591-1254042258_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Har du inaktiverat i Schemaläggaren, så körs INTE Defrag per automatik. Utan du måste göra en manuell Defrag. Denna inställning (inaktivera Defrag) är bland de fem första konfigureringarna jag gör med ett nyinstallerat Vista och även Windows 7.

Jag nämner Windows 7 av den anledningen att där har Microsoft utvecklat detta och valt att visa en varning om att Disk Defragmenter är schemalagt via ett annat program. Jag har alltså inaktiverat Defrag i Schemaläggaren.

Du ser på bilden vilka val som gäller.

post-591-1254042258_thumb.png

Okay, om jag tolkar det du skriver korrekt så innebär det alltså att det är nödvändigt att inaktivera i schemaläggaren, dvs det räcker inte med att bocka ur schemaläggningen i själva Defrag-programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...