Gå till innehåll

VLC-spelare. Dvd utan undertext. Kan man lägga


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Kanske är detta en "dum" fråga, men utan att fråga får man ju inget svar.

Så här är det. Jag har en dvd med några tv-avsnitt som inte är textade.

Kan jag vid uppspelning via VLC-spelaren i datorn lägga till en extern undertext från en fil?

Det finns ju numera ett stort antal sajter med undertexter på de flesta språk.

För övrigt är det så att avsnitten var i avi-format från början, sedan konverterade jag dem

till dvd-format. Så avsnitten var ju separerade från början och är ju även så på dvdn.

Texter brukar finnas till det mesta, men fanns inte då jag brände dvdn. Men nu finns de,

därav min fråga om det är möjligt att spela upp en text ihop med dvdn i efterhand.

Sedan undrar jag om det i så fall är möjligt att synka om texten i VLC-spelaren?

Det är ju inte troligt att texten stämmer med avsnitten även om det är, så att säga, "rätt" text.

Detta på grund av konverteringen.

Om ovanstående inte fungerar, så undrar jag om det är möjligt att "konvertera tillbaka"

(vet inte vad det egentligen heter) dvdn till ett antal separata avi-tiler igen och vilket program man i så fall använder.

Då kanske ni förstår att jag avser med den manövern att lägga till texten till avi-filerna och

bränna om dem till en dvd igen... (Vad gör man inte...?)

Får ni någon rätsida på min förklaring?

Jag tackar på förhand för eventuella förklaringar och svar.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kanske är detta en "dum" fråga, men utan att fråga får man ju inget svar.

Så här är det. Jag har en dvd med några tv-avsnitt som inte är textade.

Kan jag vid uppspelning via VLC-spelaren i datorn lägga till en extern undertext från en fil?

Det finns ju numera ett stort antal sajter med undertexter på de flesta språk.

För övrigt är det så att avsnitten var i avi-format från början, sedan konverterade jag dem

till dvd-format. Så avsnitten var ju separerade från början och är ju även så på dvdn.

Texter brukar finnas till det mesta, men fanns inte då jag brände dvdn. Men nu finns de,

därav min fråga om det är möjligt att spela upp en text ihop med dvdn i efterhand.

Sedan undrar jag om det i så fall är möjligt att synka om texten i VLC-spelaren?

Det är ju inte troligt att texten stämmer med avsnitten även om det är, så att säga, "rätt" text.

Detta på grund av konverteringen.

Om ovanstående inte fungerar, så undrar jag om det är möjligt att "konvertera tillbaka"

(vet inte vad det egentligen heter) dvdn till ett antal separata avi-tiler igen och vilket program man i så fall använder.

Då kanske ni förstår att jag avser med den manövern att lägga till texten till avi-filerna och

bränna om dem till en dvd igen... (Vad gör man inte...?)

Får ni någon rätsida på min förklaring?

Jag tackar på förhand för eventuella förklaringar och svar.

Hälsningar

zentao

Om man ska få texten att stämma bra så måste texten vara gjord till samma release som filmen. Dvs, texten ska vara gjord efter just den filmen som du har. Annars får du stora problem med synkningen. Är det ingen scenrelease du har utan något hemmarippat från tv:n så har du stora problem(mycket jobb).

VLC klarar nog inte av det du vill göra, tyvärr, synkningen kommer nog att bli dålig. Men testa! I Vlc: gå till VIDEO -> UNDERTEXTSPÅR -> ÖPPNA FIL.

Tänk på att varje gång du konverterar så får du en kvalitetsförlust på film o ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...