Gå till innehåll

Vad krävs för 64-bitars W7?


osse8787

Recommended Posts

Jag har tänkt mig att köpa Windows 7, men jag är inte bra på datorer och undrar om Windows 7 med 64 bit skulle fungera på min dator utan en massa problem. Jag har ju läst att Vista 64 krånglade när man skulle uppdatera till exempel grafikkort och liknande.

Min dator består av:

Grafikkort: GainWard Geforce 8800GT 1GB - GDDR3

Hårddisk: Western Digital Raptor 150GB SATA - 16 MB 10 000 RPM

Processor: Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 GHz

Modekort: ASUS P5N-D nForce-750i SLI

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096 mb

Hoppas det är tillräcklig info, skulle vara jättetacksam för svar från någon som vet mycket. Just nu har jag Windows Vista Home Premium 32-bit men har tappat bort min skiva och funderar därför på ett nytt operativssystem som kan utnyttja min dators kapacitet bättre.

Om jag ska köpa Windows 7 64-bit vilken version är bäst? Premium, Pro eller Ultimate? Ska tillägga att jag spelar ganska nya spel. Eller är det värt pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt mig att köpa Windows 7, men jag är inte bra på datorer och undrar om Windows 7 med 64 bit skulle fungera på min dator utan en massa problem. Jag har ju läst att Vista 64 krånglade när man skulle uppdatera till exempel grafikkort och liknande.

Min dator består av:

Grafikkort: GainWard Geforce 8800GT 1GB - GDDR3

Hårddisk: Western Digital Raptor 150GB SATA - 16 MB 10 000 RPM

Processor: Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 GHz

Modekort: ASUS P5N-D nForce-750i SLI

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096 mb

Hoppas det är tillräcklig info, skulle vara jättetacksam för svar från någon som vet mycket. Just nu har jag Windows Vista Home Premium 32-bit men har tappat bort min skiva och funderar därför på ett nytt operativssystem som kan utnyttja min dators kapacitet bättre.

Om jag ska köpa Windows 7 64-bit vilken version är bäst? Premium, Pro eller Ultimate? Ska tillägga att jag spelar ganska nya spel. Eller är det värt pengarna?

hej

Installera detta program

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Har du det som jag har inringat så funkar det att köra 64 bits Windows 7 (Så fick iallafall jag hjälp)

post-9713-1254399746_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall inte vara några problem att köra 64 bitars version av W7 på den datorn.

tillgången på drivutiner för 64 bitar är idag helt annorlunda än hur dte var när vista släpptes så det skall inte spela någon roll.

Vilken version av W7 du skall ha beror vad du vill använda den till men för den vanliga användaren räcker trolige home premium mycket bra, men ett tips är att kolla vilka komponeneter som ingår i varje version å se om det är ngt du kommer att sakna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att uppdatera från Vista Home Premium 32 bit till Windows 7 Home Premium 64 bit? Så jag inte slänger bort över 1000 kr i onödan!

Beror på om du har behov för mer än 4gb ram (tunga grafiska program), annars är det knappast några stora fördelar i dagens läge.

64 bits OS brukar rendera drivrutin-problem fortfarande och så lär det förbli i lång tid ännu.

Jag har testad bådadera och stannar kvar på 32bit då det är enklast i vardagen och jag inte ids fibbla med drivers och all kollande kring kompatibel hårdvara och program.

Det kommer antagligen inte bli ett "måste" med 64bit innan alla spel och program är dedicerade 64bit program och det lär dröja kanske fyra fem år.

ps. jag kan ha fel och detta är min högst personliga mening ;-)

Jag menar att du med din Vistalicens kan installera en 64bit Vista Home Premium och validera utan problem (kan ha fel även där) och testa hur din burk och annan perifer hardware klarar sig.

Redigerad av frederik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att uppdatera från Vista Home Premium 32 bit till Windows 7 Home Premium 64 bit? Så jag inte slänger bort över 1000 kr i onödan!

Har själv beställt Home Premium x64, går från Vista Home Premium x32.

Körde detta från Microsoft,

http://www.microsoft.com/windows/windows-7...de-advisor.aspx

samt ställde frågor här i forumet. Kommer definitivt uppgradera, men om du vill prova Windows 7 i förväg, finns ju Windows 7 Enterprise med 90 dagars licens att hämta hem här!

http://www.windows7.nu/nyheter-tips-f3/lad...rprise-t77.html

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...