Gå till innehåll

hjälp snälla - Nätverksproblem.


Recommended Posts

Jag har ett problem som retar mig till vansinne. jag startade datorn idag och Internet funkade ej så gick in på Inställningar på Routern och skulle kolla läget och där ser jag detta problem.

Finns det något slags program eller vad som helst som fixar- åtgärdar detta problem som program WinSock Xp Fix eller liknande ?

här ser ni problemet:

2u6ph8n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen så får inte routern kontakt med internetleverantörens utrustning så att den kan få en IP-adress. Kontrollera att alla kablar mellan routern och jacket/hålet i väggen sitter i ordentligt.

Om det inte hjälper så är det nog läge att kontakta din internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen annan som har en bra Lösning förutom att kontakta / ringa Internetleverantören?

För nu har de stängt och de öppnar på Måndag igen för det är juh helg nu så.

Tackar.

Jag antar att du redan har startat om modem o router. Men du kan ju testa att hoppa över routern, dvs. koppla in dig direkt i modemet.

Funkar det då så är det ju inte routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen annan som har en bra Lösning förutom att kontakta / ringa Internetleverantören?

För nu har de stängt och de öppnar på Måndag igen för det är juh helg nu så.

Tackar.

Har du provat att återställa och starta om routern? Det sitter någonstans en liten "reset-knapp" på routern. Det går troligen också att både återställa och starta om innifrån gränssnittet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows XP så har du en sak att tillgå som oftast hjälper, dvs. Högerklicka på Nätverks-ikonen och välja Reparera anslutningen. Om inte ikonen finns tillgänglig nere i aktivitetsfältet så hittas den via Kontrollpanelen via Nätverk och Internetinställningar och därefter Nätverksanslutningar.

Ibland kan det också hjälpa att låta starta om datorn en eller flera gånger vid dessa fel tillsammans med modem.

Köra en reparation på Winsock kan man göra ifall ovanstående inte vill hjälpa men bör inte användas mer än i yttersta nödfall.

Routern får ju ingen ip-adress för att du startar om datorn? Eller hur tänkte du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern får ju ingen ip-adress för att du startar om datorn? Eller hur tänkte du?

Det kan väcka liv i vissa anslutningar eftersom datorn skickar modemet förfrågan & begäran.

Är det något som slocknat och hängt sig så kan det tvinga igång anslutningen på så sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, har provat det mesta men det står fortfarande DHCP Connecting... , får inget IP där lr något alls :(

Finns det ingen bra lösning exakt hur man gör när detta händer?

Tacksam för svar.

Nej, det finns ingen bra exakt lösning på detta problem. Om du kopplar in datorn direkt till modemet, får du någon ip-adress då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta din internetleverantör (antar att det är eksjö energi) och kolla med dem så det inte finns någon driftstörning eller att det är något strul med ditt modem / abbonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns verkligen ingen hjälp hos internetleverantören helger ?

1. en dator och ett modem

2.ta bort splitterdosa eller dongel

3.vänta 15 min ca

4.koppla in splitterdosa och modem/sätt på modem men inte dator

5.kolla så alla lampor lyser som dom skall/ om inte så fel på modemet

6.sätt på datorn och vänta ett tag

7. även om nätverksikonen inte syns hos mej så funkar det ändå när jag går in på nätet

8.om modemet funkar så kanske "laganätetprogram" funkar ock ?

9.http://www.pclive.com/internet-connection-repair-tool.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste lösningen är (som många redan påpekat) att koppla förbi routern, får du anslutning då är det routern som strular, ingen anslutningen då heller så är det din ISP som strular.

Om felet ligger i routern bör du dra ut strömmen i ca. 30 sek och sedan starta upp den igen, hjälper inte detta har routern troligen lagt av. Kan ev. hjälpa med en total reset av inställningarna eller uppgradering av firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...