Gå till innehåll

Är ZIP-formatet komplett otillförlitligt?


andreas72

Recommended Posts

Hej,

Av ren nyfikenhet så roade jag mig med att kolla upp en backup jag hade skapat med programmet Cobian Backup. Jag skapade backupen och valde att Cobian skulle zippa den och lägga den på en egen partition på datorn där backupen togs. Någon dag senare kopierade jag över Zip-filen till en extern hårddisk. Därefter packade jag upp arkivet på båda datorerna. När jag så högerklickar och kollar på Egenskaper på toppmappen så visar det att antalet filer skiljer sig åt mellan det två uppackade arkiven! Den ena visar 1232 mappar och 9375 filer medan det andra arkivet säger 1232 mappar och 9357 filer. Det förstnämnda arkivet packades upp med 7-zip och det andra med Winrar om nu det kan ha någon betydelse. Vidare så använder jag Vista på datorn där backupen togs medan jag kör XP på den datorn som jag kopplade den externa disken till. Således undersökte jag de uppackade arkiven med olika OS. Men både Vista och XP borde väl visa rätt antal filer, eller finns det någon bugg härvidlag? Den mapp där antalet fileer misstämde visade sig vid närmare undersökning vara den mapp som ligger på sökvägen ..\AppData\Local\Microsoft\. Denna mapp innehåller i sin tur många undermappar så jag orkade inte ta reda på exakt vilken mapp som skiljde sig åt.

Vad ska man dra för slutsats av detta??

Det känns ju väldigt olustigt att zippa en backup om man inte kan vara säker på att antalet filer stämmer med originalet när man väl packat upp arkivet.

Är det någon som har en teori om hur denna missmatch kan ha uppstått?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...