Gå till innehåll

Behörigheter


Terje

Recommended Posts

Ved et uhell så fikk jeg slettet alle tillatelser til C:\. Jeg får nå meldingen: C:\ er ikke tilgjengelig. Når jeg starter opp får jeg opp følgende:

"C:\Windows\system32\systemPropertiesComputerName.exe" Parameter feil.

Hva må jeg gjøre for å få frem tillatelsene igjen? :unsure:

Översättning via Google Translate av Manneman

Av misstag så jag strök alla behörigheter till C: \. Jag får nu meddelandet: C: \ är inte tillgänglig. När jag startar jag följande: "C: \ Windows \ system32 \ systemPropertiesComputerName.exe" Parameter fel.

Vad måste jag göra för att få licenserna igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer information kring omständigheterna hade varit bra....

Hur inträffade detta misstaget som föranledde till ditt problem?

Mange

Jeg skulle slette tillatelser for noen brukere, men var så uheldig å slette alle tillatelsene til samtlige brukere. Kan jeg reparere Windows Vista på en eller annen måte, eller må jeg installere Vista på nytt? :mellow:

Översatt via Google Translate av Manneman

Jag skulle ta bort behörigheter för vissa användare, men var så olycklig att ta bort alla behörigheter för alla användare. Kan jag reparera Windows Vista på något sätt, eller måste jag installera Vista på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att gå in på systemåterställning och gå tillbaka till en återställningspunkt innan du råkade ut för ditt missöde. Jag ställer mig dock tveksam till att du kan göra detta om du inte har rättigheter.

Ett annat alternativ kan vara att starta datorn i felsäkert läge... då brukar det komma upp ett dolt administratörskonto vid inloggningen. Därifrån kan du ändra rättigheter till de andra användarna.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg skulle slette tillatelser for noen brukere, men var så uheldig å slette alle tillatelsene til samtlige brukere. Kan jeg reparere Windows Vista på en eller annen måte, eller må jeg installere Vista på nytt? :mellow:

En sak du kan prova! Boota datorn på Windows-DVD´n eller Recovery-CD´n och gå till "Repair your computer". Når du har startat "Command prompt", skriver du net user Administrator /active:yes och tryck ENTER ...du kanske måste byta ut "Administrator" till det språk som din windowsversion är grundat på. Förhoppningsvis har du nu tillgång till Vistas riktiga Adminkonto när du startar om datorn. Därifrån kan du i så fall ändra behörigheterna för övriga konton.

post-1936-1254645485_thumb.png

post-1936-1254645490_thumb.png

post-1936-1254645498_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak du kan prova! Boota datorn på Windows-DVD´n eller Recovery-CD´n och gå till "Repair your computer". Når du har startat "Command prompt", skriver du net user Administrator /active:yes och tryck ENTER ...du kanske måste byta ut "Administrator" till det språk som din windowsversion är grundat på. Förhoppningsvis har du nu tillgång till Vistas riktiga Adminkonto när du startar om datorn. Därifrån kan du i så fall ändra behörigheterna för övriga konton.

post-1936-1254645485_thumb.png

post-1936-1254645490_thumb.png

post-1936-1254645498_thumb.png

Hei!

Har forsøkt dette nå, men dessverre så fungerte det ikke. Får vel bare installere Vista på nytt. Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta...

Boota på din Vista-dvd lika som ovan, (repair your computer) och öppna ett cmd fönster.

skriv:

CD C:\Windows\System32\Config

REN system system.old

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\System

starta om datorn, eller prova att starta om datorn...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta...

Boota på din Vista-dvd lika som ovan, (repair your computer) och öppna ett cmd fönster.

skriv:

CD C:\Windows\System32\Config

REN system system.old

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\System

starta om datorn, eller prova att starta om datorn...

Får beskjed om ingen tilgang, selv som administrator

Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi går vidare med alla filerna...

CD C:\Windows\System32\Config

REN system system.old

REN system security.old

REN system sam.old

REN system software.old

REN system default.old

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\System

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Security

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Sam

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Software

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Default

Prova att starta om...

Om det inte fungerar nu, är jag rädd för att du måste ominstallera din vista

Vi kan prova en sak till... om det inte funkar

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi går vidare med alla filerna...

CD C:\Windows\System32\Config

REN system system.old

REN system security.old

REN system sam.old

REN system software.old

REN system default.old

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\System

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Security

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Sam

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Software

COPY C:\Windows\System32\config\RegBack\Default

Prova att starta om...

Om det inte fungerar nu, är jag rädd för att du måste ominstallera din vista

Vi kan prova en sak till... om det inte funkar

Får hele tidem beskjed om ingen tilgang. Når jeg forsøker å installere Vista på nytt kommer følgende melding opp: "Windows kan ikke opprette en nødvendig installasjonsmappe" Feilkode 0x80070005.

Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det nästan verka som om din hårddisk börjar ge upp, tycker jag....

När du bootar med Vista-skivan: Välj att plocka bort partitionen som Vista ligger på och skapa en ny och formattera densamme. Prova därefter att installera i den nyformatterade partitionen.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får forsøke litt til før jeg gir opp. Før problemet oppsto så fikk jeg beskjed om at C:\ var nesten helt full, kanskje det kan ha noe å si?

Ja, det kan ha med saken att göra. Om utrymmet inte är stort nog, fungerar det inte.

Du behöver radera filer som inte behövs, för att frigöra utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stoppar i Vista-skivan... startar om datorn och trycker på en tangent för att starta på skivan och sen följer mitt förra inlägg.... funkar det inte då så är något helt klart tokigt med din hårddisk. Det SKA fungera. Med det så går du förbi allt som har med den installerade Vista som finns på hårddisken. Startar du däremot installationen inne i Vista kan jag förstå att det inte fungerar med diverse felmeddelanden osv.

Nu är jag ju inne på linjen att du ska installera om Vista som du var inne på tidigare...

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan ha med saken att göra. Om utrymmet inte är stort nog, fungerar det inte.

Du behöver radera filer som inte behövs, för att frigöra utrymme.

Hadde jeg bare fått tilgang til harddsiken så skulle jge gjort det. Jeg vil iallefall takke for all hjelpen så langt. Jeg vil fremdeles forsøke å finne ut av dette, men det tar vel litt tid. Jeg får ingen tilgang til C:\ i det hele tatt. Får helle rikke formatert disken.

Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hadde jeg bare fått tilgang til harddsiken så skulle jge gjort det. Jeg vil iallefall takke for all hjelpen så langt. Jeg vil fremdeles forsøke å finne ut av dette, men det tar vel litt tid. Jeg får ingen tilgang til C:\ i det hele tatt. Får helle rikke formatert disken.

Terje

Fikk følgende melding: "Systemvolum på disk er ødelagt"

Har tidligere også fått følgende feilmelding:" C:\Windows\System32\SystemPropertiesComputer Name.exe Parameter er feil"

Terje. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att reparera Master Boot Record... dvs partionstabellen som bestämmer dina partitioner.

Boota på din dvd som tidigare till ett kommandfönster.

Skriv: FIXMBR

nästa...

Skriv: FIXBOOT

Prova att starta till felsäkert administrativt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...