Gå till innehåll

Operativsystemet på extern hårddisk?


rizzla

Recommended Posts

Hej! Min Man har en pytteliten hårddisk på sin dator och jag funderar på om man skulle kunna lägga operativsystemet "Windows vista home basic "på en extern hårddisk istället på något sätt, eftersom min man är fotointresserad och arbetar mest med foton på datorn samtidigt som han är nybörjare så skulle det uderlätta för honom om han slapp skifta mellan extern och intern hårddisk pga utrymmesbrist..

Har hört att det finns de som säger att det låter sig göras men även de som säger nej, att det inte går. Såvitt jag själv sett så kan man inte installera os på en usb disk men så tänkte jag att det kanske finns lite saker man måste göra först, ungefär som när man gör ett usbminne bootbart typ... Den externa disken vi har att tillgå är en Iomega desktop harddrive hi speed usb 2.0 som är NTFS formaterad på 500GB så om någon har kunnskapen och en bra guidebeskrivning skulle det var roligt att göra ett försök.

Redigerad av rizzla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Min Man har en pytteliten hårddisk på sin dator och jag funderar på om man skulle kunna lägga operativsystemet "Windows vista home basic "på en extern hårddisk istället på något sätt.

Med risk för att bli motsagd så skulle jag vilja säga nej om han/du/ni skall jobba på datorn också. När du säger pytteliten hårddisk menar du då en disk som är mellan 20 och 40 GB?

Som alternativ till att lägga operativet på en annan disk så kan man ju tänka sig att lägga alla fotografier på en extern disk. Det finns ju prisvärda externa hårddiskar som man kan koppla till datorn. LAgringsplatsen extern behöver säkert bara anges en gång i ert fotoprogram för att lagringen skall hamna på rätt ställe.

Om ni har möjlighet att få hjälp, om ni själva inte känner att ni behärskar backup av hårddisken, byte till en större hårddisk, formatering och återläggning av data från backupen, så är det nog enklast att att byta er laptops hårddisk till en större. Om ni har en dator av desktop- eller tornmodell där man kan sätta i flera hårddiskar så är svaret ännu enklare; sätt i/låt sätta i en extra hårddisk och lägg alla filer där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli motsagd så skulle jag vilja säga nej om han/du/ni skall jobba på datorn också. När du säger pytteliten hårddisk menar du då en disk som är mellan 20 och 40 GB?

Som alternativ till att lägga operativet på en annan disk så kan man ju tänka sig att lägga alla fotografier på en extern disk. Det finns ju prisvärda externa hårddiskar som man kan koppla till datorn. LAgringsplatsen extern behöver säkert bara anges en gång i ert fotoprogram för att lagringen skall hamna på rätt ställe.

Om ni har möjlighet att få hjälp, om ni själva inte känner att ni behärskar backup av hårddisken, byte till en större hårddisk, formatering och återläggning av data från backupen, så är det nog enklast att att byta er laptops hårddisk till en större. Om ni har en dator av desktop- eller tornmodell där man kan sätta i flera hårddiskar så är svaret ännu enklare; sätt i/låt sätta i en extra hårddisk och lägg alla filer där.

Hej! Ja den är bara på 30 GB vilket inte ger mycket utrymme för arbete om man har väldigt mycket foton...han redigerar mycket och använder ganska avancerade program, så det tar plats, tro mig. Visst kan jag sätta in en intern disk till honom men poängen med att ha allt på en extern, vore att han då inte behöver växla mellan diskarna som ha gör nu Det är omständigt att först ladda upp fotona på datorns interna disk och jobba med dem där ör att sedan flytta i mappar till den externa och sedan hämta dem där igen ,när han skall fortsätta redigera eller omredigera. En sak att lägga färdiga foton på en extern disk som sedan kopplas till en mediaspelare för att titta på fotona i tex en tv, en helt annan att kunna ta och redigera dem på hårdisken direkt som man vid behov kan flytta på mellan datorer eller ta med sig snabbt och lätt istället för att släpa på en stationär vid en brand tex.

Den extern hårddisken som finns har egen ström med adapter och on offknapp samt är high sped usb så det är ju märkligt att man inte skulle kunna använda den som man använder typ partioner på den interna hårddisken, jag har flera operativsystem på min dator på det sättet och har för mig att det finns guider för hur det fungerar att lägga xp som os på externa usbdiskar och då borde det också gå med vista tycker jag men det är bara en fundering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska han hålla på och flytta fotona mellan den interna och externa hårddisken? De kan väl alltid ligga på den externa.

Ja det kan man fundera på. Idag när det är USB 2.0 så är det väl inga problem, men kanske datorn är så gammal så det är USB 1.1 kan det väl vara lite segt.

Om USB 3.0

http://www.idg.se/2.1085/1.121462

Första apparaten med USB 3

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle490789.ece

Tycker ju inte att den kontakten ser ut som en USB 2 kontakt men den kanske ser ut så i ljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja det kan man fundera på. Idag när det är USB 2.0 så är det väl inga problem, men kanske datorn är så gammal så det är USB 1.1 kan det väl vara lite segt.

Om USB 3.0

http://www.idg.se/2.1085/1.121462

Första apparaten med USB 3

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle490789.ece

Tycker ju inte att den kontakten ser ut som en USB 2 kontakt men den kanske ser ut så i ljuset.

Datorn är egentligen gammal men har nytt moderkort och nya grejor i övr också eftersom den är vidgjord

det är bara det att den interna hårddisken är liten, för liten! Att gubben min flyttar foton fram och tillbaka beror på att han jobbar med dem på datorn , foton är hans stora intresse, han gör stora collage, fondtapeter, fototricks och allt möjligt. Sedan kontrollerar han kvalite , resultat m.m i en mediaspelare eftersom han då kan se dem i storbildsskärm innan han fortsätter med arbetet därav behovet flytta fam och tillbaka. Men men tydligen så går det inte att få svar på den ursprungliga frågan , antar att det helt enkelt inte går att göra så som tanken var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår att han jobbar med fotona på datorn. Men om den externa hårddisken med fotona är ansluten till datorn så finns det ju inget behov att flytta över fotona till den interna hårddisken (annat än då möjligen för säkerhetskopiering).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också detta verkar lite konstigt. :) Rizzla du är tydligen inte helt okunnig på datorer efter vad du beskrivit om diskformat, partitioner, olika OS installationer osv. Därför är det märkligt att du hänger upp dig på att din mans bilder ligger på en extern istället för den interna. Det är i princip ingen skillnad användarmässigt förutom att de har olika enhetsbeteckningar. Din man kan arbeta med bilderna direkt från den externa hårddisken fastän hans bildbehandlingsprogram ligger på den interna. Det finns ingen anledning att hålla på och flytta dem fram och tillbaka. Dessutom är det en stor fördel ur många hänseenden t.ex säkerhet/mobilitet/ominstallation att ha OS och program på en hårddisk och alla arbetsfiler (alltså bilder, textdokument m.m.) på en annan hårddisk.

Eller är det vi som totalt missuppfattat något? :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tycker också detta verkar lite konstigt. :) Rizzla du är tydligen inte helt okunnig på datorer efter vad du beskrivit om diskformat, partitioner, olika OS installationer osv. Därför är det märkligt att du hänger upp dig på att din mans bilder ligger på en extern istället för den interna. Det är i princip ingen skillnad användarmässigt förutom att de har olika enhetsbeteckningar. Din man kan arbeta med bilderna direkt från den externa hårddisken fastän hans bildbehandlingsprogram ligger på den interna. Det finns ingen anledning att hålla på och flytta dem fram och tillbaka. Dessutom är det en stor fördel ur många hänseenden t.ex säkerhet/mobilitet/ominstallation att ha OS och program på en hårddisk och alla arbetsfiler (alltså bilder, textdokument m.m.) på en annan hårddisk.

Eller är det vi som totalt missuppfattat något? :)

Hej . Jag är väl som de flesta ,lite smånördig sådär. Mitt problem är att min man har problem med minnet. Han glömmer från gång till gång hur man gör! Så min tanke var att han skulle få det lite enklare.(Jag med för den delen som alltid är den som får städa upp i efterhand när han vimsat till det) Han har två externa hårddiskar där han som sagt var moddlar med bilderna,mappar och en lååång lista konstigheter. För de flesta andra inklusive mig är det en självklarhet att hålla isår var man har den interna hårddisken med sitt OS och eventuella externa diskar och/ eller partioner där man har sina dokument, bilder, musikfiler osv Tanken som dök upp hos mig var att eftersom man kan tex lägga booten på en USBsticka och har för mig mig att jag för länge sedan såg en artikel om det även skulle gå att ha OS på en extern disk(detta var långt före Vistas tid...) så tänkte jag att ni smarta ungdomar har allt nytt tekniskt kunnande kanske hade någon smart ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...