Gå till innehåll

Grafikdelen hackar i Win7


Gäst jens.p

Recommended Posts

Gäst jens.p

Hej.

Fick ett mail från min brorson, någon som vet mer? mail kommer nedan:

**********************

Installera Win7 igår med senaste drivers på min moderna snabba burk, nu laggar det för mycket.

XP flyter allting kanon, Vista lite sämre, I win7'an suger det kraftigt i bilspelet Trackmania som är tämligen lättdrivet.

Finns det några buggpathar jag missat?

slut mail.

mvh jens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid be honom att testa med Vista-drivrutinerna för grafiken för att se om problemet ligger med just Windows 7-drivrutinerna. Eftersom Windows 7 är så pass nytt och ännu inte släppt har det inte hunnit komma några patchar (annat än ett fåtal), men om det är ett generellt problem din släkting upplever så lär det komma en fix för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
vad är det för dator, samt grafikkort?

m-board Gigabyte 1333 buss, 3.3 Ghz CPU E8600, Nvidia 9500GT. 4GB ram.

Så g-kortet är den "svagaste" länken, men skall duga lätt enligt specen för spelet.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget fel på Windows 7 drivrutiner. Är 90% säker på att han inte har installerat stöd för OpenGL och därför tvingas använda mjukvaruimplementationen av OpenGL eftersom Microsoft surar och inte följer standarder. Ladda hem drivrutiner till grafikkortet från nvidias egna sida så får du stöd för hårdvaruaccelererad OpenGL 3.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Inget fel på Windows 7 drivrutiner. Är 90% säker på att han inte har installerat stöd för OpenGL och därför tvingas använda mjukvaruimplementationen av OpenGL eftersom Microsoft surar och inte följer standarder. Ladda hem drivrutiner till grafikkortet från nvidias egna sida så får du stöd för hårdvaruaccelererad OpenGL 3.2.

Hej mutex.

Ringde han nu, han har den senaste drivern från nvidia, för g-kortet.

Min Teori:

Har MS dragit ner på "farten" för att tvinga konsumenterna att konsumera hårdvara. Sponsrade av ATI & nvidia.

Likaväl som speltillverkarna är sponsrade av G-korts-tillverkarna att tillverka "trögare" spel?

mvh jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Teori:

Har MS dragit ner på "farten" för att tvinga konsumenterna att konsumera hårdvara. Sponsrade av ATI & nvidia.

Likaväl som speltillverkarna är sponsrade av G-korts-tillverkarna att tillverka "trögare" spel?

Med tanke på att Windows 7 i vissa deltester får bättre poäng än XP i regelrätta prestandamätningar är detta inte särskilt troligt, och det är inte speciellt troligt att MS medvetet skulle begränsa detta. Att speltillverkarna skulle göra trögare spel låter för mig främmande, däremot är det inte ovanligt att man förbättrar (läs utvecklar) spelen så att de blir bättre, vilket kräver bättre grafikkort för att kunna utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Att speltillverkarna skulle göra trögare spel låter för mig främmande,

däremot är det inte ovanligt att man förbättrar (läs utvecklar) spelen så att de blir bättre, vilket kräver bättre grafikkort för att kunna utnyttja.

Ja, det var ju precis det jag sa.

De hamnar dessutom i moment 22, att nå fler potientiella konsumenter som uppfyller prestandan,

samtidigt som g-tillverkarna trycker på, kankse med "mutor", som då kompenseras av olika "details", för att slå av och på.

Vissa spel kräver (använder sig av) Core2 duo. Tror du Intel har nåt intresse, eller finger med i maten? Givetvis.

jens.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså herre gud grabbar. Lägg av. Någonting på din dator fungerar inte som det ska, har han verkligen laddat ner drivrutinerna från nvidias hemsida och inte genom Windows Update? Kör GLinfo och säg vilken version av OpenGL han har. Rätt version just nu är 3.2 vilken han kommer få om han installerar de senaste drivrutinerna från nvidia.

Det finns ingen som slöar ner någonting någonstans, realtidsgrafik är en egen division av grafik som har optimerats i flera år och är så snabb den kan vara på dagens datorer. Att spel kräver intel core 2 är bara bullshit, du kan använda vilken amd-processor som helst för att köra moderna spel. Vet ni inte hur enkelt det hade varit att genomföra en sån här påtryckning ni babblar om? Det räcker du laddar en modell med några tusen trianglar för mycket så har du slöat ner spelet som fan. Realtidsgrafik är konsten att visa snygg grafik med så lite hårdvara som möjligt. Är det någon i mjukvarubranschen som vet hur man optimerar för bästa prestanda på sämsta hårdvara så är det spelutvecklarna.

Resten av IT-samhället slösar som fan med hårdvara genom att köra servrar genom virtuella maskiner som i sin tur kör virtuella java / .NET -maskiner och där man bara slänger ihop en usel kladd kod och bryr sig inte om optimering alls. Spelutveckling arbetar med smarta algoritmer för att använda så få trianglar man bara kan.

Helt enkelt är det ni snackar om ren bullcrap.

GLinfo2.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Alltså herre gud grabbar. Lägg av. Någonting på din dator fungerar inte som det ska, har han verkligen laddat ner drivrutinerna från nvidias hemsida och inte genom Windows Update? Kör GLinfo och säg vilken version av OpenGL han har. Rätt version just nu är 3.2 vilken han kommer få om han installerar de senaste drivrutinerna från nvidia.

Det finns ingen som slöar ner någonting någonstans, realtidsgrafik är en egen division av grafik som har optimerats i flera år och är så snabb den kan vara på dagens datorer. Att spel kräver intel core 2 är bara bullshit, du kan använda vilken amd-processor som helst för att köra moderna spel. Vet ni inte hur enkelt det hade varit att genomföra en sån här påtryckning ni babblar om? Det räcker du laddar en modell med några tusen trianglar för mycket så har du slöat ner spelet som fan. Realtidsgrafik är konsten att visa snygg grafik med så lite hårdvara som möjligt. Är det någon i mjukvarubranschen som vet hur man optimerar för bästa prestanda på sämsta hårdvara så är det spelutvecklarna.

Resten av IT-samhället slösar som fan med hårdvara genom att köra servrar genom virtuella maskiner som i sin tur kör virtuella java / .NET -maskiner och där man bara slänger ihop en usel kladd kod och bryr sig inte om optimering alls. Spelutveckling arbetar med smarta algoritmer för att använda så få trianglar man bara kan.

Helt enkelt är det ni snackar om ren bullcrap.

Tack för ett inlägg med lite drag i.

Skall be han kolla detta, om han inte hunnit slänga ut Win7'an. Puss & kram.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Jag tycker att ni ska sluta skriva att allt är fel på min "WINDOWS" och sluta rekommendera använda Vista drivrutiner for de är inte skrivna for Win7 , all drivrutiner kommer släppas efter den 22 oct , använd ej de from windows update for att de är skrivna for Vista , MICROSOFT släpper drivrutiner efter 22 oct (man kan hoppas)

Många datorer kräver bios update for att funka bra med både Vista och 7an

Idag Microsoft har redan rund 60 hotfixar for Win7 där man har nytt Kernel building och då menas nytt drivers packet igen.

Hotfix länk:

http://thehotfixshare.net/board/index.php?autocom=downloads&showcat=119

Mycket bra Drivrutin portal:

http://www.station-drivers.com/

MVH

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Jag tycker att ni ska sluta skriva att allt är fel på min "WINDOWS" och sluta rekommendera använda Vista drivrutiner for de är inte skrivna for Win7 , all drivrutiner kommer släppas efter den 22 oct , använd ej de from windows update for att de är skrivna for Vista , MICROSOFT släpper drivrutiner efter 22 oct (man kan hoppas)

Många datorer kräver bios update for att funka bra med både Vista och 7an

Idag Microsoft har redan rund 60 hotfixar for Win7 där man har nytt Kernel building och då menas nytt drivers packet igen.

Det är ett känt faktum att säkert 90% av drivrutinerna som är skrivna för Windows Vista fungerar utmärkt för Windows 7. Sen är det ju faktiskt så att Windows 7 inte är officiellt ännu... Hurvida Microsoft släpper drivrutiner som är skrivna för 7:an handlar helt och fullt på hur respektive hårdvarutillverkare har byggt nya drivrutiner för sina produkter... det har inte med Microsoft att göra. Att dom kommer via Windows Update är för att Microsoft signerat dom... inte för att dom skrivit dom.

Och varför inte skriva att man upplever problem med "Windows" om det är där man upplever problemen?

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt faktum att säkert 90% av drivrutinerna som är skrivna för Windows Vista fungerar utmärkt för Windows 7. Sen är det ju faktiskt så att Windows 7 inte är officiellt ännu... Hurvida Microsoft släpper drivrutiner som är skrivna för 7:an handlar helt och fullt på hur respektive hårdvarutillverkare har byggt nya drivrutiner för sina produkter... det har inte med Microsoft att göra. Att dom kommer via Windows Update är för att Microsoft signerat dom... inte för att dom skrivit dom.

Och varför inte skriva att man upplever problem med "Windows" om det är där man upplever problemen?

Magnus

Hej Magnus

Du har absolut rätt men en sak som irriterar mig mest är att de flest ge sig på saker de inte kan och att de flest skriker senare jäv Windows utan att tänka på vad som har orsakat problem.

Med vänlig hälsning

as

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Adrian

Förstår vad du menar... men alla har olika kunskapsnivå. Och bara för att man kommer med förslag på en lösning betyder inte det att man anser att man har rätt... du känner väl till "Trial & Error"?

Ha en fortsatt bra kväll!

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...