Gå till innehåll

Skapa Ett Forum , Vilket är bäst ?


Recommended Posts

Hejsan !

Jag har lite funderingar på dra i gång ett större forum för en förening.

Det jag inte kan bestämma mig över är vilket typ av forum jag skall välja.

Tycker själv phpbb är lite väl tråkigt och vad jag "hört" att säkerheten inte skall vara den bästa.

Har haft vBulletin innan vad jag "hört" är säkerheten bra men tycker den är jobbig i själva admin panelen och allmänt strulig och inte direkt snygg.

Får dock säga att jag blev otroligt sugen på IP Board som ni kör här , riktigt fin är den och ser mycket använda vänlig ut.

Varför har ni tex på allomxp valt just det forumet och inte dom andra ? ( Berätta gärna )

Kom gärna med ider,tips och förslag !!!

Mvh Ralf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hejsan !

Jag har lite funderingar på dra i gång ett större forum för en förening.

Det jag inte kan bestämma mig över är vilket typ av forum jag skall välja.

Tycker själv phpbb är lite väl tråkigt och vad jag "hört" att säkerheten inte skall vara den bästa.

Har haft vBulletin innan vad jag "hört" är säkerheten bra men tycker den är jobbig i själva admin panelen och allmänt strulig och inte direkt snygg.

Får dock säga att jag blev otroligt sugen på IP Board som ni kör här , riktigt fin är den och ser mycket använda vänlig ut.

Varför har ni tex på allomxp valt just det forumet och inte dom andra ? ( Berätta gärna )

Kom gärna med ider,tips och förslag !!!

Mvh Ralf

Jag kör med SMF (simple machines forum)

http://www.simplemachines.org/

Tycker detta är ett bra forum mest för du kan byta teman, installera plugins/addons via admin systemet. Det är lätt att administrera. Finns några portaler som kan vara bra att använda samt lite bryggor till mambo/joomla och andra kända CMS system.

Tror dock inte du blir mer nöjd med smf än om du använt phpbb eller tvärtom. Smaken är som baken men de är nog relativt lika / populära. Inte så jätteinsatt på den fronten.

De mest positiva är ju att de är gratis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag själv inget forum längre med använt mig utav IPB http://www.invisionboard.com/

Som alltomxp till exempel använder och skulle jag sätta upp forum skulle jag antagligen köra samma eller om jag skriver ihop något helt själv.

Jag byggde om hela forumet ganska fett, till exempel hade alla forums avdelningar till vänster i en menyn uppdelade i kategorier mm och som alltid var synligt. Alla senaste trådar (typ senaste 200 trådar ) eller trådar som postats i listade på själva startsidan.

Allt var väldigt stilrent och snyggt och i själva trådarna lika så. Mycket omgjort där också. Då det var en del krav på att användarna skulle kunna posta anonymt, dvs. inte alltid tvunget måste posta med sitt användarnamn så fick jag göra om en hel del och ta fram en lösning för det. Gick till slut och användarna kunde posta känsliga trådar och eller inlägg med något annat nick samtidigt som de var medlemmar. för gäster finns redan liknande funktion för i IPB. Även för medlemmar faktiskt men då har alla anonym som nick istället.

Nej jag gillar IPB och mycket kan man ändra och dona med som man själv vill ha. Enda nackdel jag tycker med IPB är att den ofta känns trögdrivnare än jämfört med många andra forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...