Gå till innehåll

iexplore.exe


Stim

Recommended Posts

Funderar över iexplore.exe som finns C/Program/Internet Explorer.

När jag startar IE efter att först kört Windows uppdateringar får jag nu plötsligt upp av brandväggen om jag vill tillåta den.

Väljer jag Nej kan jag inte surfa.

Väjer jag Ja så kan jag surfa som vanligt och har då 2 stycken iexplore.exe i Task manager > Procecces på köpet.

Vad är detta, virus eller bara normalt?

Är det något jag inte borde tillåta i brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har IE8?

Jag har för mig att om du har ett fönster uppe med en flik aktiv så är det i praktiken 2 iexplorer.exe processer. Hade du haft 2 flikar i samma fönster så hade du haft 3 processer osv. Jag kan vara fel ute, men jag har för mig att jag har läst detta någonstans.

Vad gäller att du fick tillåta IE genom brandväggen? Hände här också på alla datorer efter uppdateringarna (utom Windows 7). Så länge det bara är första gången så behöver du inte oroa dig...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra med flikarna. Testade det nu och 2 flikar genererar 3 processer. Det är IE8 jag har.

Brandväggen (Norton Internet Security) föreslår att tillåta det (alltid tillåta) och har ställt in iexplore.exe på det.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra vad gäller hur Internet Explorer visas som processer.

Den första IE processen som dyker upp är den överordnade grundprocessen för webbläsaren och de som kommer därefter motsvarar varje ny öppnad flik i fönstret.

Det är inte så att du uppgraderat webbläsaren genom dessa nya uppdateringarna och kanske därför brandväggen ser den som något nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 viktiga uppdateringar dök upp och jag klickade bara på uppdatera för uppdatera allt men ser i historiken följande:

Cumulative Security Update for Internet Explorer 8 for Windows Vista (KB974455)

Enda uppdatering med "Internet Explorer" i namnet som jag kan se just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 viktiga uppdateringar dök upp och jag klickade bara på uppdatera för uppdatera allt men ser i historiken följande:

Cumulative Security Update for Internet Explorer 8 for Windows Vista (KB974455)

Enda uppdatering med "Internet Explorer" i namnet som jag kan se just nu.

Programmet har säkerligen förändrats lite genom patchen du nämner som tillhörde uppdateringarna, därför så kunde inte brandväggen känna igen Internet Explorer, med andra ord, du har en bra brandvägg som varnar när något blivit ändrat.

Här finns mer info om KB974455 Technet security bulletin ms09-054

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, kollar NIS endast kontrollsummor, inte digitala signaturer?

Hej JoWa, skulle tänka mig att Norton (som många andra) använder flera olika refferenser när dem håller ett öga på vad som ändras. Det vore nästan för lätt om de utgår ifrån endast någon enstaka när dem ska göra bedömningen. Jag tror inte en brandvägg skulle fungera säkert och skydda tillräckligt annars, teckniken & programmeringen ligger ju en bit fram i tiden nu mot hur de var när XP var helt nytt.

Kanske man kan ta reda på dessa uppgifter mer exakt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge programfilen har en digital signatur som OK, är det inte meningsfullt att kolla kontrollsumman. Om något annat program modifierar programfilen, kommer dess digitala signatur inte längre att vara OK, och programmet känns inte längre igen av säkerhetsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att ställa frågan till en certifikatutfärdare. Det kanske blir av någon gång ;)

:) Förstår vad du menar, men det hade varit intressant & få reda på.

För mig så låter det inte helt osannolikt att brandväggar borde fungera på ett liknande sätt men med kanske skillnader sins emellan beroende på hur man valt & bygga dem.

Går säkert & få reda på hur det fungerar generellt men vill man gräva djupare så kanske det blir svårt då det handlar om patentskyddade grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...