Gå till innehåll

Uppgradera Firmware i router [LÖST]


Recommended Posts

Jag har en ASUS Trådlös Router WL-520GC och tänkte uppgradera dess fimware. Anledningen är att jag har börjat tappa anslutningen emellanåt i alla datorer som är anslutna (trådlöst). Allt har fungerat fint fram till några veckor sen då min ISP hade ett större servicearbete i nätet. För att avhjälpa problemet måste jag dra ut spänningen på routern och vänta någon minut. Efter jag sätter igång den så funkar allt igen.

Nu är frågan om det kommer att hjälpa mig att uppdatera firmwaren i routern? Enligt min ISP har inget ändrats vad gäller leveransen av anslutning, IP utdelning osv... Det enda som gjorts på "min sida staketet" är att det nyinstallerats operativsystem och fulla uppdateringar på respektive dator. För närvarande är 4 datorer anslutna, en iPhone och en Nokia N95... alla via w-lan.

Är det något jag kan kontrollera för att utesluta att felet ligger så jag kan påverka det utan att uppgradera routerns firmware?

Nu till den egentliga frågan: Jag har tagit hem den senaste tillgängliga firmwaren och har den sparad på datorn. Att uppdatera firmware trådlöst är väl aldrig att rekommendera... så nu undrar jag om routern måste vara ansluten till internet för att den ska ta emot den nya firmwaren? Räcker det att routern är kabelkopplad via en dator där jag har den nya firmwaren? Vid uppgraderingstillfället kommer jag inte ha tillgång till någon bärbar dator och min tanke var att flytta routern till en stationär dator i huset.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några idéer om jag kan kolla något i routerinställningarna innan jag flashar om den? Tycker trots allt att det känns konstigt att det bara blev sämre utan några direkta anledningar, varken utifrån eller från mig själv.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med flera andra kanaler för det trådlösa nätverket. Det kan ju vara någon granne som bytt kanal och som nu stör ut din förbindelse.

Bärbara telefoner och deras basstation stör också utifall att du har flyttat på någon sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med flera andra kanaler för det trådlösa nätverket. Det kan ju vara någon granne som bytt kanal och som nu stör ut din förbindelse.

Bärbara telefoner och deras basstation stör också utifall att du har flyttat på någon sådan.

Det skulle betyda att jag ska ändra från "autoläget" och ange kanal manuellt? Jag har antingen Auto-läget eller Channel 1-13 att tillgå.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...