jaroffe Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Har hållt på idag och installerat Vista Basic i en HP bärbar dator med en original skiva.(CD nyckeln känner av vilken version man får). Själva installationen av Vista tog ca: 40 min. Men sen när jag körde Windows Update så tog det en satans lång tid och få in alla uppdateringar. Windows Update sa att det var 92 uppdateringar att ladda hem och installera. Från att börja ladda hem dessa till att uppdateringar var installerade tog det ca 2 tim 45 min. Jag kollade hårddisken och såg att själva Vista installationen var på ca 6,5 gb, och att enbart uppdateringarna låg på över 10gb. Totalt efter hela installationen är klar så ligger det på över 17 gb. Ska det verkligen vara så jäkla mycket? Låter inte klokt tycker jag. Quote
Manneman Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Att det tog nästan 3 timmar att hämta och installera är förvisso ganska lång tid, men inte ovanligt. Inte heller att utrymmet ökat på din hårddisk... först har du alla nerladdade uppdateringar, de installerade filerna i sin helhet, backup-filer på alla som ersatts samt ett flertal systemåterställningspunkter som skapats under installationen av uppdateringarna. Vad du kan göra för att "städa undan" är att köra Diskrensning... detta tar bort ganska mycket efter en sån här operation. Mange Quote
jaroffe Posted October 14, 2009 Author Posted October 14, 2009 Mange. Ja du har nog rätt med alla dessa filer som läggs in osv. Jag får nog köra en diskrensning senare. Kan nog behövas. Tack för infon. Quote
PCGuiden Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Mange fanns det inget kommando för att göra sp1 permanent ... Det rensade väl ca : 2,5 GB allafall Quote
Manneman Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Jo det stämmer... Ett verktyg som heter VSP1CLN.EXE och ligger i Windows\System32-katalogen. Med det kan du rensa bort de säkerhetskopierade filerna och göra Service Pack 1 permanent på din dator. Du sparar då flera gigabyte diskutrymme. Om du väljer att köra detta verktyg ska du tänka på att du aldrig kommer kunna avinstallera Service Pack 1. Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.148066 Mange Quote
e-son Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 (edited) Samma funktion, men annat kommando, för att permanenta och städa upp efter SP 2...! compcln.exe Edited October 15, 2009 by e-son Quote
Recommended Posts