Gå till innehåll

Stänga av DAD


Henke-W7

Recommended Posts

Hejsan!

Har trubbel med att datorn tror att det är ipkonflikter i nätverket. Vilket jag vet med 100% säkerhet att det inte är. Senaste SP2 är installerat m.m.

Jag vill stänga av DAD, Duplicate Adress Detection. Kan nån av er tala om hur man fixar detta. Har kollat runt på MS hemsida men... nä :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

If you do not need duplicate address detection, you can disable the DAD feature by setting the kernel parameter ip6_nd_dad_solicity_count to 0. Please note that this kernel parameter applies to the entire system. If you turn it off, you disable it for all applications on the system. For systems where DAD is not required, disabling this feature can significantly improve the start time of package packages containing a large number of IPv6 relocatable addresses.

ndd -set /dev/ip6 ip6_nd_dad_solicit_count 0

...should do the trick...! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer! Fast vid närmnare eftertanke inser jag att det kanske inte är Serviceguard du bråkar med?

Vista har autokonfigurerad IPv6, och då är alternativet att helt enkelt stänga av det! Enklast kanske det är med följande registerhack... annars finns en tråd om just detta här i forumet. Länk nedan!

Inte för att jag vet om detta löser ditt egentliga problem, men det lär inaktivera DAD!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/18498-avaktivera-ipv6/page__view__findpost__p__131325

DisableIPv6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters]
"DisabledComponents"=dword:ffffffff

RestoreIPv6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters]
"DisabledComponents"=-

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

OK, IPv6 har jag bockat av i egenskaper för anslutningen, är inte detta nog för att inaktivera det?

Det skall räcka att avbocka! Har Du märkt någon skillnad/ändring?

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

OK, IPv6 har jag bockat av i egenskaper för anslutningen, är inte detta nog för att inaktivera det?

Vågar inte säga säkert, men IPv6 består av ett antal komponenter, och Microsoft själva tycks mena att registerändringen behövs för att inaktivera samtliga. Se länk!

http://support.microsoft.com/kb/929852

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat att koppla bort DAD som ni visat här ännu.

Problemet i sig är att datorn när den får en OFFER av DHCP servern så ACKar den denna, sen direkt efter så DECLINAR den och IP-adresskonflikt-rutan kommer upp. Den säger som reason till DHCP-servern "not found" också när declinen kommer.

DHCP-servern fungerar, det är jag övertygad om och jag tror att det är Vista som är helt åt helvete envist.

Hoppas det hjälpte lite :]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...