Gå till innehåll

Drivrutiner för Intel Wireless WiFi Link 4965AGN


andreas72

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Asus G1S bärbar dator med ett nätverkskort enligt rubriken. På Asus nedladdningssida för denna dator är de senaste drivarna för detta kort från 2007-09-14. Då jag tycker att det känns väldigt gammalt så undrar jag om det borde gå bra att använda de senaste drivarna från Intels hemsida istället.

Sedan undrar jag om det är någon som har någon idé om vilket fil man ska exekvera när man laddat ner drivrutinerna i Zip-form? I det uppackade arkivet finns det nämligen såväl en iProDifX.exe som en dpinst32.exe. Jag hittar ingen information på Intels hemsida om vilken av dessa man ska köra och vad det är för skillnad dem emellan. Dåligt tycker jag.

http://downloadcenter.intel.com/download.aspx?url=/17749/eng/ICS_Dv32.zip&DwnldId=17749〈=eng

Mvh

Andreas

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... varför inte bara testa? Funkar det inte så är det bara att återgå till tidigare drivrutin. Men ställ dig först frågan: Om det funkar tillfredställande som det är, varför kladda med det?

Mange

Ok, ifall man kan förutsätta att det fungerar att gå tillbaka till föregående drivrutin så skulle det väl bara gå att testa sig fram. Jag har dock erfarenheten att man kan trassla till det om man testar för mycket och att det är bättre att göra rätt på en gång. Men det kanske fungerar klockrent att gå tillbaka till tidigare drivrutin i Vista.

Anledningen till att jag vill ha en nyare drivrutin är för att se om det löser problemet att den trådlösa förbindelsen bryts ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att packa upp 7-zip eller WinRar tycker jag funkar utmärkt

http://www.7-zip.org/

http://www.rarlab.com/

Asus G1S Notebook LAN Driver 6.191.0305.2007 verkar vara den senaste http://drivers.softpedia.com/get/NETWORK-CARD/OTHER-NETWORK-CARDS/Asus-G1S-Notebook-LAN-Driver-619103052007.shtml

mvh

boxxen

Jag tror att du missförstod mig lite. Jag har inga problem att packa upp filerna (använder 7-Zip för tillfället), funderingen gällde vilken av exe-filerna som man ska köra för att installera drivrutinerna korrekt.

Drivaren du länkar till tror jag inte gäller det trådlösa nätverkskortet utan kortet för trådbunden anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... ja men då så! Klart du ska testa med nya drivrutiner! Vad jag upplevt är det inga problem att gå tillbaka till gamla drivrutiner i Vista.

Du kör trådlöst via router? Har haft samma problem med min anslutning ett tag och uppdaterade min firmware i routern i veckan. Har gått klockrent sen dess.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... ja men då så! Klart du ska testa med nya drivrutiner!

Du kör trådlöst via router? Har haft samma problem med min anslutning ett tag och uppdaterade min firmware i routern i veckan. Har gått klockrent sen dess.

Mange

Jo jag kör trådlöst med en D-Link Dir-635 och har senaste firmware för den, såvida det inte kommit någon ny den senaste veckan. Märkligt nog är det nästan alltid på helgerna som anslutningen brukar brytas, så det är möjligt att det är någonting i själva internetanslutningen som krånglar oftare på helgerna. Det brukar dock hjälpa att koppla ifrån och ansluta till det trådlösa nätverket igen vilket borde tyda på att felet uppstår mellan routern och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset att ställa om lite i routern... Det kan vara störningar på de kanaler som används av routern om det t ex är andra i omgivningen som också kör trådlöst... Leta upp kanalinställningen i routern och gå från Auto-läge till en fördefinierad kanal... där finns några att välja mellan så det är "Trial & Error" som gäller.

Annat som kan störa är trådlösa telefoner osv...

Men jag hade nog testat med nätverkskortet först...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kör trådlöst med en D-Link Dir-635 och har senaste firmware för den, såvida det inte kommit någon ny den senaste veckan. Märkligt nog är det nästan alltid på helgerna som anslutningen brukar brytas, så det är möjligt att det är någonting i själva internetanslutningen som krånglar oftare på helgerna. Det brukar dock hjälpa att koppla ifrån och ansluta till det trådlösa nätverket igen vilket borde tyda på att felet uppstår mellan routern och datorn.

"Tankar" du mycket, så är det just på helgerna som belastningen är som störst... möjligen kan det orsaka störningar. Kör du dessutom någon s.k. anonymitetstjänst, så kan jag nästan garantera att det är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tankar" du mycket, så är det just på helgerna som belastningen är som störst... möjligen kan det orsaka störningar. Kör du dessutom någon s.k. anonymitetstjänst, så kan jag nästan garantera att det är orsaken.

Nej jag tankar sällan med den här datorn utan förbindelsen brukar brytas vid vanlig surfning. Och jag kör ingen anonymitetstjänst. På vilket sätt skulle en anonymitststjänst påverka menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle en anonymitststjänst påverka menar du?

Den drar alltid ner hastigheten... särskilt mycket på helgerna, när många tankar! Dom tappar relativt ofta kontakten också!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Asus och förklarade att det min trådlösa anslutning brukar brytas ibland och frågade om det gick bra att testa Intels drivrutin för det trådlösa nätverkskortet istället för den flera år gamla drivrutinen som de har lagt ut på sin hemsida. Svaret jag fick var ingen svar på min fråga utan de föreslog istället att jag skulle ta en backup på filer jag ville ha kvar och sedan göra en fullständig ominstallation från Recovery-skivan för att utesluta hårdvarufel. Jag vet inte om jag reagerar för starkt men jag tycker faktiskt att det var det sämsta tips jag fått på länge, och då är jag van vid dåliga råd från Asus.

Vad tycker ni? Är det ett bra råd jag fick? Är det lika dålig support från andra märken eller är Asus i särklass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...