Gå till innehåll

Windows 7 drivrutiner


Jack Bauer

Recommended Posts

Funderar på att uppgradera till W7,men undrar hur bra det är på att hitta drivrutiner?

det första man vill göra,är ju inte att börja leta drivrutiner.

det är främst grafikkortet,som är integrerat,och ljudkortet som även det är integrerat.

det trådlösa nätverket borde ju inte vara något problem att hitta heller eller?

sedan undrar jag om det är smart att satsa på W7 Home Premium?

det borde ju räcka eller för den vanliga datoranvändningen?

får man med areo shake/fetch och allt vad det heter?

om man klarar att köra XP Home bra,kommer även W7 Home att flyta på bra då?

man vill ju inte nergradera sig direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade din datorspec enligt din profilpress och det kommer säkert att funka fint. Att jämnföra Windows 7 med XP, vad gäller snabbhet osv, är kanske inte världens bästa. Men jämnfört med Vista kommer Windows 7 flyta smidigare. Ladda ner Windows 7 Upgrade Advisor så får du mer detaljerade svar. Här finns den: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx

Ja, om Aero osv kommer funka på din dator har mycket att göra med vilka grafikkretsar du har... det står inte angivet i din profil.

Drivrutiner är en styrka hos Windows 7. En grundregel är att om det finns drivrutiner till Vista kommer de med all sannolikhet fungera i Windows 7. Hur detta fungerar i praktiken på just din dator... ja, det kommer du snart märka. Men i ärlighetens namn så tror jag absolut inte att det blir några problem.

Skriv gärna ner lite mer detaljerat om din dator så kan vi lätt söka efter möjligheterna.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, framförallt drivrutiner för ditt nätverkskort. Utan det kommer du ju inte ut om du saknar något.

Kollade på ASUS och blev inte riktigt klok på vilka grafikkretsar du har. Kan ha kladdat ihop det, men jag såg flera varianter. Har du en mer detaljerad modellbeteckning på din dator?

Testa gärna Windows 7 Upgrade Advisor. Du kommer få mycket matnyttigt kring Windows 7 på just din dator.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv kört W7 på en Asus A6KM utan några problem, det ända som strulade var att jag la in 64-bitars först men det funkade inte för det fanns inga drivisar till det trådlösa nätverkskortet.

La sen in 32-bitars och då bara rullade det på och allt installerades utan några problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,tackar för snabba svar som vanligt här på forumet.

Verkar som det skall vara lugnt att installera W7.

Skall dock testa W7 upgrade advisor.

vart hittar man det?måste det installeras?

hur lång tid tar en installation?

jag tänker köpa en uppgradering från XP till W7 Home Premium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som jag har funnit mycket användbart är Driver Detective. Det är INTE gratis men kostar inte så mycket (runt 30 USD). Det är ovärderligt i samband med uppgraderingar - både före och efter och eftersom programet läser av vad du har för modell inte bara på grafikkort och annat utan även datormodell och operativ så vet man att man får rätt drivrutiner. Man kan testa det gratis men om man vill göra uppdateringar så blir man ombedd att registrera och köpa programet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på ASUS hemsida,och det var inga problem att hitta mina drivrutiner.

Det verkade dock som inte det fanns något till W7,bara till XP och Vista.

Skall man räkna med att de som passar till XP,även passar till W7?

Eller att de helt enkelt installeras av sig självt,när man lägger in W7?

Har ju ingen skiva till XP,så när man väl lägger in W7,

är det no turning back.

Hur är bäst att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... du ska söka efter drivrutiner till Vista... INTE XP. Det kommer drivrutiner till Windows 7 så småningom, men det är ju inte officiellt släppt ännu. Plocka hem alla drivrutiner du kan till din dator (Vista-versionerna) för säkerhets skull. Det kan finnas enstaka som inte hittas vid installationen, men iallafall så datorn går igång. Det som brukar fattas är optimerade drivrutiner för grafik, ljud och nätverkskort, men bli inte förvånad om även dessa funkar fint direkt.

Har du bara en licens på XP så kan du använda vilken XP-skiva som helst (förutsatt att det är samma version som din ursprungsversion). Med lite fibblande så går du ganska enkelt tillbaka och installerar om XP.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,så du menar att det bästa är att tanka ner drivrutinerna både för XP och Vista från ASUS?

Har endast en fungerande XP-installation,Home Edition,på datorn.

Men om det skulle strula,så är det väl upp till MS att hjälpa mig till dess att det fungerar?

Har mail sparat där de säger att ,man skall kunna installera W7 från XP med en uppgraderingsskiva.

Om detta inte skulle fungera av någon anledning,kan jag då använda dessa mail mot dem,

och kräva pengarna tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en framtida Windows 7-uppgradering kommer det räcka med Vista-drivrutiner...

Jag menar att du KAN gå tillbaka till XP. Har du inga egna återställningsskivor eller en Recoverypartition så går det bara om du har en XP-skiva. Så länge du har en licens så kan du i princip låna grannens XP skiva och installera om XP, bara versionen stämmer. Det spelar ingen roll om det är din skiva eller om den ens är olagligt erhållen.

Att gå tillbaka till inköpsstället och begära pengarna tillbaka är nog att hoppas på för mycket. Jag ser inte heller någon anledning till varför Microsoft skulle hjälpa dig att återställa ditt XP om det misslyckas. Som kund ansvarar du ju för att kontrollera att din dator klarar av uppgraderingen innan du genomför den. Har du sedan XP förinstallerat på en dator så är det en sk OEM-licens. Då är det din datorleverantör som står för supporten. Deras ansvar är att ge support för datorn i sitt urspungsutförande.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... så länge du inte har fysiska fel på din dator så kommer det att gå bra. Värsta scenario är att du får "fibbla" lite med drivrutiner för att få det funka, men så länge du har tankat ner dom (enligt ovan inlägg) och kanske har dem uppackade på en skiva, så är jag övertygad att det kommer funka hur fint som helst.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det vet jag. Men säg nu att man kört W7 upgrade advisor,och den talar om att det skall gå bra att lägga in W7.

Sedan när man lägger in det,så går det inte.

Vems fel är det då?

Ditt fel! Hur skulle det kunna vara någon annans fel? Det är ju du som installerar i din maskin. Hur skulle det kunna vara någon annans fel?'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts antagligen...Det är deras verktyg som talar om att min dator klarar W7.

Kundsupporten mailar och talar om att det är inga problem att uppgradera.

Eftersom jag litar på vad de säger,och det mot förmodan ej fungerar,får man säga att

det är deras fel. Jag som kund vet ju inte hur jag skall gå till väga. Det är därför man mailar och frågar.

Sedan står det i många annonser till datorer "uppgradering till Windows 7".

Menas det då att de får en skiva med W7,eller att de kan köpa den billigt och installera den?

De måste ju inte uppgradera,och rekommendationen är ju att rensa bort Vista innan

man lägger in W7. Då är det ju inte en uppgradering i det ordets mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi hårddra det hela så är Upgrade Advisor ett hjälpmedel. Precis som all annan mjukvara så ansvarar kunden för att datorn klarar alla kraven för den aktuella mjukvaran... det kommer man aldrig ifrån. Men jag kan tänka mig att du skulle kunna öppna en dialog med Microsoft om det verkligen inte fungerar trots att du möter alla krav på din dator. Att gå tillbaka till butiken och få pengarna tillbaka är nog däremot näst intill omöjligt...

Den gratis uppgradering till Windows 7 på nya Vistadatorer är nog mer eller mindre en kupong. Då färdiginstallerade datorer har en sk OEM-licens så ligger det på Datortillverkaren att tillhandahålla support osv och även en uppgraderingsmöjlighet till Windows 7. Evetuella erbjudanden kommer då inte från Microsoft utan t ex Dell eller HP. Har man köpt en fullversion av Windows Vista och fått samma erbjudande av Microsoft är det naturligtvis dom som står för erbjudandet.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,då fattar jag. Bara att hålla tummarna att det fungerar då :blink:

Är det någon som testat uppgraderingen till W7 Home Premium?

Det är den som jag kommer satsa på,och undrar när och hur man väljer att man skall formatera hårddisken?

Kommer det upp som ett val direkt,eller är det något som man måste ändra/trycka på själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installationen av ditt Windows 7... och om något inte fungerar tillfredställande? Det är DÅ detta forumet kommer i sitt esse... här finns gott om medlemmar som kommer hjälpa dig hitta rätt om något gått snett! Så oroa dig inte för det!!!

När du installerar så följer du bara anvisningarna noga... stressa inte igenom utan läs noga kring de alternativ som ges. Det kommer gå hur bra som helst!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter? Då har man ju redan lagt ut 1300 kr isf <_<

Jag menar om något inte fungerar pga dåliga drivrutiner eller vad som helst... kanske ett program inte fungerar tillfredställande.

Min poäng var att du har ju forumet att vända dig till om det är något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar om något inte fungerar pga dåliga drivrutiner eller vad som helst... kanske ett program inte fungerar tillfredställande.

Min poäng var att du har ju forumet att vända dig till om det är något...

Ja, eller MS support....

Förstår du vart jag vill komma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...