Gå till innehåll

Windows 7 drivrutiner


Jack Bauer

Recommended Posts

Jepp,det skall bli spännande att se vad den hittar och inte hittar vid installationen.

Skall göra ett test när jag installerar,och inte installera något själv,

utan se hur mycket W7 klarar att hitta själv.

Upp till bevis W7 :)

Går det att köpa nu på Torsdag?

Tänker satsa på W7 Home Premium svensk uppgradering.

Kom just på några saker:

Har inget extra grafikkort,utan använder det integrerade.

Räcker det för Aero?

Hur mycket hd-utrymme tar W7?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att köpa nu på Torsdag?

Tänker satsa på W7 Home Premium svensk uppgradering.

Nej, inte det svenska... det kommer i månadsskiftet tror jag.

Om du kan köra Aero fick du väl reda på om du körde Upgrade Advisor?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller MS support....

Förstår du vart jag vill komma?

Det beror ju på om du köper en OEM eller Retail. Du kan inte vända dig till MS om du köper en OEM-licens... inte i supportsyfte iallafall.

Jag skulle nästan vilja vända på det... förstår du var JAG vill komma? :)

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,det förstår jag ;)

Kan man säga om man kan köra XP bra,så kan man även köra W7?

Hittade även denna matnyttiga länken idag:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.262205/sa-testar-du-om-din-dator-ar-redo-for-windows-7

Hej du bör inte använda dig av Vista drivrutiner de är inte skrivna for Windows 7 Kernel som är inte samma .

Vist Vista drivrutiner kan funka men inte riktig som de ska

De flesta tillverkare har redan släppt drivrutiner till Windows 7

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du bör inte använda dig av Vista drivrutiner de är inte skrivna for Windows 7 Kernel som är inte samma .

Vist Vista drivrutiner kan funka men inte riktig som de ska

De flesta tillverkare har redan släppt drivrutiner till Windows 7

Helt fel! Kompatibiliteten mellan drivrutiner i Windows Vista och Windows 7 är så gott som 100-procentig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,olika bud i mellerud verkar det som. Lägger mina slantar på Stenis,som man får anta att han vet och är insatt.

Lite intressant dock hur det är så mycket olika besked,eller tolkar man helt enkelt informationen som släpps på olika sätt?

Hittade idag denna artikeln från IDG:

http://www.idg.se/2.1085/1.261241/sa-har-fungerar-uppgraderingen

Verkar som man kan köpa en uppgraderingsskivan till W7 Home Premium,

men man måste välja att rensa datorn(formatera),och välja en nyinstallation.

Kommentar?

Enligt mitt mail från MS,så kunde man ju använda den billigare uppgraderinggsskivan,

och använda till en nyinstallation. Med detta menar jag att formatera hårddisken vid uppstart,

och installera W7,UTAN att få med något alls som har med XP att göra.

Men varför heter det uppgradering,om man inte kan uppgradera?

Eller går det att göra båda?

Det borde ju vara så att uppgraderingsskivan endast kan användas till just uppgradering,

medans fullversion endast kan användas till en formatering/nyinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en annan sak ang.program.

De program som jag använder förutom IE8,är Open Office med tillhörande filer.

Fungerar det bra i W7?

Sedan undrar jag hur man sparar favoriterna i IE8?

Det mesta har jag på extern hårddisk/usb minne,så det vore ju bra att ha favoriterna där med.

Någon som har ett bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om OpenOffice funkar vat jag faktiskt inte... men det borde det göra.

Att exportera favoriter i IE8 är lätt. Arkiv-Importera/exportera... följ instruktionerna och spara på en disk/skiva eller usb-minne.

Mange

Hej alla!

Jag kör Open Office 3.1 i W7 och det finns inga problem vad jag upplevt.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tnx,bra att veta.

hur är det med ccleaner,defraggler,vlc media player?

Om du ska uppgradera system from ena till den andra bör du avinstallera det mesta, och speciellt drivrutiner som kom inte med Windows (Detta gäller uppgradering from Windows Vista till Windows 7 , proceduren är rekommenderat from Microsoft alltså ta bart allt och installera igen senare)

Se till att system är ren som det är bara möjlig

Om det gäller applikationer och kompatibilitet bör du titta på producenters hemsidan

http://www.ccleaner.com

http://www.piriform.com/defraggler

osv…

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera Windows Vista till Windows 7

Jag har sammanställt några tips för att det ska gå så snabbt och så problemfritt som möjligt att uppgradera från Windows Vista till Windows 7 och samtidigt behålla alla program och filer intakta. Just att göra en uppgradering på befintlig installation är något man kan ha synpunkter på men precis som alla andra områden i nya operativsystem förbättras så förbättras även rutinerna för att göra just uppgraderingar, och jag har just för sakens skull testat ett antal uppgraderingsscenarion utan problem.

Förberedande steg

  • Se till att ha alla patchar från Windows Update och se till att du har service pack 2 för Vista.
  • Uppdatera alla program på din dator, ta hjälp av exempelvis Seuncias PSI som skannar igenom din dator och berättar vad som behöver uppdateras. Använd även dina programs inbyggda funktioner för att uppdatera de program du har installerat på datorn.
  • Kör Diskrensning för att ta rensa bort filer som tar upp onödigt med diskutrymme. Rensa även så mycket som möjligt manuellt bland filer och avinstallera program du inte använder.
  • Starta en cmd.exe med administratörsrättigheter och kör kommandot ”compcln.exe” för att rensa bort onödiga systemfiler som skräpar sedan tiden innan du installerade service pack 2. Detta frigör extra diskutrymme.
  • Kör en fullständig skanning av din dator med ditt antivirusprogram och gärna även med Windows Defender som finns med i Windows Vista för att hitta alla eventuella skadliga program som kan orsaka problem med uppgraderingen.
  • Kör slutligen Windows 7 Upgrade Advisor för att se om eventuella program hindrar en uppgradering eller vilka konsekvenser uppgraderingen ger.

Uppgraderingen

  • Starta uppgraderingen från Windows Vista (kör installationsprogrammet för Windows 7 från Windows Vista) och när du ombeds att hämta uppdateringar för installationsprogrammet så gör du det. Efter att du svarat på alla frågor så kommer uppgraderingen att sätta igång. Uppgraderingen kan ta ett tag och räkna med ett par timmar minst.

Efter uppgraderingen

  • Besök omgående Windows Update och installera alla viktiga och rekommenderade uppdateringar samt drivrutiner.
  • Vissa drivrutiner eller program som är specifika för varje leverantör dyker inte upp på Windows Update utan istället dyker dessa upp om du via Åtgärdscentret ”Sök efter lösningar på problem”!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,alla tillverkare av program har ju haft ett bra tag på sig att fixa till sina program så de passar för W7.

Kan man lägga in sin uppgraderingsskiva på flera datorer,eller är det bara på 1 dator som det går?

Tillverkarna har på sig och brukar ta på sig rund 3 månader from dagen när Windows är ute(jag menar inte MSDN lansering ) , du kan lägga uppgradering var du vill, bara du har separat licens for varje pc

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...