Gå till innehåll

Webbradio problem...................


perk

Recommended Posts

Det fungerade faktiskt :rolleyes:

Går jag in på den här sidan så går det faktiskt höra med Win-Mp också.

Men Rixfm mm,och SR:s webbradior fungerar ju fortfarande inte.

http://www.windowsmedia.com/RadioUI/Home.aspx?culture=sv-se

Hej perk!

Jag fick inte heller ljud från länken du skickade, iaf inte i Win MP men däremot fick jag det att funka när jag gick in på den aktuella radiokanalens hemsida.

Men det finns en lösning och det är att byta standardspelare för då funkade kanalerna i länken direkt.

Det gör du genom att starta Win MP och välja fliken Verktyg sedan Alternativ, välj där Filtyper, bocka ur Windows Media-fil och verkställ.

När du sedan klickar på nån radiokanal via din egna länk så kommer den att fråga efter vilket program du vill använda och då får du välja t.e.x VLC att spela upp den typen av fil.

Själv använder jag VLC till det mesta eftersom den har dom flesta codecs och funkar på i stort sett allt :)

Ett tips som funkar men du väljer själv

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl dålig på att förklara, vad jag menade var att det fungerade i Win MP på den sidan. Men nu har jag upptäckt att inte alla fungerar, det kanske inte är webbradio.

Fast jag hittar inte filtyper där jag ska bocka ur Windows Media-fil.

Ska jag höger klicka och välja verktyg och sedan alternativ, där kommer det upp en massa flikar men jag hittar inget om filtyper <_< i röran där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på webradio tio år och det har alltid fungerat perfekt.

Så här fungerar det fint:

-Installera Real Player 11 (gratisversionen) från real.com

-I Menu klicka på Preferences, sedan på Media Types, sedan markera Make Real Player my Universal Media Player, och sist klicka på OK.

-Stäng Real Player.

-Gå till vTuner.com och välj Sweden.

-Klicka på Play för den stationen du vill lyssna på och njut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl dålig på att förklara, vad jag menade var att det fungerade i Win MP på den sidan. Men nu har jag upptäckt att inte alla fungerar, det kanske inte är webbradio.

Fast jag hittar inte filtyper där jag ska bocka ur Windows Media-fil.

Ska jag höger klicka och välja verktyg och sedan alternativ, där kommer det upp en massa flikar men jag hittar inget om filtyper <_< i röran där

Hej perk!

Det finns 2 sätt att göra det på och det enklaste är nog att starta VLC, välja Verktyg och sedan inställningar, klicka på knappen som heter associeringar välj där allt så ska du ha VLC som standard spelare

om du inte vill ha det längre så går du in på samma sätt som jag beskrev och bockar ur alla associeringar och du kan då välja annan spelare.

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat både sepe2 och starplus tips, och jag får ingen ändring av dem.

Det verkar som det fortfarande försöker använda win mp, vid webbradio uppspelningar. Både vid VTuner och de andra.

Det enda som fungerar för mig är ditt guldkanal tips starplus, men det vore kul att höra på något mer :rolleyes: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen perk, försök prova med Codec Tweak Tool ifrån K-Lite.

Verktyget innehåller ett diagnos test som funkar på både ljud & bild och kan hitta fram till fel i registret samt ger dig möjligheten att själv få välja vad som ska finnas inställt i datorn och framför allt kunna se det som annars kan va svårt & hitta fram till.

Verktyget kan hämtas här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat både sepe2 och starplus tips, och jag får ingen ändring av dem.

Det verkar som det fortfarande försöker använda win mp, vid webbradio uppspelningar. Både vid VTuner och de andra.

Det enda som fungerar för mig är ditt guldkanal tips starplus, men det vore kul att höra på något mer :rolleyes: .

Hej perk!

Här kommer en länk till sveriges radio som du kan prova i Win MP.

Starta MP, välj Arkiv, klicka på öpnna URL och klistra in länken " mms://wm-live.sr.se/SR-Radiosporten-High "och kolla om det funkar.

Text tagen från Sr.se --->

Om Windows media-länkarna inte fungerar i din spelare, kan du testa att byta ut "mms" i länkens början mot "http", så att t ex mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High blir http://wm-live.sr.se/SR-P3-High

/ Starplus

Redigerad av starplus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla försök att hjälpa mig.

Får skämmas :( och tala om att nu har jag ordnat det, på mitt okunniga sätt :o det blev en recovery körning B) . Min dator är ju ganska ny, så jag hade inte så mycket saker i den, utan det gick bra.

Nu fungerar webbradiorna även i Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har samma problem som "perk". Men jag har haft min dator igång ett tag så någon "recovery" är inte aktuell :)

Jag har använt SRs webradio länge, både i XP och Vista, både i firefox och som gadget i Vista utan problem. Men nu har radion slutat fungera och jag kan inte komma på vad som är fel.

Jag kör Vista och radion slutade att fungerar i firefox och som gadget för ett par veckor sedan. Jag testade att klistra in länkarna ovan i VLC och där fungerade de fint. Webradion fungerar dessutom "tråkigt nog" även i Internet Explorer (som använder mediaplayern som plugin). Däremot fungerar inte länkarna i windows mediaplayern. Jag bytte (mms fungerade inte heller) mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High till http://wm-live.sr.se/SR-P3-High

och fick följande felmeddelande: "Windows Media Player cannot play the file. The Player might not support the file type or might not support the codec that was used to compress the file."

Jag har avinstallerat pluginen till firefox, startat om datorn, installerat om - men det fungerar ändå inte. Det verkar inte gå avinstallera windows mediaplayern i vista, hittar inte versionen jag har installerat så jag kan inte installera om heller... jag har ver 11.0.6002.18065,

När man klickar på "play" knappen så står det "opening media...." sen står det ready, men det kommer inget ljud. I gadgeten står det bara ready, men det kommer inget ljud här heller.

Ang. K-lite Codec Tweak tool - man blir inte klok på meddelandena som kommer när man kör det. Visst, jag får ett par varningar: en på ett .mov filter och en på ett .mp4 filter där registervärderna inte är "giltiliga".... men de har väl inte med radion att göra?

Någon som har något tips? Kan det ha med brandväggen att göra? Jag har en Thomson Gateway från Telia...

Det skumma är att radion fungerar i Internet explorer men inte som gadget eller i firefox... någon som har tips?

//Fuzzy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag hade tidigare problem med att lyssna på webb-radio.

(Använder Firefox som läsare och har Vista home basic 32-bit)

Men jag gjorde följande:

Installerade Firefox add-on IE-tab.

Öppna Webb-radion (sidan) i IE-tab.

Man får klicka okey några gånger,

men sedan fungerar det utmärkt.

zentao

(För övrigt tycker jag att det var en "dum" fråga om varför man lyssnar på webb-radio. Det är ju hur smidigt och trevligt som helst med radio när man sitter vid datorn. Varför använda en extern när det finns i datorn?)

Redigerad av zen-TAO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack zentao,

Det var värt ett försök, men det blir samma resultat som i firefox-tabben...

Det verkar som att det är något med datorn, eller möjligtvis brandväggen eftersom även gadgeten i vista vägrar spela webradio, testade även att installera myRadio som PCGuiden tipsade om men inte heller den fungerar...

Ingen annan som har något tips?

//Fuzzy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Tack zentao,

Det var värt ett försök, men det blir samma resultat som i firefox-tabben...

Det verkar som att det är något med datorn, eller möjligtvis brandväggen eftersom även gadgeten i vista vägrar spela webradio, testade även att installera myRadio som PCGuiden tipsade om men inte heller den fungerar...

Ingen annan som har något tips?

//Fuzzy

Har haft samma problem som du och testat alla möjliga saker, och nu har jag äntligen hittat en metod som fungerade för mig!

Start -> Kör -> %UserProfile%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows Media

Där skall finnas en mapp som i mitt fall hette "12.0" (Gissar på att det är versionsnumret av mediaplayer). Se till att media player inte är igång, och byt sedan namn på mappen till exempelvis "12.0.bak". Testa sedan att köra igång webbradion så borde det fungera, det gjorde det i mitt fall!

Reggade mig endast för att dela med mig av denna lösning :) Hoppas det fungerar för dig oxå!

/Patric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem som du och testat alla möjliga saker, och nu har jag äntligen hittat en metod som fungerade för mig!

Start -> Kör -> %UserProfile%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows Media

Där skall finnas en mapp som i mitt fall hette "12.0" (Gissar på att det är versionsnumret av mediaplayer). Se till att media player inte är igång, och byt sedan namn på mappen till exempelvis "12.0.bak". Testa sedan att köra igång webbradion så borde det fungera, det gjorde det i mitt fall!

Reggade mig endast för att dela med mig av denna lösning :) Hoppas det fungerar för dig oxå!

/Patric

Tack för hjälpen! Det fungerade direkt! Jag reggade mig endast för att få hjälp med problemet :)

//Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...