Hans42 Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Min FujitsuSiemens Amilo laptop vill inte starta upp. Jag får meddelandet: GRUB Loadding stangel1.5. GRUB loadiing, please wait Error 22 Jag har gjort en del säkerhetskopieringar till en extern HDD och när jag har den ansluten via USB så startar laptopen normalt.Den behöver bara vara ansluten precis i början av uppstarten för att det skall fungera. Tyvärr hittar jag inte de recoveryskivor som jag skapade när datorn var nyinköpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Dubbelpost... har tagit bort en av dem. Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Japp, jag upptäckte det, men kunde inte ta bort den ena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Har du haft någon Linux-distribution installerad? Låg den då på någon extern disk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 (edited) Min FujitsuSiemens Amilo laptop vill inte starta upp. Jag får meddelandet: GRUB Loadding stangel1.5. GRUB loadiing, please wait Error 22 Jag har gjort en del säkerhetskopieringar till en extern HDD och när jag har den ansluten via USB så startar laptopen normalt.Den behöver bara vara ansluten precis i början av uppstarten för att det skall fungera. Tyvärr hittar jag inte de recoveryskivor som jag skapade när datorn var nyinköpt. I med recoveryskivan och gå till reparationsläget, samt kör en "startreparation"! Recoveryskiva kan du ladda ner Här!. Den är visserligen på engelska, men funkar även på svenskt Vista. Koppla ur USB-disken medan du gör detta. Edited October 19, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Har du haft någon Linux-distribution installerad? Låg den då på någon extern disk? Japp, jag körde Ubuntu. Dock inte på extern disk. Den är dock borttagen. Jag får tanka ner Recovery och testa med den. //Hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 I med recoveryskivan och gå till reparationsläget, samt kör en "startreparation"! Recoveryskiva kan du ladda ner Här!. Den är visserligen på engelska, men funkar även på svenskt Vista. Koppla ur USB-disken medan du gör detta. Tyvärr funkade det inte med recoveryskivan. Den hittade inget fel att åtgärda. Kan det vara idé att installera Ubunti igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 (edited) Du behöver på något sätt få tag på en Vista skiva, låna eller ladda ner eller hur som, så du på något sätt kommer åt recovery console.. Sen kör du fixmbr för att skriva om din MBR och blir av med GRUB och sendan FIXBOOT för att windows ska skriva om alla bootfiler. Vet inte hur / vad den recoveryskivan som länkats tidigare i inlägget innehåller eller om det går att göra med den. Edited October 19, 2009 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Jag tror att neosmarts skiva ska innehålla en reparationskonsol där man kan ge kommandon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 (edited) Tyvärr funkade det inte med recoveryskivan. Den hittade inget fel att åtgärda. Nu tror jag inte att du gjorde rätt.... du skall till reparationsmenyn och köra den speciella "Startup Repair" som finns på skivan. Annars finns det som Cecilia säger, också en möjlighet att öppna "Command Prompt" i samma meny. I konsollen skriver du bootrec /fixmbr. Starta sedan om utan skiva, så bör det fungera! Möjligen kan du behöva köra bootrec /fixboot i konsollen också... men jag tror inte det! Edited October 20, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 (edited) Nu tror jag inte att du gjorde rätt.... du skall till reparationsmenyn och köra den speciella "Startup Repair" som finns på skivan. Annars finns det som Cecilia säger, också en möjlighet att öppna "Command Prompt" i samma meny. I konsollen skriver du bootrec /fixmbr. Starta sedan om utan skiva, så bör det fungera! Möjligen kan du behöva köra bootrec /fixboot i konsollen också... men jag tror inte det! Nu har jag precis kört Command Prompt samt bootrec /fixmbr och un startar datorn om utan problem! Tackar! //Hasse Edited October 20, 2009 by Hans42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Sätter tråden som löst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts