Gå till innehåll

Laptop bootar inte [LÖST]


Hans42

Recommended Posts

Min FujitsuSiemens Amilo laptop vill inte starta upp. Jag får meddelandet:

GRUB Loadding stangel1.5.

GRUB loadiing, please wait

Error 22

Jag har gjort en del säkerhetskopieringar till en extern HDD och när jag har den ansluten via USB så startar laptopen normalt.Den behöver bara vara ansluten precis i början av uppstarten för att det skall fungera.

Tyvärr hittar jag inte de recoveryskivor som jag skapade när datorn var nyinköpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min FujitsuSiemens Amilo laptop vill inte starta upp. Jag får meddelandet:

GRUB Loadding stangel1.5.

GRUB loadiing, please wait

Error 22

Jag har gjort en del säkerhetskopieringar till en extern HDD och när jag har den ansluten via USB så startar laptopen normalt.Den behöver bara vara ansluten precis i början av uppstarten för att det skall fungera.

Tyvärr hittar jag inte de recoveryskivor som jag skapade när datorn var nyinköpt.

I med recoveryskivan och gå till reparationsläget, samt kör en "startreparation"! Recoveryskiva kan du ladda ner Här!. Den är visserligen på engelska, men funkar även på svenskt Vista. Koppla ur USB-disken medan du gör detta.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft någon Linux-distribution installerad?

Låg den då på någon extern disk?

Japp, jag körde Ubuntu. Dock inte på extern disk. Den är dock borttagen.

Jag får tanka ner Recovery och testa med den.

//Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med recoveryskivan och gå till reparationsläget, samt kör en "startreparation"! Recoveryskiva kan du ladda ner Här!. Den är visserligen på engelska, men funkar även på svenskt Vista. Koppla ur USB-disken medan du gör detta.

Tyvärr funkade det inte med recoveryskivan. Den hittade inget fel att åtgärda.

Kan det vara idé att installera Ubunti igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver på något sätt få tag på en Vista skiva, låna eller ladda ner eller hur som, så du på något sätt kommer åt recovery console..

Sen kör du fixmbr för att skriva om din MBR och blir av med GRUB och sendan FIXBOOT för att windows ska skriva om alla bootfiler.

Vet inte hur / vad den recoveryskivan som länkats tidigare i inlägget innehåller eller om det går att göra med den.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr funkade det inte med recoveryskivan. Den hittade inget fel att åtgärda.

Nu tror jag inte att du gjorde rätt.... du skall till reparationsmenyn och köra den speciella "Startup Repair" som finns på skivan. Annars finns det som Cecilia säger, också en möjlighet att öppna "Command Prompt" i samma meny. I konsollen skriver du bootrec /fixmbr. Starta sedan om utan skiva, så bör det fungera! Möjligen kan du behöva köra bootrec /fixboot i konsollen också... men jag tror inte det!

post-1936-1256016676,83_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att du gjorde rätt.... du skall till reparationsmenyn och köra den speciella "Startup Repair" som finns på skivan. Annars finns det som Cecilia säger, också en möjlighet att öppna "Command Prompt" i samma meny. I konsollen skriver du bootrec /fixmbr. Starta sedan om utan skiva, så bör det fungera! Möjligen kan du behöva köra bootrec /fixboot i konsollen också... men jag tror inte det!

post-1936-1256016676,83_thumb.png

Nu har jag precis kört Command Prompt samt bootrec /fixmbr och un startar datorn om utan problem! Tackar! :)

//Hasse

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...