Jack Bauer Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Sedan ikväll har hastigheten på min uppkoppling mot Internet minskat drastiskt. Tidigare har jag legat på ca. 10Mbit,och nu ligger det helt plötsligt på 6-7Mbit. Ringde BBB som är våran leverantör,och de såg att det inte var samma som tidigare. Även upphastigheten hade minskat drastiskt,nu ligger det på 0.68Mbit, mot 3Mbit som innan. Kvällen innan hade jag dammsugit,och en anledning kunde vara att kablarna till modemet hade fått sig en törn. De rekommenderade att prova med nya kablar,dels från modemet till telejacket,och ADSL-kabeln. Nämnas bör att jag har trådlös uppkoppling,så det är endast två sladdar/kablar från modemet. Nu fungerar Internet,men med mycket minskad hastighet. Upphastigheten är under all kritik,inte ens 1 Mbit. Har även kollat runt i lägenheten efter skador på telefonsladden, men lyckades ej hitta något. Är verkligen kablarna så känsliga? Surt när det fungerade bra innan,och nu helt plötsligt mycket mindre hastighet. Någon som haft liknande problem? Tips? Quote
Sunshine Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Go kväll JB! Idag har jag också märkt att det varit hopplöst trögt att surfa. Jag har Radiolänk, så jag tror nog inte Du behöver vara särskilt orolig efter att ha dammsugit. Jag trodde det berodde på att jag flyttat modemet från en USB-port till en annan, men just nu kl.22.48 så har det blivit bättre fart på nätet. Hav tröst, farten kommer nog tillbaka för din del också. Mvh// Sunshine Quote
Jack Bauer Posted October 19, 2009 Author Posted October 19, 2009 Ja,det känns som nåt inte är helt hundra här. Skall iaf införskaffa nya kablar till modemet,det rekommenderade de på BBB. Men det konstiga är hastigheten upp, 0.68, riktigt pissigt! låg innan på drygt 3,så nåt skumt är det. skall iaf lugna mig till imorron.då skall jag testa vad hastigheten ligger på. är det inte bättre,skall jag testa att byta kablarna. fungerar inte det, är det väl BBB:s tekniker som får komma hit o kolla vad som hänt. Någon mer med BBB som haft problem ikv? Quote
si3rra Posted October 19, 2009 Posted October 19, 2009 Om du ska få ett rättvisande resultat så borde du köra hastighetsmätningen (bredbandkskollen? eller vad kör du?) över en kabelanslutning. Skulle mycket väl kunna vara ditt trådlösa nätverk som spökar till det, kanske är så enkelt att grannen köpt en trådlös router som går in och stjäl radio utrymme eller en trådlös telefon på 2.4 ghz som stör. Quote
Jack Bauer Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 För det första har jag alltid kollat min hastighet utan att ha i nätverkskablen. Den har då visat drygt 10 Mbit ner,samt 3 Mbit upp. Ända tills igår, då jag fick 7 Mbit ner,och 0,68 Mbit upp. Att det är grannen som har köpt en ny router,skulle förvåna mig mycket. Det äldre paret bredvid oss,är väl i 80-årsåldern och lever kvar på 60-talet. Skall ringa BBB idag och se vad de kan göra. Skall även köpa nya sladdar till modemet. Eller kan hastigheten svänga så mycket så 3-4 Mbit? Quote
Sunshine Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 För det första har jag alltid kollat min hastighet utan att ha i nätverkskablen. Den har då visat drygt 10 Mbit ner,samt 3 Mbit upp. Ända tills igår, då jag fick 7 Mbit ner,och 0,68 Mbit upp. Att det är grannen som har köpt en ny router,skulle förvåna mig mycket. Det äldre paret bredvid oss,är väl i 80-årsåldern och lever kvar på 60-talet. Skall ringa BBB idag och se vad de kan göra. Skall även köpa nya sladdar till modemet. Eller kan hastigheten svänga så mycket så 3-4 Mbit? Hej JB! Bara en undran? Har Du provat att dra ur strömtillförseln till modemet (ca:5 min.)? För att sedan få modemet att resetta och komma igång igen! Mvh// Sunshine Quote
Jack Bauer Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Nej,det har jag visserligen inte gjort. Skulle det ha betydelse menar du? Är det bra att göra det vid fel? Stängde av modemet,och satte på det igen vid kontakt med BBB:s kundservice. Har dragit ur sladden som går till splittern iaf, om det är den som sitter ovanpå telejacksdosan? Kollade den sladden,och märkte inget speciellt. Den var lite småböjd på sina ställen,men inget av betydelse. De rekommenderade att man skulle testa med andra kablar/sladdar. Det enda som jag kan komma på,är att någon sladd på något sätt skulle blivit skadad, när jag dammsugde i helgen. Men så känsligt är det väl inte eller? Följde även telesladden från telejacket till uttaget i väggen,för att se om den var skadad eller nåt. Men kunde inte se något,och den verkade intakt överallt. Nu fungerar visserligen uppkopplingen igen,men med reducerad hastighet. Innan detta hände,så var hastigheten drygt 10 Mbit/s,nu är den 7Mbit/s. På hastigheten upp så har jag nu,(kollade igår kväll),0,68Mbit/s. Innan hade jag drygt 3Mbit/s. Var helnöjd med bredbandet,men säg den lycka som varar..... Vad göra? Quote
Sunshine Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Citat"Nej,det har jag visserligen inte gjort. Skulle det ha betydelse menar du? Är det bra att göra det vid fel?" -Ja, är det så att ett modem har svårt att koppla upp/ev. dålig hastighet osv. Så fick jag rådet att bryta strömmen till modemet och vänta ett tag. Detta var då jag bodde i lägenhet och hade kabeltvmodem. Modemet fick då vila ut och starta om på nytt, typ rensad på skräp. Hade en som var otroligt duktig på datorer som rekommenderade att göra detta förfarande. Han jobbar nu för BBB i Karlstad föresten. Får hoppas att Du får till det. Inge kul när det racklar. Mvh// Sunshine Quote
Jack Bauer Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 jepp,det gjorde jag igår med,när jag pratade med BBB. idag ringde jag till teknisk support,och de sa att allt såg bra ut. De ställde upp hastigheten till max vad jag betalar för,10Mbit. Och så höjde de även upphastigheten till 2Mbit. en annan bra sak var att de skickar en ny splitterkabel gratis är väldigt nöjd med deras kundtjänst,bra personer och teknisk kunniga. väldig skillnad mot när man hade Telia. Bra så länge det fungerar, men när det krånglar tar det evigheter att komma fram. Sen kan de inget heller, utan har sina färdigskrivna mallar. idag startade han också om modemet hemma, coolt att de kan göra det från där de sitter. han såg att modemet "synkade" i 12Mbit. jag borde få ut ca. 10Mbit nu sade han. eftersom jag bor så nära telestationen,250 m,så kunde jag tydligen ha ända upp till 60Mbit ner det skall även därför inte skilja allför mycket mot vad de får på supporten,och vad jag får hemma hos mig. det var därför jag reagerade när jag helt plötsligt hade 6Mbit skall bli spännande att testa det när jag kommer hem. 10Mbit räcker gott o väl för mig. om jag kollar bredbandskollen nu,så skall jag alltså ha runt 10 Mbit. Får jag 6-7Mbit,får jag väl anta att något fortfarande är fel? Quote
Manneman Posted October 20, 2009 Posted October 20, 2009 Har du en teoretisk hastighet på 10 mbit/s och du mäter upp den till 6-7 mbit/s så är nog allt som det ska. De flesta operatörer garanterar en uppkoppling "upp till XX mbit/s".... Jag har 30 mbit/s och vissa dagar kan jag mäta upp 25-28 mbit/s... andra dagar inte över 20 mbit/s. Det är ändå helt normalt! Magnus Quote
Jack Bauer Posted October 20, 2009 Author Posted October 20, 2009 Nej, tror du missförstått mig. Har haft en stabil uppkoppling på 10Mbit, nu ligger den helt plötsligt på 6-7. Lite skumt eller om det helt plötsligt skiljer 3-4Mbit eller hur? Har snackat med teknisk support,så det är möjligt att den är tillbaka på 10Mbit nu. Har ej kollat nu idag,är på jobbet för tillfället. Skulle även få en ny gratis splitterkabel att testa med. Enligt deras mätningar kan jag få ut runt 60Mbit/s. Detta eftersom jag endast bor 300 m från telestationen. Quote
Jack Bauer Posted October 21, 2009 Author Posted October 21, 2009 Nu fungerar det igen 10.6Mbit ner,1,2Mbit ner. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.