Gå till innehåll

Microsoft Security Essentials?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

borde ju gå med automatik!

som i de flesta andra AV program.

Mvh

Mats H

Det gör det också... förutsatt att man följer instruktionen som säger att Windows update skall vara konfigurerat att "Installera uppdateringar automatiskt"!

Det finns alternativ beskrivet på annan plats i den här tråden!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Det gör det också... förutsatt att man följer instruktionen som säger att Windows update skall vara konfigurerat att "Installera uppdateringar automatiskt"!

Det finns alternativ beskrivet på annan plats i den här tråden!

Tack för info e-son!

Använder det inte själv så, det fick mig att undra varför, ByggareBobs inlägg!

Bra att du håller oss informerade!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son, mitt exemplar av MSE uppdaterar sig per automatik trots att jag inte har någon automatisk uppdatering av Windows update. Hur ofta den uppdaterar sig vet jag dock inte. Men när jag startade datorn idag och sedan började läsa på denna tråd kollade jag MSE och då var den uppdaterad idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son, mitt exemplar av MSE uppdaterar sig per automatik trots att jag inte har någon automatisk uppdatering av Windows update. Hur ofta den uppdaterar sig vet jag dock inte. Men när jag startade datorn idag och sedan började läsa på denna tråd kollade jag MSE och då var den uppdaterad idag.

Då måste dom ha ändrat uppdateringsrutinerna i programmet. Sist jag kollade använde sig MSE av windows update-inställningarna för att uppdatera definitionerna. D.v.s slog man av "auto-uppdate", så flaggade windows update i meddelandefältet varje gång det kom nya definitioner till MSE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för info e-son!

Använder det inte själv så, det fick mig att undra varför, ByggareBobs inlägg!

Bra att du håller oss informerade!

:D

Nu ifrågasatte jag varför uppdateringarna klassas som valfria, inte om uppdateringarna sker per automatik eller ej...

Om nu säkerhetsuppdateringar är så viktiga för Microsoft, så återstår min undran?

Definitionerna skall installeras oavsett om det är valfritt eller ej. :rolleyes:

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Någon fler än jag som får "Misslyckades" vid första försöket via Windows Update? Nytt försök och status blir "Slutfördes".

Från och med 29 juni är det så.

Det blir samma om jag försöker med "Update" direkt från applikationen.

Gäller svenskt och engelskt Windows 7 x64.

post-591-067243800 1278752922_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon fler än jag som får "Misslyckades" vid första försöket via Windows Update? Nytt försök och status blir "Slutfördes".

Från och med 29 juni är det så.

Det blir samma om jag försöker med "Update" direkt från applikationen.

Gäller svenskt och engelskt Windows 7 x64.

post-591-067243800 1278752922_thumb.png

Har också fått samma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stilla undran bara... hur har ni ställt in Windows update? Står den på "Automatiska uppdateringar", är den avstängd, i så fall hur...? Är det någon som kör med schemalagda uppdateringar?

Själv har jag den senaste tiden testat att låta MSE sköta uppdateringarna på egen hand, och ändå behålla mina standardinställningar vad gäller update... dvs, "hojta om det finns updateringar, men dra inte ner, och installera inget utan godkännande".

Detta har fungerat förvånansvärt bra, om man bortser från det faktum att jag inte får mer än en definitionsuppdatering per dygn. Schemalägger jag, så får jag minst tre uppdateringar per dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows automatiska uppdatering är på och så även schemalagd scanning i essentials (den kollar ju då också efter uppdateringar) vet dock inte om det blir samma fel då när den försöker av sig självt så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows automatiska uppdatering är på och så även schemalagd scanning i essentials (den kollar ju då också efter uppdateringar) vet dock inte om det blir samma fel då när den försöker av sig självt så att säga.

Det var inte schemalagd skanning jag tänkte på, utan den uppdateringsmetod man kan skapa med hjälp av windows schemaläggare.

En något utdaterad metod kan man tycka, eftersom MSE i dom senaste versionerna har fått en ibyggd uppdateringsfunktion som uppdaterar definitionerna just en gång/dag. Detta sker oavsett inställningar i windows update.

post-1936-020838900 1278923589_thumb.png

Jag vet inte vad som orsakar era misslyckade uppdateringar, men kan konstatera att det kommer minst 3 definitionsuppdateringar/dag, om man schemalägger enligt min metod från tidigare inlägg. Det kan dock upplevas som störande att kommandotolken poppar upp vid varje uppdateringstillfälle. Jag har inte lyckats hitta något fungerande argument för att dölja den.

Låter man MSE/MS Update sköta uppdateringarna på egen hand, får man max en definitionsuppdatering/dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl inte hur många uppdateringar som kommer varje dag, bara att det blir fel vid första försök och sedan ok direkt efter med ett nytt försök.

Anser inte att det är värt att grotta i men skulle tro att felet ligger hos uppdateringsservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En något utdaterad metod kan man tycka, eftersom MSE i dom senaste versionerna har fått en ibyggd uppdateringsfunktion som uppdaterar definitionerna just en gång/dag. Detta sker oavsett inställningar i windows update.

Eftersom jag gillar registret... ;)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Antimalware\SignatureUpdates\SignatureUpdateInterval

Bara att där ändra uppdateringsintervall. Normalvärde 24h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag gillar registret... ;)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Antimalware\SignatureUpdates\SignatureUpdateInterval

Bara att där ändra uppdateringsintervall. Normalvärde 24h.

Okey, uppenbarligen en registernyckel som skapats av MSE Update Utility, och om det fungerar att ändra värdet så som du säger, så är ju programmet genast mer intressant. Har du testat själv? Funkar det med t.ex 4 timmars intervall?

Tack för infon, hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl inte hur många uppdateringar som kommer varje dag, bara att det blir fel vid första försök och sedan ok direkt efter med ett nytt försök.

Anser inte att det är värt att grotta i men skulle tro att felet ligger hos uppdateringsservern.

Jo det är väl ingen orimlig gissning att felet kan ligga hos servern. Men jag tycker nog också att det är en brist i programmet, att man inte får dom definitionsuppdateringar som trots allt skickas ut. Det begränsar ju helt klart programmets effektivitet en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, uppenbarligen en registernyckel som skapats av MSE Update Utility, och om det fungerar att ändra värdet så som du säger, så är ju programmet genast mer intressant. Har du testat själv? Funkar det med t.ex 4 timmars intervall?

Tack för infon, hur som helst!

Här fungerar det bra. :D

Kan med hjälp av Wireshark (Ethereal) se att MSE tar kontakt med MS uppdateringsservrar.

Allt utifrån inställd uppdateringsfrekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här fungerar det bra. :D

Kan med hjälp av Wireshark (Ethereal) se att MSE tar kontakt med MS uppdateringsservrar.

Allt utifrån inställd uppdateringsfrekvens.

Ok, då får jag prova det programmet så fort testburken blir "ledig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är för tidigt att dra en slutsats, men efter den nya "Motorn" 16/7 har jag inte haft några "Misslyckades" vid försök att uppdatera Antivirus/Antispyware definitions.

Datorn har varit igång ca 2 timmar och redan 2 uppdateringar idag.

post-591-053305900 1279437594_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...