Gå till innehåll

OEM eller Retail


göte

Recommended Posts

Hej alla

Har precis kollat lite priser på Dustin för Windows 7 Ultimate

En OEM version kostar 2.050:-

En Retail kostar 2.995:-

Tänk vad lätt det är att tjäna 945:-

MVH

Göte

Förvisso... men rasar ditt moderkort eller din processor så är det bara att skaffa en ny licens. Du binder en OEM-licens till en speciell dator med en specifik hårdvara. Du har utrymme att uppgradera minne, hårddiskar, grafikkort och liknande... men inte just processor och moderkort.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat licensvillkoren för OEM-licenser sedan Vista kom ut men då var det en hel del skriverier om det och Microsoft sa då att visserligen så var OEM-licensen knuten till datorn och då närmast moderkortet, men om moderkortet gick sönder så hade man rätt att byta ut moderkortet till ett likvärdigt, men inte ett förbättrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall titta på priser så är ju faktiskt Sverige inget billigt land för att köpa program eller datorer eller datorprylar. Så är det bara pengarna det handlar om så skall man titta på andra länders priser inklusive vad det kostar att frakta till Sverige. Kan man så skall man ju ta allt från USA men ibland är det copyright och annat som styr vart handlaren i USA kan skicka saker och ting. England är då ett bra land att ha som alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början funkade det att kontakta MS och vädja när man inte kunde återaktivera sitt Vista... men efterhand har jag hört på många håll att det inte funkar längre. Reglerna har blivit hårdare...

Oavsett... hur lätt hittar man ett likvärdigt moderkort efter t ex 2 år?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker MS policy kring OEM låter otroligt petlöjligt om det nu förhåller sig som ni beskriver.

Är det verkligen så illa eller kommer dessa exempel ifrån möten med enskilda Microsofts paragraf-ryttare?

Finns där inga snälla som jobbar där som bjussar lite ibland när datorn har börjat få några år på nacken.

Jag menar, det skulle ju betyda att din licens blir obrukbar itakt med att reservdelar försvinner på marknaden som från början fanns i din dator. Om så är fallet, då är det ju nästan bud på & börja med Ubunto eller den nya som släppts..Karma eller va det nu hade för namn :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall titta på priser så är ju faktiskt Sverige inget billigt land för att köpa program eller datorer eller datorprylar. Så är det bara pengarna det handlar om så skall man titta på andra länders priser inklusive vad det kostar att frakta till Sverige. Kan man så skall man ju ta allt från USA men ibland är det copyright och annat som styr vart handlaren i USA kan skicka saker och ting. England är då ett bra land att ha som alternativ.

Håller med, där finns pengar & spara genom att söka utomlands.

Gäller bara att man ser upp för momsen som oftast är obligatorisk att betala vid införsel utifrån förutom frakten. Sedan kanske man ska se upp också för mindre handlare och mindre företag (inte ovanligt att grejer är stulna eller beg. som säljs även om flertalet är ordentliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu nöjer sig med de villkor som gäller OEM-licenser så kan man ju spara ytterligare 10% genom att köpa från ett billigare ställe än Dustin.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=485489

Kollade på prisjakt och AMENTIO säljer en OEM för 1.790:- MEN läser man deras omdömen så blir det inget köp där för min del.

Jag har under många år handlat från Dustin & Dustinhome och värdesätter deras snabba leveranser och bra garantier. Dessutom så

har dom enligt min mening en duktig supportavdelning.

Nu ska vi ju inte kiva om leverantörer utan mitt inlägg skulle bara visa på den orimliga prisskillnaden mellan OEM & Retail. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget ska finnas

olika priser på detta då det i praktiken inte är någon skillnad på användningsområdet.

Har man installerat om operativsystem några gånger så vet man ju hur man aktiverar om produkten.

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på prisjakt och AMENTIO säljer en OEM för 1.790:- MEN läser man deras omdömen så blir det inget köp där för min del.

Jag har under många år handlat från Dustin & Dustinhome och värdesätter deras snabba leveranser och bra garantier. Dessutom så

har dom enligt min mening en duktig supportavdelning.

Nu ska vi ju inte kiva om leverantörer utan mitt inlägg skulle bara visa på den orimliga prisskillnaden mellan OEM & Retail. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget ska finnas

olika priser på detta då det i praktiken inte är någon skillnad på användningsområdet.

Har man installerat om operativsystem några gånger så vet man ju hur man aktiverar om produkten.

/Göte

Du har helt rätt i det du säger!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu skall titta på priser så är ju faktiskt Sverige inget billigt land för att köpa program eller datorer eller datorprylar. Så är det bara pengarna det handlar om så skall man titta på andra länders priser inklusive vad det kostar att frakta till Sverige. Kan man så skall man ju ta allt från USA men ibland är det copyright och annat som styr vart handlaren i USA kan skicka saker och ting. England är då ett bra land att ha som alternativ.

Du glömde momsen på 25%

utanför EU

Från Annat EU Land

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi ju inte kiva om leverantörer utan mitt inlägg skulle bara visa på den orimliga prisskillnaden mellan OEM & Retail. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget ska finnas

olika priser på detta då det i praktiken inte är någon skillnad på användningsområdet.

Har man installerat om operativsystem några gånger så vet man ju hur man aktiverar om produkten.

/Göte

Orsaken som jag ser till varför OEM skulle va billigare än Retail/uppgradering, verkar som synes hänga samman med det marknadsmässiga sammarbetet Microsoft har med övriga sammarbetspartners däribland alla dessa stora datortillverkare och grosister som tillverkar, levererar och tillhandahåller dessa produkter. Man har har helt enkelt tagit hänsyn till varandras intressen och därigenom så har denna OEM licens kommit till som ett skydd för att hårdvaran ska kunna få ha en försäkring på marknaden.

Sammtidigt som det också handlar om ett slags kombinerat extra patentskydd.

Personligen tycker jag att man borde slopa detta och istället låta användarna/köpkraften få bestämma vad som ska finnas ute på marknaden, precis som med allt annat.

Det verkar inte som man egentligen har lyssnat på användarna på riktigt eftersom denna gamla model fortfarande finns kvar i full kraft. Trodde att detta skulle ändras genom lanseringen utav Windows7 men det tycks ju inte bli så :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för villkor?

Jag har t.ex köpt OEM-skivor med XP Pro, Windows Vista Basic utan problem....

/Anderzzon

Jag kan inte licensvillkoren utantill men de handlar om att man bara får installera OEM-licenser på datorer som inte haft något annat operativsystem tidigare, detta därför att OEM-licenser är tänkta att användas av datortillverkare, samt att licensen därefter är bunden till den datorn och inte får flyttas till någon annan dator (med dator så menas i huvudsak moderkortet enligt tidigare inlägg). I stället så har man då fått ett betydligt billigare pris, när det gäller Vista så kan man köpa två OEM-licenser av Home Premium till lägre pris än en retail-licens, vilket gör det billigare att först köpa en OEM-licens och sedan om moderkortet/processorn går sönder, eller om man vill uppgradera dem av annat skäl, köpa en till OEM-licens än att bara köpa en retail-licens. För närvarande är det inte lika stor skillnad på OEM- och retail-licens när det gäller Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte licensvillkoren utantill men de handlar om att man bara får installera OEM-licenser på datorer som inte haft något annat operativsystem tidigare, detta därför att OEM-licenser är tänkta att användas av datortillverkare, samt att licensen därefter är bunden till den datorn och inte får flyttas till någon annan dator (med dator så menas i huvudsak moderkortet enligt tidigare inlägg). I stället så har man då fått ett betydligt billigare pris, när det gäller Vista så kan man köpa två OEM-licenser av Home Premium till lägre pris än en retail-licens, vilket gör det billigare att först köpa en OEM-licens och sedan om moderkortet/processorn går sönder, eller om man vill uppgradera dem av annat skäl, köpa en till OEM-licens än att bara köpa en retail-licens. För närvarande är det inte lika stor skillnad på OEM- och retail-licens när det gäller Windows 7.

Jag tycker nog att man ska kunna köpa till bästa pris, sen om man använder sitt program, som det är avsett, i sin egen dator, så ska det väl inte spela ngn roll om det är OEM el. Retail!!

MVh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde momsen på 25%

utanför EU

Från Annat EU Land

Oberoende om det blir momsavdrag eller med svensk moms brukar det bli billigare i utlandet ändå. Har förhandsbeställt 4 W7 från Amazon UK till ungefär 7500 istället för 12000 hos Dustin. Och, ja med frakt och svensk moms. Det är skillnad det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte licensvillkoren utantill men de handlar om att man bara får installera OEM-licenser på datorer som inte haft något annat operativsystem tidigare....

Jag har haft tidigare operativsystem på både den dator som i dag har XP Pro och på den dator som i dag har Vista Home Basic.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra en icke uppgradering från en uppgraderingsDVD, en s.k clean installation och om det i så fall också ligger alla versioner på skivorna, oavsett version jag köper OEM eller Retail ?

Tidigare så har man kunnat installera Vista Buisness från en DVD med köpt Vista Home Premium, vilket jag gjort och det gällde en OEM.

Ack så fel jag kanske har, men ni som kan det här, får komma och rätta mina felaktigheter.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går... du ska bara validera att du har en tidigare version på hårddisken innan du kommer vidare med installationen. Alternativ får du mata in skivan på den utgåvan du ämnar att uppgradera innan du kan gå vidare med installationen. Därefter kan du välja att formatera, partionera eller vad du nu vill göra. Du kan ju t o m låta ditt gamla ligga kvar på datorn och köra Windows 7 på en annan partition, där du kan välja vid star vad du vill köra... DET går jag dock inte in på här.

En OEM är bundet via licensen, dvs serienummret du aktiverar med. Uppgraderingen skiljer sig i installationen då det ska valideras att du har en tidigare Windowsinstallation på datorn. Innehållet på DVD:n är dock den samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad ni säger, men...

Om man har en dator med ett OEM-operativ där det finns en dold partition för recovery och man inte skapat några DVD för återställning, hur ska man då verifiera vid en uppgradering (som ju blir en ren installation om språkversionerna inte stämmer överens) att man har en licens sedan tidigare?

Bara undrar med tanke på att familjepaketet... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du påbörjar installationen av Win 7 så känner den av din tidigare version på C-disken, den finns ju kvar när du börjar installationen... det är SÅ du verifierar det. Har du inte kvar din OEM ssom operativsystem vid installationstillfället och INTE någon orginalskiva... ja, då blir det nog kladdigt tror jag.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...