Gå till innehåll

OEM eller Retail


göte

Recommended Posts

Hej alla

Har precis kollat lite priser på Dustin för Windows 7 Ultimate

En OEM version kostar 2.050:-

En Retail kostar 2.995:-

Tänk vad lätt det är att tjäna 945:-

MVH

Göte

God Afton!

Priset? Nä, jag väljer nog en Retail på grund av att jag då kan upgradera hardware/hårdvara när och hur jag vill!

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du inom EU så betalar du bara momsen i det landet du köper ifrån. De flesta länder har lägre moms än Sverige så bara där kan vara en betydande förtjänst.

Om man läser villkoren hos Amazon UK så blir man uppmärksammad på att DE använder den momssats som gäller mottagande land. I mitt fall 25% och inte 15% som gäller i England. Jag vet inte om det är den norm som gäller just nu men så är det i alla fall hos Amazon UK.

Strax efter 16: upptäcker jag att Mecenat har fått in Windows 7 i studentlicens. Det enda tråkiga är att det bara är 32-bitarsversionen hittills. Men bra pris är det.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser villkoren hos Amazon UK så blir man uppmärksammad på att DE använder den momssats som gäller mottagande land. I mitt fall 25% och inte 15% som gäller i England. Jag vet inte om det är den norm som gäller just nu men så är det i alla fall hos Amazon UK.

Det är ju för att du ska slippa att bli momsskyldig om tullen får för sig att lägga sig i. Det är en bra service från företaget du handlar av!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad ni säger, men...

Om man har en dator med ett OEM-operativ där det finns en dold partition för recovery och man inte skapat några DVD för återställning, hur ska man då verifiera vid en uppgradering (som ju blir en ren installation om språkversionerna inte stämmer överens) att man har en licens sedan tidigare?

Bara undrar med tanke på att familjepaketet... :-)

Det brukar alltid finnas ett program från tillverkaren som man använder för att göra en recovery-skiva. Det bör man ju göra på en gång man köpt datorn så att man kan installera Windows även om hårddisken går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

Inga uppgraderingar i detta fall. De båda skivorna är OEM-fullversioner...

/Anderzzon

Alltså Microsoft har tänkt sig att du ska köpa uppgraderingslicenser av Windows 7 och inte OEM-licenser av Windows 7. Alternativt förstås retail-licnesner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser villkoren hos Amazon UK så blir man uppmärksammad på att DE använder den momssats som gäller mottagande land. I mitt fall 25% och inte 15% som gäller i England. Jag vet inte om det är den norm som gäller just nu men så är det i alla fall hos Amazon UK.

Så vitt jag vet är det standard inom EU så fort försäljningsföretaget kommer upp i en viss nivå på försäljningen till ett annat EU-land.

Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.
http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390

Det betyder ju att här finns möjlighet till att tjäna pengar för en säljare, med företaget registrerat i England med momssatsen 15% och för praktiska skäl på webbsidan uppgivit att en Svensk besökare skall betala 25% i moms på köpt vara.

För hur kan han veta i förväg om han kommer att sälja? (under eller över 320 000SEK)

Klart han då vill försäkra sig om en marginal utifall han når över den inkomst gränsen om 320 000SEK och uppger därför givetvis 25%.

Skulle försäljningen efteråt visa på att han inte når över gränsen om redovisningsskyldighet i Sverige om dessa 320 000SEK (exklusive moms).

Kontentan blir ju då att en mindre seriös kan behålla dessa överskridande 10% som tagits ut i moms och se dem som en ren vinst vid sidan om B)

Hoppas det finns kontroll på detta som görs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...